150 l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    150 l!

    detta kan intevara sant. i mitt 222 iters ska jag ha sydamerikanska fiskar, då vill min mamma att jag ska ha discus. sen var de akvariet fullt. mitt 150, som jag har div. fiskar i, är blandat även scalare.

    men, jag vill ha guppy där. men jag kan inte flytta över skalare till 222, för då är de fullt. mer än fullt blir de då. och jag vill bara ha guppy där i mitt 150. guppy + scalare, nä. bara tanken går inte att tänka. visst går de att ha ihop, men tänk på ynglena! de kommer att bli uppätna på en gång.

    jag vill "slänga" ut scalare + alla andra. (vilket är nog lättare sagt än gjort. var tvungen att jaga runt min blå gurami hanne i 4 timmar en dag när jag var tvungen att limma dit mitt staget.) han blir trevlig att fånga in. han är jätte dum, så han ska dö!

    corydoras åker ner i 222. men då har vi scalare! vart ska dom ta vägen? ner i 70 liters? NEJ! absolut inte, där ska jag ha guldfiskar. (tro nu inte att jag hade dom där först!)

    jag hatar att prioritera. jag hade först tänkt att jag skulle ha scalare där, sen uppenbarade de det sej att jag vill ha diskus. så nu blir de så, och samtidigt återuppleva guppy. vart ska jag göra av scalare då?
  • Jocke89
    • July 2003
    • 74

    #2
    det är väll du som bestämmer vilka fiskar du ska ha och inte din mamma?
    74 Liter- Humlamalar och rödciklider.
    Ska byta över till saltvatten snarast

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      tycker du låter lite elak när guramin ska dö. lämna in den hos din djuraffär eller skänk bort den...

      mats
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • gurkan
        • March 2003
        • 632

        #4
        lämna in dom på en djuraffär!
        corydoras.

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          köp ett kar till =)
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • zingo_boy
            • August 2002
            • 983

            #6
            du ska vet ahur taskig han är mot alla brudar han har haft! han har jagat ihjäl 3 st redan, så nu får de räcka. nu är de hans tur!!

            jag vill också ha discus.

            skänka bort den, njae, de blir nog lite väl svårt. ingen vill väl ha en så aggressiv fisk?

            ha, köpa ett kar till! jag är väl inte gjord av pengar heller :P

            lämna in dom på en djur affär, vill jag inte heller. för fina för att jag vill bli av med dom.

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              men du vill alltså slå ihjäl fisken, istället för att lämna in den i en djuraffär?? för den är för fin?? hur låter det i dina öron??
              lämna in fisken i affären, sälj skalarna o köp discus....

              mats
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                ska du ta livet av en gurami för att den har jagat ihjäl 3honor...lyssna då på dem andra och lämna in den istället eller ge bort den till någon..det är ungefär som att din pappa skulle vilja adoptera bort dig för att du är för dyr i drift men han tycker att du är så fin och därför bestämmer han att du är för fin för dem så kallade "adoptivföräldrarna" och i stället så tänker han döda dig...ungefär så låter det när du pratar om guramin...


                /Glenn
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • hansg
                  • February 2002
                  • 444

                  #9
                  Har man akvariefisk så får man prioritera de arter man valt måste få den akvariemiljö den behöver ,med ett rätt inrett akvarie för gurami och rätt sammansättning mellan honor och hanar kommer ingen fisk att jagas till döds.
                  Om det ändå trots alla mot -odds skulle misslyckas kan man naturligtvis omplacera en aggresiv fisk, ibland kan det räcka med att göra en ny inredning av ett akvarie för att få den lugn.
                  Av egen erfarenhet så vet jag att vissa gurami hanar kan vara aggresiva som tex Svärdbärare men för det mästa brukar det lösa sig om man sätter i fler honor och hanar.
                  mvh
                  hans-göran
                  hgl

                  Kommentar

                  • zingo_boy
                    • August 2002
                    • 983

                    #10
                    Ursprungligen skickat av smurfmats
                    men du vill alltså slå ihjäl fisken, istället för att lämna in den i en djuraffär?? för den är för fin?? hur låter det i dina öron??
                    lämna in fisken i affären, sälj skalarna o köp discus....

                    mats
                    nu menade jag scalarena, inte gurami hannen, han är inte så märkvärdig, så han kan jag gått slippa!


                    nu vart de så här. discus kan jag inte få tag på förrän tills i våren (blir billigast så!)

                    så nu får scalare bo där tills vidare. sen får jag väl se om de blir fler akvarium, eller om jag får någon minnesförlust så jag inte vet hur jag ska gå till väga för att ta hand om akvarierna!

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      men lämna in guramin då...
                      förstår inte din tankegång bakom att slå ihjäl fisken... okej om han är sjuk eller så... men det är ju din fisk o ditt val...

                      mats
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • zingo_boy
                        • August 2002
                        • 983

                        #12
                        för sent han och 2 till. de andra hade deformerade kroppsform. de hade problem med att simma och så. så de röt me de också.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...