yngel i överflöd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zethel
    • August 2003
    • 2

    yngel i överflöd!

    Har tre ENORMA guppyhonor samt två något mindre, som inte har några som helst problem med att yngla av sig. De måste ha varit gravida då jag köpte dem, eftersom jag inte har någon vuxen hane. Däremot är naturligtvis en del avkommnor hanar...min första fråga lyder således; när blir hanarna könsmogna?
    Finns det något knep för att UNDVIKA vidare "avyngling"?
    Har skänkt bort halvstora yngel, just nu har jag ett litet antal små och jag vill helt enkelt inte ha fler, vet inte vad jag ska göra av dem. Mitt akvarium är inte så stort...
  • Inge Ting
    • July 2003
    • 239

    #2
    Håll hanar och honor för sig=)
    Ingenting

    Kommentar

    • zethel
      • August 2003
      • 2

      #3
      Jo, tack det var ett hett tips och inte så lite logiskt! Men jag tänkte i min enfald, sänka temperaturen, eller på annat sätt göra det mindre gynnsamt för förökning? Har bara ett akvarium och vill inte skaffa ett till enkom för det här!

      Kommentar

      • Inge Ting
        • July 2003
        • 239

        #4
        Skulle inte tro, med mina nybörjar kunskaper hade jag ett
        "fullproppat-med-fisk-akvarium" (för LÄÄÄÄÄÄÄÄÄNG sen) där t.om guppina förökade sig som bara den! Till trots en glupsk slöjstjärt!


        Kanske så sett som fisken kallas "miljonfisk"!
        Ingenting

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          När mina går med de andra fiskarna, Slöjstjärt och Scalare, så blir det inga yngel.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • morbid
            • July 2003
            • 126

            #6
            Vill du kan du skicka dem till mig
            min flickvän vill ha guppies men e för snål
            och ja vill inte köpa nårra hehe

            skicka ett mail till

            lindquist_patrik@hotmail.com
            om du vill bli av med en hög...
            375 Liter: Bakgrund klar
            390 Liter: TOMT
            275 Liter: Lite fina ciklider
            2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
            60 Liter helglas:Kampfisk odling
            25 Liter: TOMT
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

            Kommentar

            • Alexraptor
              • August 2002
              • 117

              #7
              eller så kan du skaffa en eller flera pirayor(i ett akvarium för sig) o slänga över ynglena

              Kommentar

              • alie
                • February 2003
                • 427

                #8
                Ibland äter guppies sina egna yngel, men ofta gör de inte det. Då blir det MÅNGA efter ett tag. Man kan ha någon annan fisk som äter yngel i karet så att beståndet hålls nere. Jag hade en gång en kampfiskhona som var förtjust i att jaga guppyyngel! Hon smög på dem ungefär som en katt. Hon hade nästan uttrycket som en katt har i ansiktet när hon smög oxå! =) Ibland fick hon fatt i ynglen, men lika ofta var de snabba nog att hinna iväg. Men beståndet hölls nere litegrann iaf.

                Kommentar

                • Znuttan
                  • October 2002
                  • 44

                  #9
                  Lite smått rovdjursaktiga fiskar borde fungera... tigerbarb är mitt tips, äter allt som är under en cm... i alla fall gjorde mina det, och ibland tog de en tugga på säkert 2 cm långa firrar... lät "tigrarna" dö ut, för jag vill ha kvar mina yngel. Annars kan du sälja fiskarna (när dom blivit tillräckligt stora) till en akvarie/djur-affär. Men fråga först, alla affärer tar inte emot fiskar från privatpersoner.
                  Marsvins- och akvarieägare

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    #10
                    Tigerbarb är inget bra tips eftersom dom tenderar att bita i fenor.

                    Kommentar

                    • Inge Ting
                      • July 2003
                      • 239

                      #11
                      Scalarer kan få VÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄLIGT stor mun då det kommer en yngel....!

                      (Mins mitt lilla platy yngel som släpptes ner i ett 54_liters med Andra Platy och Scalarer. Trodde ärligt talat han var stor nog, men tydligen inte. Scalaen fick Väääääääääldigt stort gap och slukade ynglet. Tuggade. Svalde. Och Spottade ut rumpan på det lilla platy ynglet! Stackrn låg och sprattlade på vattenytan... usch........ att jag skulle tänkka på det igen.......!)
                      Ingenting

                      Kommentar

                      Arbetssätt...