Fel art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nothobranchius
    • November 2008
    • 83

    Fel art

    Artbeskrivningen av Xiphophorus montezumae är fel.
    Fisken på bilden är hanne av Xiphophorus nezahualcoyotl
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av nothobranchius
    Artbeskrivningen av Xiphophorus montezumae är fel.
    Fisken på bilden är hanne av Xiphophorus nezahualcoyotl
    Såg att du skrivit en kommentar om det (tack). Har nu också angett detta i artbeskrivningen och skickade dig också tidigare idag ett PM om detta.

    Men frågan kan gälla alla - någon som har ett artfoto på denna art som vi kan använda
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Aha, där ser man vad lätt det kan bli fel, den är köpt som montezumae och ynglar av sig hej vilt .
      Jag har googlat nu, dessa två är väldigt lika. Väldigt imponerad av att du ser skillnaden nothobranchius .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Såg att du skrivit en kommentar om det (tack). Har nu också angett detta i artbeskrivningen och skickade dig också tidigare idag ett PM om detta.

        Men frågan kan gälla alla - någon som har ett artfoto på denna art som vi kan använda
        Japp, ligger det inte ett i min mapp från Tyskland förra året?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Aha, där ser man vad lätt det kan bli fel, den är köpt som montezumae och ynglar av sig hej vilt .
          Jag har googlat nu, dessa två är väldigt lika. Väldigt imponerad av att du ser skillnaden nothobranchius .

          //Inger
          Jag googlade också och blev fundersam eftersom det verkade vara en så stor bredd mellan olika montezumae men jag antog att det handlade om olika populationer. Kollar man fotona på Fishbase http://www.fishbase.se/summary/Xipho...ontezumae.html så skiljer det en del så sannolikt är det nog inte olika populationer utan att flera av montezumae-fotona man hittar när man googlar också är felaktigt namnsatta .
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Japp, ligger det inte ett i min mapp från Tyskland förra året?
            Fel, låg inga där. Jag vet att jag fotat dem och kan kolla genom mina bilder i morgon...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Fel, låg inga där. Jag vet att jag fotat dem och kan kolla genom mina bilder i morgon...
              OK - det vore bra. Nothobranchius kan annars mycket väl ha foton på den arten (han har på en jäkla massa andra arter).

              Vore för övrigt kul att besöka honom (som heter Robert) och har en stor odling i Stockholm.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jag googlade också och blev fundersam eftersom det verkade vara en så stor bredd mellan olika montezumae men jag antog att det handlade om olika populationer. Kollar man fotona på Fishbase http://www.fishbase.se/summary/Xipho...ontezumae.html så skiljer det en del så sannolikt är det nog inte olika populationer utan att flera av montezumae-fotona man hittar när man googlar också är felaktigt namnsatta .
                Om jag kollar på alla bilder på google, så har mina mer svart och mindre gult på kroppen.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Enligt diagnosen i originalbeskrivningen (Rauchenberger et al 1990) har X. nezahualcoyotl relativt sett (på 12 månader gamla hanar) kortare svärd, ryggfensbasen är längre (når längre bak), svärdet pekar längre upp samt fisken blir inte lika stor som X. montezumae.

                  Men jag litar på Robban!

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Om någon kan:

                    1) Få mig, total kameraidiot, att begripa hur jag ska fota vettigt i kar.
                    2) Få fisken att stå still i mer än 2/100 av en sekund
                    3) Uppgradera mitt konto till Guld igen (betalade igår)

                    Så kan jag nog posta en bild eller två.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                      Om någon kan:

                      1) Få mig, total kameraidiot, att begripa hur jag ska fota vettigt i kar.
                      2) Få fisken att stå still i mer än 2/100 av en sekund
                      3) Uppgradera mitt konto till Guld igen (betalade igår)

                      Så kan jag nog posta en bild eller två.
                      Du kan gärna maila mig ett foto också - kjell@fohrman.se. Betalade du igår så bör du bli uppgraderad idag. Såg att det hade kommit in 3 betalningar på bankkontot igår men det gick inte att få upp dom (antagligen något fel hos Swedbank) men hoppas att det funkar idag i alla fall.

                      Ett tips på att få att få till ett bra foto är alltid att använda en blixt då man kan fota på kortare tid och då behöver inte fisken stå still..
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Försöker. Meddelar hur det går.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Mailat.

                          Det är tur att jag inte försöker försörja mig som fotograf......

                          De är köpta som Montezumae.

                          Googlat så gott jag kan, och jag tycker att de är iaf väldigt lika de som på nätet anses vara dom.

                          Kanske någon annan här kan avgöra.

                          Om det är någon ni vill / kan använda, so be my guest.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            ligger i mailboxen.....plus ett par andra....
                            Bifogade filer
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ungfiskar? Annars vete fasen....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...