Odla Endlers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Urr3802
    • October 2015
    • 1

    Odla Endlers

    Hej allihopa, ny på forumet men det ska inte bli sista gången jag är här inte Det jag tänkte fråga om var ifall ni tror det hade gått att föda upp lite Endlers (poecilia wingei) För att slippa ha en massa olika akvarium tänkte jag bygga ett fackverk av flera små akvarium med små hål mellan så man slipper byta ett för sig, och så blir det lite flow i det. Tror ni att det hade gått att sälja sådana relativt lätt, jag vet redan två butiker som kanske kan tänka sig köpa in lite då och då. fast då kan jag inte ta mer än max 10-15 kronor styck. Och sedan allmänt om fisk-uppfödning går man lätt plus på det, eller är det ett mirakel att bara gå +- noll. Säg att jag kan ta typ en max två kullar istortsätt hela tiden så borde det typ gå ifall jag håller en hög standard. Och sedan så vad matar man ynglen med, hittills har jag matat dom med mosat vanligt flingfoder, är det bra eller dåligt? Tack i förhand för alla hjälpande och positiva förslag MVH/Urr3702
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Ursprungligen postat av Urr3802
    Hej allihopa, ny på forumet men det ska inte bli sista gången jag är här inte Det jag tänkte fråga om var ifall ni tror det hade gått att föda upp lite Endlers (poecilia wingei) För att slippa ha en massa olika akvarium tänkte jag bygga ett fackverk av flera små akvarium med små hål mellan så man slipper byta ett för sig, och så blir det lite flow i det. Tror ni att det hade gått att sälja sådana relativt lätt, jag vet redan två butiker som kanske kan tänka sig köpa in lite då och då. fast då kan jag inte ta mer än max 10-15 kronor styck. Och sedan allmänt om fisk-uppfödning går man lätt plus på det, eller är det ett mirakel att bara gå +- noll. Säg att jag kan ta typ en max två kullar istortsätt hela tiden så borde det typ gå ifall jag håller en hög standard. Och sedan så vad matar man ynglen med, hittills har jag matat dom med mosat vanligt flingfoder, är det bra eller dåligt? Tack i förhand för alla hjälpande och positiva förslag MVH/Urr3702
    Välkommen hit!

    Tio kronor styck är bra betalt för endlers, och det är ingen tvekan om att du kan få ekonomi i det!
    Jag lämnar bort mina endlershybrider för ett par kronor styck bara för att jag inte orkar åka dit jag kan få en tia för dem!

    Allt du behöver göra är att se till så de inte kan simma igenom hålen i avgränsningarna. Du kommer att behöva hålla isär dem, åtminstone om det är hybrider som du vill hålla en viss färgteckning på. Avvikelser förekommer och man måste sortera om de skall fortsätta att se likadana ut.

    Ynglen behöver inget speciellt foder, kör samma som till de fullvuxna.

    Lycka till med projektet!

    Kommentar

    • HeidiH
      • October 2014
      • 629

      #3
      Att tjäna pengar på att föda upp fisk är nog svårt. Om man skall vara realist. Men snygga lite speciella endler brukar folk vilja ha . Är ju bra du har kontakt med djuraffär. Endlers föder vanligen lite mindre kullar. Du kan dela av akvarie med filter matta oxå. Är väl ingen toppengenomflödning där men lite iaf

      Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Grattis till dig om du lyckas få snurr rent ekonomiskt på det, det brukar inte vara lätt...
        rent allmänt brukar odlingsresultaten stå i proportion till tre saker,; tur, god hygien/vattenkvalitet och bra foder, torrfoder fungerar, men mer variation är bättre, komplettera med levande och fryst foder. Små akvarier gör oftast att det blir svårare att hålla hög kvalitet på vattnet. Satsa alltså hellre på några större kar och håll enskilda varianter av endlers för sig, gallra bort svaga individer. Sedan var det det de med tur; du får hopas på att slippa få in sjukdomar om du ska kunna tjäna pengar på allvar..... Lycka till
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...