Platy beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Platy beteende?

    Hej!
    Mina platys har betett sig lite märkligt på sistone (skrev ett inlägg nyss om ett av beteenderna) men de har ytterliggare en konstig sak för sig. Det befinner sig bara platy i akvariumet.

    Har bredbladiga växter i akvariumet och det de gör är att de snabbt stryker sidorna/ansiktet emot bladet. Skulle nästan kunna säga att det ser ut som katter som doftmarkerar genom att stryka huvudet emot saker fast mycket snabbare eller som om de tycker något kliar på sidan som de försöker få bort?
    Min kompis som var här sa att det nästan såg ut som i hitta nemo när de stutsar på maneterna fast att de gör det med sidan.

    Någon som vet varför de gör så? Kan tänka mig att det är doftmarkering men trodde inte platy höll på med sånnt. Eller är det faktiskt så att det kliar på dem och att de fått någon skit? eller är de bara uttråkade
    De gör det endast mot växten och en gång har jag sett dem göra så mot glaset.

    Tacksam för svar!
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    Låter som att det skulle kunna vara gälparasiter. Men det kan även vara bara för att rensa gälarna om det fastnar skit i. Svårt att få bort gälparasiter helt tror jag så är det bara enstaka klianden så kan du kanske låta det vara. (vad jag förstått så tål fiskarna dem bättre med tiden)

    Men är det så att fiskarna kliar sönder sig, gälarna blir irriterade/vita eller om som i mitt fall där yngel kan få vikta gällock om de får skiten så kan du testa med medicin. Leta efter medicin innehållandes ämnet praziquantel. En snäll medicin som inte pajar filter eller är farlig för fisken vad jag sett. Däremot så orsakar den bakterietillväxt osv så stora vattenbyten behövs under och efter behandligen. Jag fick syrebrist trots både bra flöde och luftpump vilket två fina malar inte klarade.

    Kommentar

    • ApAd
      • June 2013
      • 74

      #3
      Va? Nej! De är har ju bara bott hos mig i 2 veckor... Är det någon skit de fått med sig från affären? Jag som tänkte köpa fler fiskar imorgon...

      2 av dem är helvita och de båda är röda vid/i gälarna och tänkte att det var deras färgteckning och de röda/oranga är det bara den ena som är liiite vit, de andra 2 har ljusare färg och en har utspänd mage (preggo) som gör att nästan hela den är ljusare så är svårt att se.
      Är så ny på det här, har precis lärt mig se skillnad på könen...
      Nu var det visserligen någon dag sen jag såg det och har totalt under dessa 2 veckor sett dem göra det kanske 5ggr eller liknande de stryker sig en eller 2 ggr sen verkar de nöjda. Är det rimlig mängd för att låta det vara?

      Kommentar

      • ApAd
        • June 2013
        • 74

        #4
        Vad jag kan läsa mig till ska fiskarna även "viffta" väldigt mycket på gälarna om de har parasiter och de har jag bara sett en göra en gång efter att jag jagat den med håven när jag skulle flytta den.
        Finns det något mer tecken jag kan kolla efter? är som sagt ny på det här så vet knappt hur en "frisk" fisk ser ut (förutom aptit, fin i färgen och pigg vilket alla i akvariumet är)

        Kommentar

        • ApAd
          • June 2013
          • 74

          #5
          Läste igen att det kan vara nitrithalten?
          Har inte köpt hem tester än för killen i affären sa att jag inte behövde göra det förens efter en månad och matar så mycket jag matat mina tidigare fiskar utan problem förutom på lördagar för att va på säkra sidan.
          De är så glupska så om någon fisk bajsar försöker de allihoppa äta upp det innan den fallit ner på bottnen så har varit orolig att jag matar för lite men har hört att det är i princip omöjligt.
          Har inte heller några alger i akvariumet vilket känns som att det är en bra grej om man tänker på "övernäring av bajs"

          Känner att jag blev extremt nojjig nu så jag egentligen skulle hämta hem fler denna vecka...

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #6
            Aha, hur länge har akvariet varit igång? Det kan ju vara att de kliar sig på grund av vattnet, att det börjar bli lite nitrit osv. Håll koll på dem om de gäspar (vet inte om platy gör det), om de flämtar osv. Angående tester så tycker jag att det är speciellt första månaden och sedan första tiden när man ökar antalet fisk som testerna behövs. Det med röda gälar i ditt fall beror nog bara på färgen, men få se själva gälen för att se om den ser friskt röd ut så att säga.

            Jag skulle ha tagit det lugnt, kliar de sig inte så mycket så stör det ju inte så mycket oavsett anledning. Har du haft dem i två veckor så har processen antagligen kommit så långt att du har en hel del ammonium nu och att det har så smått börjat omvandlas till nitrit. Både dessa sakerna kan göra att de kliar sig. vecka 3 och 4 har du nog som mest nitrit, sedan så börjar akvariet bli inkört och först då kan du börja bry dig om saker som detta. Sedan tar det ännu ett tag innan akvariet är stabilt så att säga med bakterier i botten, i filter osv. Så nu de kommande två veckorna är antagligen de mest "farliga" du kommer att ha i akvariet.

            Förresten skulle jag nog tagit det lugnt med fler fiskar nu första månaden oavsett. storlek på akvarie? Antal fiskar och annat levande? Hur länge har det varit igång?
            Senast redigerad av Axman; 08 September 2015, 21:26.

            Kommentar

            • ApAd
              • June 2013
              • 74

              #7
              Den ena "gapar" lite, ser ut som om han tuggar i luften. Men han har det lite kämpigt just nu för de andra mobbar honom och har inte sett att han gör så förens nu.

              Akvariumet har varit igång sen den 24de augusti och köpte fiskarna den 29de augusti. Hade i start medel så enligt många sidor skulle jag kunnat kört på med fiskar redan dagen efter men ville vara på säkra sidan så väntade lite.

              killen i affären (som också hade akvarium så då tänkte jag att jag kunde lita på honom) sa att nystartade akvarium brukar ha fina värden pga beredningsmedlet och sa att nästa gång jag kom för att köpa fler fiskar (2-3 veckor) kunde jag köpa tester.

              Akvariet är på 120l, har 5 platys (var 6 till att börja med men en hoppade ur då jag hade öppet pga värmen på 3dje dagen) Har gjort 1 vattenbyte (lördags, blev även här tillsagt att vänta för att allt skulle få balansera upp sig) och har 5 växter som sattes in samtidigt som fiskarna. Dock har jag lite för lite bottenmaterial så har lite strul med att växerna inte sitter kvar så ska köpa till grus nästa gång jag är i affären.

              Angående det att köpa nya fiskar vad det planerat på lördag men pga att affären har speciallstängt tänkte jag att en dag mer eller mindra skadar väl inte (dumt, vet det egentligen) och sen har jag problem med att killarna slåss över tjejerna så är rädd att de tar dö på varandra om jag inte kompenserar upp det hela snart...

              Kommentar

              • ApAd
                • June 2013
                • 74

                #8
                Okej, han gapar inte längre. Det var förut och gissar på att den var för en av de andra jagade honom.
                Trodde platy skulle vara fredliga men det bråkar ju hela tiden med varandra...

                Kommentar

                • Axman
                  • January 2013
                  • 188

                  #9
                  Jo tror hanarna kan jaga varandra en del när det gäller platy, men jag hade inte sådana så länge själv så jag har lite dålig koll. Jag tycker att du skall börja med att köpa ett NO2-test. Nitrit, inte nitrat som är no3. Jag är inte så noga med det längre men i början så hjälpte det mig jättemycket att förstå hur akvarium funkar och kommer igång. Och då ser du när det blir farliga nivåer. Kan du vänta med inköp av mer fisk så tycker jag att du skall göra det, även om det kan svida lite.

                  Angående startmedel så är det bra, akvariet kommer igång snabbare men inte med full styrka på en gång, men den där första månaden kan kortas ned lite kanske. Det varierar lite, men ofta så första månaden byter man vatten om nivåer av nitrit osv blir höga, sedan börjar man byta regelbundet. Det är för att se till att inte störa igångsättandet av alla bakterier, men du vill ju inte få för höga nivåer så fisken dör heller så NO2-testet är bra då.

                  Kommentar

                  • ApAd
                    • June 2013
                    • 74

                    #10
                    NO2 testerna har varit helt ok men har kollat lite extra varje dag. Nu kan det ibland få för sig att klia sig men kanske bara en gång i veckan så vad det än var verkar det ha gått över

                    Kommentar

                    Arbetssätt...