Lättodlade fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    Lättodlade fiskar...

    Undrar vad det finns för fiskar som är lika lättodlade som guppy... men som är lite ovanligare och roligare...
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Jag tycker att ciklider har ett roligare beteende en levandefödare. Lättodlade ciklider som dessutom går att ha med vanlig sällskapsfisk är ex. palettciklid, thomasiciklid och kakduaciklid.

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Ovanliga är de väl inte, men Platy, Svärdbärare och Molly är alla relativt lätt att odla. Sedan finns det ju Ancistrus, Scalarer, Guramisar, mängder med ciklider och annat också.

      SARF, Akvaristernas riksförbund, har just nu en odlingskampanj. De har delat in alla fiskar i 4 kategorier efter hur svåra de är att odla. Brons, Silver, Guld och Elit. Elit är fiskar som aldrig tidigare odlats i akvarium, och är extremt svårt. Brons är de lättaste. Du hittar listan på http://www.akvariet.tripnet.se/odling/valorlista.html och det är bara att välja och vraka. Mer fakta om fiskarna och hur de leker hittar du i allmänhet här på Zoopet.

      Swetrot

      Kommentar

      • marcus_swe
        • July 2003
        • 483

        #4
        Hmm... Någon som är utmärkande lättodlad?

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Palettcikliden har jag egen erfarenhet av och den är nästan för lätt, det blir mycket yngel....

          Den leker extremt lätt (inte ovanligt att dom leker redan efter några timmar eller i försäljningskaren i butikerna) och har i regel väldigt bra yngelvård.

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Utmärkande lättodlad är blir till sist något subjektivt. Jag tycker att fiskar som leker i samma akvarium som det finns andra fiskar i, är mycket mer lättlekta än de som kräver flytt. Om fiskarna kräver specialarrangemang i form av regnperiodssimulering etc så blir de med ens mer svårlekta. Fiskar som blir rysligt aggresiva mot andra när de leker är också jobbiga. Och vem vill ha 200 ciklidyngel på en gång att försöka föda upp?

            Till syvende och sidst handlar det om hur mycket tid du vill lägga ned på att få fiskarna att leka, vilka betingelser du kan ge dem och vilket avelsmaterial du kan få tag på.

            Om jag skulle rekommendera något så är det att titta på levandefödarna. Det finns massor av varianter av Platy, Svärdbärare och Molly som ynglar av sig i nästan samma takt som Guppy. Och även bland guppy finns det olika varianter såsom Endlers och även "vilda" guppy att odla upp en egen stam utav.

            Fördelen med levandefödare är att de tycker om vanligt kranvatten utan krusiduller, det är hyfsat lätt att komma över bra exemplar för avel, de är inte så stora så akvariet rymmer många fiskar, ynglen äter vanligt fint flingfoder, fiskarna blir vuxna inom 6 månader och de är dessutom populära och finns i många akvarier. Det senare kan vara bra om man tänkt sig att försälja sina fiskar när de börjar bli för många.

            Swetrot

            Kommentar

            • emmapemma_90
              • July 2003
              • 62

              #7
              zebraciklid!! jag fick yngel i ett tolvliters när jag var sju år.

              Kommentar

              • Alva
                • May 2003
                • 434

                #8
                Kanske inte är världens mest lättodlade men honungsgurami lär ha ett intressant beteende...
                <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

                Kommentar

                • aquafirren
                  • May 2003
                  • 130

                  #9
                  Betta Edithae - en mycket intressant och extrem lättodlad fisk.

                  mvh

                  Mi

                  Kommentar

                  • Alva
                    • May 2003
                    • 434

                    #10
                    hmm jag är intresserad av andra bettor än den vanliga splendens, går edithae att få tag på i sthlm?
                    <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

                    Kommentar

                    • aquafirren
                      • May 2003
                      • 130

                      #11
                      hmm jag är intresserad av andra bettor än den vanliga splendens, går edithae att få tag på i sthlm?
                      Jag köpte mina hos en privatperson och fick dem hemskickad med på posten. Jag såg på annonssidan att han, som jag köpte av, har Betta Edithae till salu nu för 50kr/par.

                      mvh
                      Mi

                      Kommentar

                      Arbetssätt...