marknadspris för guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slajmboll
    • July 2003
    • 39

    marknadspris för guppy

    Hej alla glada. nu är det så att jag funderar på att odla upp guppies och sälja till fiskaffärer.. och undrar över vad man ska sälja en guppy för.. 1 kr?

    tacksam för svar.
  • Alexraptor
    • August 2002
    • 117

    #2
    hmmm guppy brukar oftast kosta typ 19 spänn så vörsök me når under det. försök me 5 eller 10 kr styck

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      I den mån affärerna vill ha hemmaodlade guppys (de flesta påstår att det är bara de extremt färggranna med stora stjärtfenor som folk vill köpa, så de köper inte in något annat), så se till att du får betalt vad det kostar att föda upp dem. 5-7:- kontant eller 8-9:- i produkter tycker jag att du skall kunna få för unga, men fullvuxna, guppys. I Stockholm kostar de sällan under 25:-/st så det är en rimlig del av kakan du fått då, och om du är duktig och dina fiskar produktiva så får du betalt för driften av akvariet i alla fall.

      Swetrot

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #4
        Då affärnerna kan köpa in guppys för ungefär 4 kr från grossister så är det svårt att få dom ge mycket mer än max en 5a.
        -----------------------

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag vet inte vad guppy kostar idag, men brukar inte hanarna vara bra mycket dyrare än honorna.
          Vad man kan få beror väl också på kvalitet, färg och storlek.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Corydoras mad
            • April 2003
            • 1686

            #6
            <font color="red">I Stockholm där jag bor kostar oftast hannarna runt 30kr och honorna runt 25kr. jag frågade en ägare av en liten zooaffär på Kungsholmen, han svarade "-Nej tack, vi köper inte in guppys eftersom de är så lätta att odla."
            Visst det var ju bara <b>en</b> affär men det kan ju också vara så på de resterande. Men visst jag tror säker man kan få en summa för fina guppys.</font id="red">
            /Mathias
            The Corydoras freak

            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

            Kommentar

            • swetrot
              • April 2003
              • 966

              #7
              Wierdalien: Jag betvivlar inte att du vet vad du pratar om, men min slutsats är att om guppy kostar 4:- i grossistledet så har jag en vag aning om varför kvaliteten är så dålig som den är på guppy i affärerna. Det kan inte vara lätt att driva upp guppy-yngel och sälja med förtjänst om de kostar så lite.

              Någon som sitter på en grossistprislista så att vi kan få ett hum om vilka fiskar vi skall odla, och få någon som helst ekonomi i våra besvär och strävanden?

              Swetrot

              Kommentar

              • Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

                #8
                Tycker det är dåligt av grosisterna att inte avslöja priserna.
                Oscar Cederqvist

                Kommentar

                • swetrot
                  • April 2003
                  • 966

                  #9
                  Dåligt och dåligt, jag förstår väl att grossisterna inte kan avslöja priset på alla fiskar i tid och otid, det blir ohållbart för Zoo-handlarna då. Men om någon med lite insyn kanske kunde viska lite om grossistpriserna för de mer vanliga firrarna som vi odlar friskt i våra akvarier så är det väl ingen större skada skedd. Kanske blir kontentan att butikerna slipper få samtal från hundratals förhoppningsfulla guppy-hobby-odlare som istället slagit om totalt och nu odlar diskus och ger sig på en del "elit-fiskar".

                  Själv säljer jag datakablar och annat på en grossist, och ser marginalerna på de prylarna, det är inte så ovanligt med 1000% påslag på en datakabel. Fast jag börjar tro att zoo-branschen är ännu värre på delar av sitt sortiment.

                  Swetrot

                  Kommentar

                  • Oscar Cederqvist
                    • November 2002
                    • 6546

                    #10
                    Vi har ju en öppen marknad med fri konkurens. Varför skulle det skada att avslöja priserna? Endast till för att handlarna ska kunna ta överpris. tillgång och efterfrågan, kan inte bli, säkert som skatten
                    Oscar Cederqvist

                    Kommentar

                    • uffe
                      • January 2002
                      • 865

                      #11
                      hej!
                      jag har grossistprislistor hemma som jag fick med när jag köpte in en nedlagd zoobutik,tala om vilka priser ni vill veta så ska jag kolla upp om dom finns med.
                      // Uffe

                      Kommentar

                      • swetrot
                        • April 2003
                        • 966

                        #12
                        Uffe: Du kan ju börja med de här vanligaste ungfödarna; Guppy, Platy, Svärdbärare, Molly etc. De förökar sig i de flestas akvarier.

                        Sedan kan det ju vara kul att se grossistpriser på Ancistrus, Tetror och några ciklider, då får vi ett rätt så bra "hum" om vad vi skall satsa på tror jag.

                        Hur gamla är prislistorna?

                        Swetrot

                        Kommentar

                        • Nova
                          • April 2003
                          • 512

                          #13
                          Jag vill gärna veta priset på guppys!
                          Mvh Nova
                          Denise

                          Kommentar

                          • Mariaa
                            • January 2002
                            • 591

                            #14
                            Hej!
                            Jag fick 3:-/st för mina Översvärdsguppy när jag sålde dem till en affär. De sa att det var vad de gav för Guppy när de köpte in dem från grossist och då fick jag lika mycket. Men tjänade en del på det ändå eftersom jag hade ganska många. Så blev jag ju av med dem också utan att behöva döda dem. Men när jag har sålt privat har jag fått 10:-/st för dem.
                            Mvh Maria

                            Kommentar

                            • swetrot
                              • April 2003
                              • 966

                              #15
                              Det är ju inte undra på om man börjar ana att Zoo-branschen gräver sin egen grav när de gör så. Om jag vore Zoo-handlare skulle jag försöka försäkra mig om att de som odlar fisk sålde dem till mig, istället för att de skall säljas privat. För varje guppy som du Maria säljer privat för 10:- får handlaren ingenting, han bara framstår som dyr. Om han istället gav dig 6-7:- och köpte vad du kunde föda upp, så skulle troligen du känna dig nöjd eftersom du kunde sälja allt på en gång. Handlaren skulle sedan tjäna pengar på varje guppy som såldes i hans butik. Och det skulle inte finnas några lappar på anslagstavlan på ICA som fick honom att framstå som dyr.

                              Är det någon som vet om olika akvarieföreningar har lyckats göra vettiga överenskommelser med handlare? Just nu pågår ju en odlingskampanj, men att odla fisk enbart för nöjet att få leka slaktare en dag när fiskarna blivit för många och för stora intresserar ju få människor.

                              Swetrot

                              Kommentar

                              Arbetssätt...