Vilken art?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrotis007
    • March 2014
    • 4

    Vilken art?!

    Hej!
    Har precis startat upp ett 102 l akvarium. Inte haft fiskar sedan jag var liten, så glömt mycket, men läser på och frågar. Nu är det så att jag blandannat köpt några levandefödare som han i zooaffären glömt namnet på. Köpte de som fanns kvar, 5 små och en större. Den stora går mer i gult än de små och alla har svarta fläckar. Är det någon som kan hjälpa och säga vad det är?!
    Hur får man in en bild i inlägget?

    Är ny här och vet inte hur man får in en bild! Någon som vet!? Den stora är ungefär som en Molly men liknar en Röding. De små har samma teckning men väldigt ljusgrå med antydan till gult med fläckarna.

    kan det vara någon form av Ameca Splendens?!

    provar lägga änk där jag lagt in bilder.

    Senast redigerad av Skrotis007; 02 March 2014, 16:02. Anledning: Länk till en bild
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Det går inte att säja utan bild - speciellt som det finns så mycket odlingsformer.

    Antingen blir du Guld-medlem eller så lägger du bilderna någon annanstans och länkar dit.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Med bild blev det lättare. Fisken på bilden är en hona av Ameca splendens. Det är en hyfsat ovanlig levandefödare ur familjen Goodeidae. Den kommer ursprungligen från Mexiko, men de vatten den levde i har förstörts, dvs den anses vara utdöd i naturen och finns bara kvar i akvarium.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Skrotis007
        • March 2014
        • 4

        #4
        Tack så mycket för hjälpen! Tycker de är väldigt fina och nyfikna och verkar fungera bra med de andra fiskarna. Är det någon som vet var man får tag på en hane?! För det är ju bara hon själv som är stor och 5 små.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Skrev på zoonen att jag trodde det var en släkting till Ameca splendens, för jag hade inte för mig att de är fläckiga. Men det kanske de är?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Skrotis007
            • March 2014
            • 4

            #6
            De flesta jag ser på nätet ser lika ut i teckningen, men hon är gul över hela kroppen, inte silvrig som de flesta beskrivningar, eller bilder. Kan de vara så gula?! Ynglen har också antydan till gult, men är mer silvriga.

            Kommentar

            • Skrotis007
              • March 2014
              • 4

              #7
              Lagt in en ny bild under länken ovan, där man bättre ser hur gul hon är. Sedan har jag en fråga, märker att de små nafsar på mina Pandamalars fenor. Inte den stora som jag sett. Finns det något jag kan göra?! De nafsar även på växter.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Skrev på zoonen att jag trodde det var en släkting till Ameca splendens, för jag hade inte för mig att de är fläckiga. Men det kanske de är?
                Jodå - honorna är ofta rätt så fläckiga och jag har sett både sådana som gott i gult och sådana som varit mer silvriga.

                Det är en normalt en rätt fredlig art (hanar är revirhävdande) som blir ca 12 cm och som vill ha mycket grönfoder..
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...