platyhonor jagas av hanar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FruFilur
    • August 2013
    • 37

    platyhonor jagas av hanar

    De sista dagarna ha mina två smälltjocka platyhonor blivit intensivt jagade av de tre hanarna. Såg inte alls speciellt trevligt, så jag flyttade honorna imorse t mitt lilla 10l räknar. Men de verkar inte speciellt nöjda där heller, den ena har tom tappat lite färg på några fjäll vid ryggen.... Men vad är bäst för dem, vara kvar i ett inrett 10l el flyttas tillbaka till det vanliga på 112l o chansa på att de hittar bra gömställen...?

    Har ju haft en bättre könsfördelning innan, men efter en rad dödsfall har det blivit obalans. Men det har inte varit nåt bekymmer förr
    Äns nu....ska jag panikköpa 4 honor till el vänta på att de halvstora yngeln ska förbättra balansen?
    112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
    10l räkakvarium startat 2013-09-27
  • drawmeadream
    • October 2013
    • 2

    #2
    om dem e nära på att föda avger nog honorna mer hormoner, så hanarna blir mer upphetsade än vanligt. de e vad jag märkt.
    jag hade nog flyttat hanarna i stället först, tills honorna har fött fjällen kan nog va från när du flytta över dem eller om hanarna har niblat på den? :o
    om dem inte lugnar ner sig efter dem fött är det nog som sagt för få honor

    ps. har du yngel kar/korg? :o

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Yngelkorg är inte nå´t jag rekommenderar, för hur kul har man det i en isoleringscell????
      Bättre att honorna får föda fritt i akvariet och man planterar mycket växter till skydd för ynglen den första tiden. Mer växter kan också hjälpa honorna att hitta gömställen för den alltför intensiva uppvaktningen. 10 liter är för litet för alla molly, även ensamma, inte konstigt de såg trötta ut....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...