Algätare tillsammans med yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maried
    • July 2003
    • 30

    Algätare tillsammans med yngel

    Jag har sedan några veckor ett 100-liters med platy, neontetror, kilfläcksrasbora och en blå dvärggurami. Mina platy har fått yngel, ett fick vi tag på så vi köpte ett 15-liters, som den bor i.

    Det är ju väldigt svårt att mata lagom mycket till ETT yngel, så det blir en massa matrester på botten, inte bra. Vi byter ca 40 % av vattnet varannan dag. Skulle det gå att ha en algätare däri (15-liters)? Skulle den äta matresterna på botten också, eller tar den bara alger? Vad är bäst, ancistrus eller Otocinclus? Eller något annat? En liten vore ju bra... Äter de upp yngel? Verkar ju vara vegetarianer, men de kanske slinker ner ändå? Vad rekommenderar ni till 100-liters?
    Tacksam för snabbt svar!
    Marie
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen skickat av maried
    Det är ju väldigt svårt att mata lagom mycket till ETT yngel, så det blir en massa matrester på botten
    Till ett 15-liters skulle jag köpa 2-3 amano-räkor, de städar bra men jag har svårt att tänka mig att de kan ta yngel. Möjligen ägg, men knappast yngel. En otocinclus är ett möjligt alternativ.
    I det större akvariet kan du ha nästan vad du vill, samtliga vanliga algätare funkar i ett så stor akvarium.

    (vill bara förtydliga en sak här... Med 'vanliga algätare' menade jag 'vanligen förekommande algätare', som siames och otocinclus. Inte kinesisk algätare, som är olämplig i nästan alla typer av akvarier, men som ibland kallas 'vanlig algätare'.)
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Otocinclus är bättre algätare och är små. Pansarmalar som kan rensa botten kanske roffar åt sig yngel, nån annan som har erfarenhet? Annars funkar Khuli-ål som bottenrensare och jag har haft de i mitt gamla akvarium med guppyyngel och det gick jättebra. Alla fiskar som jag räknat upp vill gärna vara några st, åtminstonde en liten grupp. Jag kan inte rekommendera att ha nån av dem i ett 15-liters, möjligen ottosarna om de är små.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        släng ner en del växter så ska du se att ynglet hittar lite mat, han mumsar lite på dem...du behöver inte ösa ner mat ju..det borde räcka med de vattenbytena du gör..
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Alla fiskar som jag räknat upp vill gärna vara några st, åtminstonde en liten grupp.
          Jag håller med om att siameser är sociala, och har mer hyss för sig om man håller dem i en grupp, men det blir lugnare i akvariet med bara en.

          Ottosar undrar jag om de är sociala alls - mina delade upp akvariet emellan sig, och höll sig alltid på avstånd från varandra. De verkade inte ett dugg mer sociala än andra L-malar (Plecostomus etc).

          Amano-räkorna däremot är definitivt sociala. De rör sig i grupp (hjord? Inte i stim, för de går, inte simmar.)
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • maried
            • July 2003
            • 30

            #6
            Tack för alla svar, det är suveränt med detta forum ju!

            Jag har lite växter i redan, har inte sett honom mumsa på dem.

            Det låter som att Alamoräkan är bästa alternativet i 15-liters? Eller skulle en liten Otto funka? Var får man tag i räkor i Stockholmsområdet? Räcker två?

            Han är två veckor gammal, drygt en cm, hur stor bör han vara innan jag släpper ner honom i det stora?
            Marie

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              maried: De japanska algätande räkorna är rätt vanliga.

              Micke: Mina ottosar håller oftast ihop och "dansar" utmed glaset, jag har 5st.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen skickat av AndreasN
                maried: De japanska algätande räkorna är rätt vanliga.

                Micke: Mina ottosar håller oftast ihop och "dansar" utmed glaset, jag har 5st.
                Dansar? Du menar simmar längs glaset? Mina låg parkerade på ett blad (i varsin ände av akvariet) hela dagarna, rörde sig bara när de blev jagade av nån siames...
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Ja de simmar, suger fast sig nån sekund, simmar, suger fast sig. Så håller de på ibland, men oftast går de runt o suger i sig alger överallt. De är väldigt aktiva och håller gärna ihop.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • maried
                    • July 2003
                    • 30

                    #10
                    Nu har jag köpt två amanoräkor (cardinia japonica) till 15-liters med ynglet och två randiga otocinclus till 100-liters, hoppas det blir bra! Ottosarna verkar vara väldigt bundis med varandra (de har bara varit i karet i en halvtimme iofs)

                    Vad äter räkorna utom alger och rester? Behöver de någon annan mat än den jag ger till ynglet (TetraMin Baby)?

                    Kommentar

                    • JR
                      • April 2003
                      • 2112

                      #11
                      räkorna behöver kunna gömma sig nånstans =)
                      sen äter de väl växtrester & sånt med..tror knappast de behöver nån mer mat om du nu ger ynglet massa mat.
                      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                      Kommentar

                      • maried
                        • July 2003
                        • 30

                        #12
                        Ok, gömma sig, tack...
                        Jag har lite växter och en rot, räcker det eller behöver de någon slags grotta/kruka?

                        Kommentar

                        • felle
                          • July 2003
                          • 98

                          #13
                          villken algätare ska man ha när man har yngel?

                          Kommentar

                          • MusiCat
                            • April 2003
                            • 299

                            #14
                            Hej...Ursäkta, men finns det någonstans här på Zoopet som man kan läsa om amano-räkor?

                            Mvh,
                            Mvh, Kattis
                            http://www.tjornebrant.se

                            Kommentar

                            • maried
                              • July 2003
                              • 30

                              #15
                              Musicat - gå in på forumet för "skaldjur"
                              Kolla också

                              http://suiso.com/ebi.htm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...