Vad ska jag mata mina yngel med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GabrielH
    • September 2013
    • 11

    Vad ska jag mata mina yngel med?

    Mina platyyngel är en månad gamla och har vuxit endel men känns på tok för små att släppa ut i det stora akvariet. Hittills har jag matat med söndersmulat flingfoder. Borde jag ha något annat också?
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Du kan variera med olika sorts flingfoder exemeplvis tillväxt foder (tetra pro energy) eller spirulina flingor ( tetra pro algae). Det är vad jag ger till mina yngel och vuxna fiskar. Sen är det inte fel med att ge levandefoder såsom artemia och dylikt men det är ej nödvändigt med platyyngel
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Frysfoder kan boosta lite grannn också, typ cyklops, dafnier, artemianauplier (frysta alltså, ni måste inte kläcka egna!)
      Men rent allmänt tycker jag att platy verkar växa relativt långsamt, så det är bara att ge sig till tåls. Tätare vattebyten är inte heller fel....slaggprodukter/skit kan hämma tillväxten och göra att de drabbas av sjukdomar, lätt hänt om man råkar "överdosera" med finsmulat flingfoder....Ha någon städfisk i yngelakvariet också, typ en liten grupp Corydoras, en ancistrus eller så.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...