Dvärgtandkarp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rexon@
    • August 2002
    • 578

    Dvärgtandkarp?

    Hej, läste om något som heter dvärgtandkarp på akvarieguiden och det verkade vara en trevlig liten fisk,
    någon som vet nått om den?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Hej
    Heterandria formosa är en av de minsta fiskarna som finns. Hanen blir 2 cm och honan 3 cm. Som du förstår av detta är det ingen fisk som man har tillsammans med de flesta andra fiskar. Håll den ensam eller tillsammans med någon annan mindre art i ett tätplanterat akvarium. Ett 45-liters akvarium kan vara lämpligt. Den anses som lättodlad. Honan föder ungar periodvis. Om du har flytväxter som skydd för ynglen så kommer de att klara sig.
    Lämplig mat till dem är smått frysfoder, bosmider, artemia. De äter även finfördelat torrfoder.

    Guy
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Rexon@
      • August 2002
      • 578

      #3
      Låter inte så svårt, hoppas de passar bra ihop med ancistrus ialla fall :-)

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Hej
        Jag var och såg dessa små fiskar i verkligheten och då fanns där även Ancistus tillsammans med dem, Så länge som Ancistrusen inte blir för stor så fungerar det bra.

        Guy
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Rexon@
          • August 2002
          • 578

          #5
          Ja.. men då kanske det är bäst med ancistrusyngel, förhoppningsvis äter inte dvärgtandkarpen dem :-) Är det för litet att ha några få i mitt 29 liters? borde inte vara de, annars har jag ju mitt 43 liters men där har jag precis börjat få guldancistrusyngel :-)

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Hej
            Jag tycker nog att du kan börja med ett antal dvärgtandkarpar i ditt 29-liters. Skulle du få för många så är det bara att flytta dem. Jag kan tala om att de var mycket vackra fiskar i verkligheten. Inte färggranna men annars mycket fina.

            Guy
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Rexon@
              • August 2002
              • 578

              #7
              Blir väldigt sugen på att köpa :-) måste bara sälja mina tetror först, sedan (hoppas snart) ska jag kika runt i djuraffärerna om dem har.

              Kommentar

              • wierdalien
                • February 2003
                • 936

                #8
                Jag har provat dvärgtandkarpen tidigare. Fick tag på 2 hanar å tre honor vid något tillfälle. När jag ett år senare gjorde mig av med fiskarna pga flytt så hade jag en fin stamm på ca 60-70 fiskar. Det är en trevlig fisk som jag har funderingar på att skaffa igen.
                -----------------------

                Kommentar

                Arbetssätt...