yngel och artemia...???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmapemma_90
    • July 2003
    • 62

    yngel och artemia...???

    Hej hej! Jag skulle bara vilja ha hjälp med några saker! Kan det vara så att min guppyhane är steril? Med tanke på att han inte ens uppvaktar sin hona… eller är det något fel på honan? Bägge två är könsmogna. Går det bra att ha två guppyhanar till 5 honor? Jag har ett yngel, det är egentligen typ 4 månader gammalt men är mindre än en neontetra… kan det lilla ”ynglet” bli dräktig fast hon är så liten? Hon har en dräktighetsfläck och det syns att det är en hona, men hon har inte fått någon färg än. Jag matar mina tidigare guppy yngel med bara torrfoder, men de bara dog. Någon har tipsat om artemia. Vad är det? Var finns det att köpa?

    Kram och tack för mig. // Emmi
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Visst kan han vara steril, men det brukar inte påverka driften att fortplanta sig. Min guppyhanar gör också annat ibland än att jaga sina honor, till stor lättnad för dem.

    2 hanar till 5 honor tycker jag låter som en rätt så bra fördelning.

    Könsmognaden kan variera, precis som hos människan. En del är tidigt utvecklade, andra är senare. Om din hona har en dräktigshetsfläck kan det väl kanske vara så att det har skett något.

    Jag brukar mata mina fiskar med torrfoder (Vanligt Tetra Min från ICA) och det fungerar bra, men jag "maler" ned det först till ett ganska så fint pulver och har dem i en liten yngelkasse första veckan. Sedan får de klara sig ute i det stora akvariet helt själva och äta vad som bjuds, vanligen torrflingfoder och ärtor.

    Artemia finns det råvaror för hos din Zoo-handlare, men jag tycker det är mycket bök med sådant.

    Swetrot

    Kommentar

    • aquafirren
      • May 2003
      • 130

      #3
      Jag matar mina tidigare guppy yngel med bara torrfoder, men de bara dog. Någon har tipsat om artemia. Vad är det? Var finns det att köpa?
      Artemia är en liten kräftdjur. Man kan köpa artemia ägg på akvarieaffär och odlar det själv. Själv har jag inte lyckas får någon bra resultat med kläckningen! Jag använder nu stället "skalade artemia", dessa behöver ej kläckas.
      (finns att köpa på http://www.hjortgatanszoo.se)

      mvh
      Mi

      Kommentar

      • Helena S.
        • March 2003
        • 280

        #4
        jag testade just att kläcka artemia.. fick en stor burk av en kompis som hon hade köpt väldigt billigt. Då väntar man sig inte världens bästa kvalité, men till min förvåning funkade det alldeles utmärkt. Hade varken värmare eller cirkulation som jag har läst behövs, nybörjartur kanske? Mina guppyyngel är helt galna i det. Dom vuxna äter för fullt dom med. Och dom blir så pigga och glada av det, jag rekommenderar det verkligen.
        -Helena S.

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          köp en artemiakläckare, kostar 200 spänn eller mindre, & funkar ypperligt! man får inte jätte mycket ur en sån, men jag kör med två st & då blir det en del... ingen luftning & inga skal, bara artemia kommer det ur den! fins på hjortgatans zoo den med!
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          Arbetssätt...