Parnings korsning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    Parnings korsning?

    Har medvetet senaste tiden bara skaffat honor av både platy o blackmolly för att undvika yngel invasion. Detta gick så där med tanke på att Molly flickorna redan var gravia när jag köpte dom, men den naturliga urvalsprocessen har löst d ganska bra nu. Så nu har jag bara en platy kille sedan gammalt tillsammans med ett gäng platy flickor i olika färger och då d två Mollysarna. Nu ser en av Mollysarna rund ut om magen igen, men det kan väll inte bli korsning mellan indianplay kille och black Molly flicka, eller hur besläcktade är dom?

    //Peter
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    En vild platy och en vild molly ger normalt ingen avkomma, speciellt inte om bägge könen av bägge arterna finns närvarande (vissa platy-stammar har dessutom förutom x- och y-kromosomer även w-kromosomer vilket inte molly har - komplicerar korsningar ytterligare). Men, under vissa betingelser förekommer korsningar, och även om 99% inte är livsdugliga händer det att någon procent ibland kan överleva. Åtminstone tror jag att det är så det har gått till när man lyckats korsa in egenskaper även över släktesgränserna. Alltså, i fleratalet av de ungfödare som odlas och som dominerar handeln förekommer gener från både svärdbärare, platy, molly och lite till. Det gör att de barriärer mellan släkten och ibland även arter som en gång fanns kanske inte längre fungerar som väntat hos odlad fisk.

    Efter denna onödigt långa inledning kan vi konstatera att det troligen inte är detta som är ditt problem. Ungfödande tandkarpar har förådsbefruktning. Det innebär, åtminstone i teorin, att har en ung ungfödarhona träffat en viss hane en enda gång efter könsmognaden så kan hon föda ungar (ibland kanske bara några få per kull) som han är pappa till, nästan resten av livet, eller åtminstone i något år. Troligen är det så att senare parningar kan "släcka ut" en del av detta, men man kan aldrig lita på att hanen vid den seanste parning är pappa till 100 % av de ungar som föds; liksom att en ensam hona kan föda ganska många kullar utan att träffa en partner.

    Kommentar

    • Peter79
      • April 2012
      • 311

      #3
      Tack för lång förklaring Erik, har nu lärt mig en hel del!

      //Peter

      Kommentar

      Arbetssätt...