gravid guppy dog, men var är ynglen??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marleéne
    • June 2003
    • 28

    gravid guppy dog, men var är ynglen??

    jag köpte för ca 2 veckor sedan en guppyhona som jag fick höra vad "fullproppad" med yngel. Har gått och väntat på de där ynglena länge nu och honan har bara blivit tjockare och tjockare. Igår hittade jag henne med huvudet neråt och baken i vädret. I det närmaste död alltså. I dag när jag kom hem var hon ännu mer illa däran så jag beslutade mig för att avliva henne. Hon rörde sig inte ur fläcken då jag, men en mycket mycket vass, skalpell skar av henne huvudet. Sedan när hon var död så tänkte jag att jag ändå kunde kolla om det fick att rädda något av ynglena i alla fall. MEN hon var helt tom.. inte ett enda yngel fanns där, jag menar var tog de vägen då? Var det inga yngel alls, en sjukdom?? Jag kan heller inte ha missat något, det verkade helt enkelt som om det var luft, eller vatten i magen på hon bara... Var tror ni? Vad var fel? (har inte matat för mycket heller)

    Och nu vill jag få svar på min fråga och inte få några påhopp om att jag dödat en döende fisk, eller att jag skurit upp henne för att ev rädda några yngel, eller vad ni nu annars tycker att jag har gjort fel. Jag vill ha svar på frågan.
    //Erika S

    Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
    Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
    Kaniner: 2 dvärgvädurar
    Hund: 1 vargliknande huskymix
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Tycker du gjorde helt rätt. Kan ha varit att hon varit uppsvälld av andra orsaker typ bukvattensot eller förstoppning. Var hon fet efter du avliva henne? Kan några ygel gömma sig i akvariet? Kanske har de blivit uppätna.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      jag gjorde likadant när en guppy hoppade ur karet..undrade om det va yngel i henne eller inte..men det va det =(
      din va nog bara sjuk då, om det bara va typ vatten i den =(
      kanske bukvattensot? har du fler fiskar däri? kolla dem noga då så de inte blir sjuka med..
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Marleéne
        • June 2003
        • 28

        #4
        När jag hade avlivat henne så sjönk magen ihop och såg mest ut som en extremt säckig påse. Hon befanns sig i en hemmagjord födslokasse så ynglen kan inte ha tagit sig ut eller något. Det skulle vara om hon käkat upp dem innan hon dog.
        Det var säkert någon sjukdom eller något då, men dock inte förstoppning. Har aldrig sett en fisk bajsa så mycket som hon gjorde sista tiden. Jaja, inte så mycket att göra åt nu i alla fall. Hoppas bara att de andra fiskarna inte dö också.

        Tack för svaren
        //Erika S

        Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
        Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
        Kaniner: 2 dvärgvädurar
        Hund: 1 vargliknande huskymix

        Kommentar

        Arbetssätt...