Är min guppy mobbad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sune
    • May 2003
    • 137

    Är min guppy mobbad?

    Hade en guppy hane och fyra guppy honor, guppy hanen jagar en och samma hona i stort sett hela dagen så jag skaffade en hane till ,till dom andra. Det var för några dagar sedan och den nya har inte brytt sig om någon hona förrän idag när jag ser att han jagar den stackars honan som redan har en som uppvaktar henne, men jag börjar undra om hon är mobbad på något vis. Den ena jagar henne som sagt var i stort sett hela tiden men det är inte alltid han snyggar till sig för henne utan jagar henne bara. Och den nya jagade henne en liten stund tills den gamle tog över. ÄR HON MOBBAD??? hon är störst av alla honor, nästan dubbelt så stor, men hanarna är mindre än alla honor. Och yngel, 2 st har jag lyckats få av någon utav dom. Ska jag flytta på någon utav dom ett tag så hon får lugn och ro eller är detta ett vanligt beteende? Fast varför ser jag aldrig dom andra honorna bli uppvaktade? Hjälp vad ska jag göra?
    MVH

    Susanne
  • ansi
    • February 2003
    • 74

    #2
    Hej Sune!

    Jag har läst att hanarna väljer den hona som förmodligen kommer att ge flest och starkast avkomma, dvs oftast den största honan.
    Detta stämmer även in i mitt avkvarium där samma guppyhona blir uppvaktad av flera olika hanar medans de andra knappt blir sedda.

    Din hon är nog inte mobbad utan som sagt snarare lite väl uppskaddad!
    Detta kan ju var väldigt jobbigt för henne.

    Jag skulle nog kanske köpa några stora honor till så att uppmärksamheten fördelas lite bättre.

    Funkar inte detta så skulle jag inreda mitt lilla 15liters akvarium och låta den stora honan gå där tillsammans med en liten hona (så att hon inte blir ensam) och efter en vecka skulle jag sätta tillbaka honorna.
    Kanske skulle hanarna ha fattat tycke för någon annan hona under tiden...eller så bli den stora honon minst lika..om inte mer spännande när hon kommer tillbaka som "ny"...??!
    Hmmm... det sista var kanske inte något gott råd..!

    Du får säkert fler och bättre tips!

    Lycka till!

    // Ansi

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      jag hade liknande problem med mollysar..min hane va bara intresserad av den ena.. men när den han hade lekt med hamnade i yngelkaret dröjde det bara 5 minuter sen gick den andra honan bra..det va ju bara hon kvar... =)
      tyvärr slutade det med att det va enbart den andra honan som dög efter det så den första honan blev utmobbad av dem sen..jaja, knasiga fiskar...
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • LinK
        • April 2003
        • 385

        #4
        Samma sak är det med mina guppys. De jagar den största honan tills hon e och föder och då går de på någon av de anndra! =)
        Samma sak även med black mollys. där åker hanarna på ett led efter den största honan(fast här varierar de mellan 2 honor). ser rätt roligt ut när ett svart "rep" åker omkring i karet.
        Hon hittar dock ganska snabbt enb plats att gömma sig på.

        =)
        MvH
        Martin Sundholm

        "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          fast numer har jag två guppyhanar & tre guppyhonor i mitt stora akvarium, varav det är två stora honor & en liten hona..men de jagar alla tre precis lika mycket, de gillar den lilla lika bra som de stora...så jag antar att det inte alltid är storleken som avgör? hehe
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • LinK
            • April 2003
            • 385

            #6
            haha precis! de som har stora akvarieer kompenserar bara.. haahahah
            jag köpte nyligen en gupyhona till som va mörk på kroppen och svart/lila/rosa-lysande stjärt. hur snygg som helst, tyckte jag iaf... hanarna har inte ens hälsat välkommen! illa.... måste jobba på uppfostran..
            MvH
            Martin Sundholm

            "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              Jag har bara endlersguppy med dubbelstjärt & honorna har typ ingen färg alls...så de har inte mycket mer än storleken & gå på..hehe
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              Arbetssätt...