frågor om guppysar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmapemma_90
    • July 2003
    • 62

    frågor om guppysar...

    hej!
    jag skulle vilja ha svar på några frågor. jag är jättetacksam för svar.

    1. Jag har två yngel i ett tolvliters akvarium. gyppysar. men dem är pyttesmå! en centimeter typ. de är ca 3 månader gamla. de har lampa och mycket växter och de får mat ca två ggr om dagen. är det normalt att de växer så långsamt? några tips om hur de växer snabbare?

    2. jag har en gyppyhona och en guppyhane, alla säger att deras hanar alltid hänger efter honan, men så är det inte i det här fallet! han är till och med mer med stimfiskarna än med honan. brukar det vara så?

    3. jag har platysar och jag vet inte om de har ynglat. Jag har tre halvvuxna scalare, två stimmisar, 2 guppy och 2 platy i det akvariumet. hur stor är chansen tror ni att ynglerna klarar sig. jag har inga flytväxter. jag har javamossa, men den ligger på marken och ynglerna håller sig ju oftast till ytan?

    jag är så tacksam för svar, kram Emma
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    #2
    Hej emmapemma_90!

    1. Om du byter vatten oftare så växer dom snabbare, eller om du sätter in en pump/filter.

    2. Hanarna brukar simma efter guppy honorna och om man bara har en hona så kan den bli ihjäl stressad till slut. Men du värkar ha tur med din hane. Men Guppysarna skulle nog bli glada om du skaffade en eller två honor till

    3. Fiskar gillar att äta upp yngel, så om du vill hinna fånga yngel innan dom blir uppätna så kan du sätta ner honan i en födelse kase dom är inte så dyra runt 40 kr.
    Jag brukar hitta yngel i filtret, alla andra blir uppätna. Men det är ganska bra för jag har inte plats för alla fiskar ialla fall
    Jag brukar ge dem till mina kompisar när dom är tillräckligt stora.

    Lycka till med fiskarna!

    Kommentar

    • ansi
      • February 2003
      • 74

      #3
      Hej Emma!

      Fiskar växer långsammare i små utrymmen och beroende på hur många fiskar man också har i akvariumet, om jag förstått saken rätt!

      Kanske missförstod jag men om det är så att du har alla de fiskarna som du nämnde i ditt inlägg i samma 12 liters akvarium...så HJÄÄLP alltså!!
      Dom behöver mer utrymme!

      Det finns mer info om detta här på sidan, dvs rekommenderat ytrymme per fisk beroende på dess storlek.

      Angående att få dom att växa snabbare så rekommenderar jag ett bra foder. Artemia är något som jag själv blivit rekommenderad. Hör med personalen i zoobutikerna om dom har det där. Levande föda innehåller mest näring tror jag!
      Byt även ca 10% av vattnet varje dag...(kolla även detta med annan akvarist)!
      Mycket ljus är bra för både växter och fiskar.
      (Ca åtta timmars mörker tror jag räcker för yngel!)

      Angående att dom inte leker ännu dina guppys, så tror jag att det kan bero på olika anledningar.
      Dom kanske fortfarande är för små..eller så störs dom av den trånga miljön..eller så är inte vattenkvaliten bra...eller så är dom av annan anledning stressade...eller annan psykologi...??!!
      Vad jag menar är att jag hade samma "problem" med mina guppys men när jag köpte tre nya hanar som genast satte igång att para sig med honorna så drog detta i gång lek i hela akvariumet bland flera olika fiskarter..!! Lite kul att se faktiskt!

      Lycka till!

      Vänlig hälsning
      // Ansi

      Kommentar

      • emmapemma_90
        • July 2003
        • 62

        #4
        nej!! jag har två guppy yngel i ett tolvliters! resten har jag i ett sjuttioliters! tack för svaren! kram Emma

        Kommentar

        • emmapemma_90
          • July 2003
          • 62

          #5
          nu har jag köpt hem tre nya guppyhonor och en guppyhane + en extra platyhona. nu kanske det blir några yngel!! Kram Emma

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            med tre guppyhonor har jag en känsla av att du kommer få mer yngel än du faktist hade förväntat dig.. hihi
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            Arbetssätt...