Guppy frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

    Guppy frågor!

    Hej jag har några frågor!

    1 Min guppy hona var rätt tjock ett tag men nu har hon smallnat igen. Hon har aldrig fött yngel förut och på vissa ställen står det att hon föder var 28 dag! Kommer det att hända henne???
    2 Kommer hon att para sig med samma hane igen??? (har bara en hane)
    3 Hur länge går en hona gravid???
    4 Hur många yngel fick hon ungefär denna gång???
    5 HUr många kommer hon få nästa gång???
    6 När ska jag i såfall sätta över henne i yngelkaret???
    7 vad ska man mata ynglen med???

    SNÄLLA svara!
    "Allways look at the brhigt side of life.."
  • Helena S.
    • March 2003
    • 280

    #2
    Mina guppies får yngel titt som tätt, ibland märker jag av det, ibland inte. Beror på hur många yngel som överlever. En månad är hon gravid, om jag inte minns helt fel. Har hon parat sig en gång så kan hon lagra sperman för framtida bruk, och få fler kullar utan hane. Hur många yngel beror på olika saker, hur gammal hon är och så. Vet inte hur många din fick, men mina brukar väl få omkring 20-30 stycken... Om du har ett annat akvarium som yngelakvarium så kan du sätta över henne dit när hon är riktigt tjock, det gäller väl yngelkassar också, men jag gillar inte att sätta honan i en sån, för trots att hon är tjock så kan det dröja länge innan hon föder. Ynglen klarar att ta finfördelat torrfoder. Vill du ha riktigt finfördelat så använd en mortel.
    -Helena S.

    Kommentar

    • Helena S.
      • March 2003
      • 280

      #3
      Just det.. vill bara tillägga; Jag hade två guppyhonor som blev gravida ungefär samtidigt, dom var båda lika tjocka men efter att den ena hade fött så tog den andra iallafall två veckor till på sig. Vad det berodde på har jag ingen aning om. Dom var i samma ålder, men fäderna var olika. Om det har nåt med saken att göra tror jag iofs inte, men jag tyckte det var lite märkligt att det skilde så mycket.
      -Helena S.

      Kommentar

      • Bubbelina
        • June 2003
        • 322

        #4
        TAck för svar! Kommer ynglerna över leva om dom födds??? Jag har en kamphane och tre honor i! Det är ett 38L med 4 stora växter och en liten..... Har dom en schans???
        "Allways look at the brhigt side of life.."

        Kommentar

        • Helena S.
          • March 2003
          • 280

          #5
          nån eller några borde överleva tycker jag.. När jag fick yngel efter många år utan guppies, ville jag så gärna att dom skulle överleva att jag rotade omkring med en håv och försökte fiska upp alla jag såg. Efter några dagar såg jag att jag hade missat några, och eftersom dom hade klarat sig så hällde jag tillbaks resten också. Jag har en del småelaka fiskar i det akvariet, som dvärggurami, som gärna tar sig några guppyyngel till lunch, men omkring 5 stycken överlevde i den kullen iallafall. Fler än så vill man inte ha iallafall, särskilt inte i ett 38 liters. Och det är ju klart bättre med naturligt urval än att avliva överbefolkningen sen.
          -Helena S.

          Kommentar

          Arbetssätt...