Muterad fisk eller en korsning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansi
    • February 2003
    • 74

    Muterad fisk eller en korsning?

    Hej!

    Jag har ett par utav röda svärdbärare samt ett par platy som är blå röda med lite svarta prickar.

    Jag har har flera yngel i akvariumet och man kan se på dom alla vilken slags fisk dom är.
    MEN...ett yngel ser helt annorlunda ut i både kroppsform och färg.
    "Han" är blek/gul och täckt av svarta fläckar.
    Han är längre än en platy i formen men har en kraftigare kropp än en svärdbärare!!

    Någon som har erfarenhet av eventuella korsningar mellan platy och svärdbärare?
    Hur såg isådanafall dessa fiskar ut i färg och form?

    Det konstiga med mitt lilla yngel är att "han" inte direkt ser ut som någon annan fisk i akvariumet!

    Kanske vore det jättekul och spännande att se om man ev kan avla vidare på honom...?!!
    Någon som är intresserad av detta?

    Han är nu ca 1cm lång!

    Hälningar

    // Ansi
  • Kaviar
    • June 2003
    • 52

    #2
    <font color="purple"><font face="Arial Black">Kan det inte vara så att en platy och en svärdbärare har parat sig då? Det kan hända.</font id="Arial Black"></font id="purple">
    <font color="green">Kaviar</font id="green">

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #3
      precis vad akvaristiken behöver, ännu en "freak of nature" ungfödare
      fish r friend

      Kommentar

      • ansi
        • February 2003
        • 74

        #4
        Halloj igen!

        Kaviar:

        Ja visst kan det vara så!
        Det är ju säkert så!
        Roligt att se!

        Luego!

        Orm:

        Trist att du använder en så sarkastisk ton! ;(
        Själv tycker jag att det är roligt att en sådan liten annorlunda fiskbäbis har fötts i mitt akvarium.
        Om detta skulle vara så hemsk, med en korsning mellan platy och svärdbärare så skulle väl det varnas om detta?!
        Men tanke på att platy är framavlad ur svärdbärare (om jag uppfattat saken rätt) så kan väl denna ev korsning inte vara så farligt?!

        Är alla dina fisksorter som du har i dina akvarium framavlade eller finns dom i naturen?
        Hur ställer du dig till framavlade fiskarter i allmänhet?

        Undrar lite hur du tänker iom ditt, enligt mig, nedlåtande svar?!

        H/ Ansi

        Kommentar

        • Daniel Odell
          • November 2002
          • 1595

          #5
          hej igen, ber om ursäkt om det var nedlåtande ton!

          personligen så använder jag bara framavlade bastarder som foder åt mina ciklider.

          "it will be a cold day in hell" innan framavlade missfoster kommer in som invånare i mina kar.

          jag personligen anser att framavlade fiskar förstör akvaristiken och är det största hotet mot naturlig mångfald i våra akvariebutiker.

          och det finns redan aldeles för många varianter på platy/guppi/svärdbärare/molly för mitt tycke, därav mitt svar, som var menat som ironi. ironi gör sig dock inget vidare på forum, jag borde lärt mig det vid det här laget.
          fish r friend

          Kommentar

          • hansg
            • February 2002
            • 444

            #6
            Platy och svärdbärare är av familjen xiphophorus,och är väldigt nära släkt, så de kan utanvidare korsa sig och få livsdugliga ungar.
            De svärdbärare resp. platy som säljs i våra butiker är alla en korsning av svärdbärare och platy ,alltså platy ingår i svärdbärare och svärdbärare i platy.
            I det vilda korsar de sig inte då de har olika parnings uppvaktning men i ett akvarie kan inte honan fly undan en hane med avvikande beteende.
            Platy och svärdbärare är egentligen förlegade benämningar vill man vara korrekt så heter det XIPHOPHORUS med svärd och XIPHOPHORUS utan svärd.
            Tidigare räknades de till olika arter men efter studier av en Platy som lever i Catamaco-sjön visade det sig att det är samma art.
            mvh
            hans-göran
            hgl

            Kommentar

            • Helena S.
              • March 2003
              • 280

              #7
              En korsning av svärdbärare och platy är inget missfoster i mina ögon. Så länge dom inte har några problem med att simma eller nåt annat hinder, så ser jag inte varför man skulle bli upprörd över något sånt. Dom är ju trots allt individer dom med, och jag ser inte hur dom skulle kunna vara mindre värda för att dom inte är renrasiga.
              -Helena S.

              Kommentar

              • Spooler
                • May 2003
                • 86

                #8
                det är ju inte värre än att korsa olika hundraser tycker bara att det e ball
                mina skumma platy går ihop med lyr black molly men där händer det inget
                1*245 sköldpaddor, 1*165 salt, 1*120 sött, 1*110 sött, 1*98 sött, 10*60 sött, 1*19 sött och mer kommer nog =)

                Kommentar

                • Framerate
                  • July 2003
                  • 118

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Spooler
                  det är ju inte värre än att korsa olika hundraser tycker bara att det e ball
                  mina skumma platy går ihop med lyr black molly men där händer det inget
                  Och med tanke på att alla hundraser själva egentligen är en freakshow av framodlade förädlade korsningar så spelar den jämförelsen ganska liten roll. Otroligt mycket både djur och växter är "onaturliga" så att korsa en platy med en svärdbärare är väl inget problem. Kul bara!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Man måste skilja på "korsning" och "korsning". Visst är det svärdbärare inkorsade i de platys om finns på marknaden idag och platy inkorsade i de svärdbärare som finns på marknaden.
                    Detta rör sig dock om ett långsiktigt (flera generationer) planmässigt avelsarbete för att få fram en STABIL stam (alla avkommomor ser likadana ut) med ett visst utseende - bakom detta ligger det mycket arbete och det är bara avancerade akvarister som klarar av detta.
                    I detta fallet rörde det sig om en slumpmässig korsning och det kan ju i och för sig vara skoj att se hur det ynglet blir, men det finns ingen som helst garanti för att sedan yngel efter detta yngel kommer att se ut på ett visst sätt. Om man vill få fram en stabil stam med fler fiskar som liknar detta yngel, krävs det åratals avelsarbete och en del kunskap i genetik.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      • June 2002
                      • 1081

                      #11
                      Tidigare räknades de till olika arter men efter studier av en Platy som lever i Catamaco-sjön visade det sig att det är samma art.
                      HansGöran, menar du att helleri och maculatus är samma art eller att svärdförsedda och svärdlösa Xiphophorus hör till samma grupp? Har du möjligen referensen till artikeln.
                      Mvh. Ola
                      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                      Kommentar

                      Arbetssätt...