Alla platyyngel blir honor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karat
    • December 2011
    • 10

    Alla platyyngel blir honor!

    Jag har en hona som fått ca 150 yngel det senaste året. Inte en enda av hennes ungar har utvecklats till en hane. En annan hona som gått med samma hane har också fått flest honor, men ändå NÅGRA hanar. Jag har behållit dem till nästan vuxenstorlek (säljbara i butik), så jag tror inte att det är sent utvecklade hanar iblan dem. Har någon en aning vad det kan bero på?
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av Karat
    Jag har en hona som fått ca 150 yngel det senaste året. Inte en enda av hennes ungar har utvecklats till en hane. En annan hona som gått med samma hane har också fått flest honor, men ändå NÅGRA hanar. Jag har behållit dem till nästan vuxenstorlek (säljbara i butik), så jag tror inte att det är sent utvecklade hanar iblan dem. Har någon en aning vad det kan bero på?
    Hybidisering, Provat att korsa honan med en annan hane.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ja jag lutar åt samma svar, men problemet kan vara att honan bär på en speciell genkombination som gör att det inte spelar någon roll VILKEN hane som befruktar henne, det kommer ändå bara bli honor. Hybridiseringen ligger alltså en generation bakåt i leden. Sedan kan det mycket väl leda till att samma hona med en annan hane bara får hanar en gång, men det kan vi aldrig veta. Vissa påstår at vattenvärden och temperatur kan påverka också, men det tror jag inte har SÅ stor inverkan, då gissar jag mer på "gentrassel".... Sedan har vi det där med förrådsbefruktningen att ta hänsyn till också....mitt tips är att "gilla läget"; och skaffa gärna en annan hane så får vi se vad som händer helt enkelt....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...