Snälla hjälp mig nu!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _ozon_
    • March 2003
    • 66

    Snälla hjälp mig nu!

    Jag har ett 40 liters yngelkar till mina platys. Nu börjar det komma en del grönalger i burken. Kan man ha en vanlig algätare tillsammans med ynglen? Hur är det med eldstjärt? Några andra förslag?
    //
    Kim
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    En eldstjärt kan du inte ha i ett 40liters. Släng ner en Ancistrus så rensar han nog rent över natten.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • _ozon_
      • March 2003
      • 66

      #3
      Anisistrus, hmm.. Det hade säkert vart bäst men jag har så många olika arter i mina burkar nu så jag vill helst slippa skaffa ännu en art.. Funkar det inte med en algätare? Tackar för hjälpen..!
      //
      Kim

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        hej
        jo de e klart att de bara funkar me en...
        men köp nån effektiv och liten algätare.
        ancitrusar e väldigt effektiva tycker jag dom äter överallt.

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Algätare tycker nog att 40l är i minsta laget. Om de har blivit lite äldre och större så kan de bli väldigt elaka mot andra fiskar. Inte äter de så mycket heller när de blir gamla.

          Det går säkert som nödlösning några dagar, men jag tycker du skall fundera på en mal istället.

          Swetrot

          Kommentar

          • aquafirren
            • May 2003
            • 130

            #6
            Sötvattensräkor kanske? Det sägs att de bra algätare, jag har inskaffat ett par i mitt yngelakvarium.

            mvh
            Mi

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              hej
              tar inte räkor fiskar med eller?
              såg i djuraffären att så fort en fisk kom nära så var det hejdå me fenorna...

              Kommentar

              • aquafirren
                • May 2003
                • 130

                #8
                Hej!

                De räkor som jag köpte är ca 1.5cm stora (C.Japonica), man kan tydligen har dem tillsammans med de flesta småfiskar.

                Mina fiskynglar, Betta Edithae (ca 1-3mm stora), har iallafall inte blivit uppätna.

                mvh
                Mi


                Kommentar

                • Kaviar
                  • June 2003
                  • 52

                  #9
                  <font color="blue">Om du vill ha en liten algätare finns det otocinklus, pansarmalar(fast dom lever i stim).Ancistrus finns det också men sätt inte ner en eldstjärt i ett sånt litet akvarium!Men jag skulle tipsa med räka, för det har jag i mitt sällskaps, men den som ja har äter bara tofsalger, men jag har otocinklusar också, testa såna, dom är bra.Men vill du inte det finns det ju flying fox också, men dom blir ganska stora, ca 12 cm.Men om du vill skaffa en sån så kan du bara ha en där, annars börja dom bråka.
                  Lycka till med dina firrar.</font id="blue">
                  <font color="green">Kaviar</font id="green">

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    • February 2002
                    • 2119

                    #10
                    Ursäkta men pansarmalar är inga algätare. Däremot instämmer jag med C.japonica (Amanoräka). Den äter i mitt akvarium, foderrester, alger, döda växtdelar mm, men inte några småfiskar.
                    // Magnus
                    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                    Kommentar

                    • shpend
                      • August 2002
                      • 2010

                      #11
                      hej
                      ja kan inte så mycket om räkor men de e nog inte likadana räkor som ni pratar om som ja såg i affären...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...