guppyfenor "spricker"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marleéne
    • June 2003
    • 28

    guppyfenor "spricker"

    Jag har en mycket fin guppyhane vars långa ocg tidigare trekantiga stjärtfena har börjat spricka. Det är en lång reva från basen av fenan och ända ut till toppen. Vad kan detta bero på och är det något jag kan göra om det är så att han är sjuk?

    //E
    //Erika S

    Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
    Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
    Kaniner: 2 dvärgvädurar
    Hund: 1 vargliknande huskymix
  • Marleéne
    • June 2003
    • 28

    #2
    Nu i morse såg jag också att två gupppyhonor och en tetra har trasiga fenor.

    Måste verkligen göra någonting snarast.
    //Erika S

    Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
    Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
    Kaniner: 2 dvärgvädurar
    Hund: 1 vargliknande huskymix

    Kommentar

    • Kaviar
      • June 2003
      • 52

      #3
      Det kanske är fenröta, men jag kan inget säga när jag inte har sett det.Men är det de, måste du medicinera snabbt, eller avliva, men gör inget förrän du är säker på vad det är!
      <font color="green">Kaviar</font id="green">

      Kommentar

      • Kaviar
        • June 2003
        • 52

        #4
        Lycka till med dina fiskar.
        <font color="green">Kaviar</font id="green">

        Kommentar

        • krba40

          #5
          Tror inte att det är ngt allvarligt. Att det blir revor i fenorna är vanligt. Ofta pga bråk eller att de simmat emot ngt vasst. Du kanske har fenbitare i samma kar?

          Nästan alla guppies jag haft har nån gång haft fevor i fenorna, speciellt hanarna.

          Kommentar

          • davide
            • February 2003
            • 1093

            #6
            Om din tera som du har är neontetra så kan den vara boven. hos mig brikar neonerna bita i guppyfenorna.
            Jag tror inte heller att det är fenröta men kolla upp det för säkerhets skull.
            Lycka till....
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

            Kommentar

            • Mina1
              • May 2003
              • 128

              #7
              Tror jag har haft samma sak. Se till att medicinera. Jag fick rådet att medicinera med dessomar. Det var dock inte rätt medicinering. De dog en efter en. Övriga fiskar ser friska ut. Borde jag ändå medicinera dem mot fenröta i förebyggande syfte?

              Kommentar

              • Kaviar
                • June 2003
                • 52

                #8
                <font color="green">ÄR FISKARNA NYINKÖPTA?</font id="green">
                <font color="purple">I SÅ FALL KAN DET VARA SÅ</font id="purple">
                <font color="orange">I SÅ FALL ÄR DET INGEN FARA.</font id="orange">
                <font color="green">Kaviar</font id="green">

                Kommentar

                • shpend
                  • August 2002
                  • 2010

                  #9
                  hej
                  det verkar som att de e fenröta.
                  man tror det inte i början för att de ser ut som att fiskarna har blivit bitna eller nåt.

                  Kommentar

                  • Marleéne
                    • June 2003
                    • 28

                    #10
                    Fiskarna är helt nya. Hanen som hade en reva på fenan hittades död idag. Fast han kan ju ha dött av andra orsaker än fenan också. Visserligen såg fenan helt förstörd ut när jag hittade honom idag, fast då ahde han ju suttit fast under syrepumpen också. Såg idag att en del andra guppies också hade små revor i fenorna.

                    Köpte salttabletter idag som jag skulle släppa ner i vattnet, hon på djuräffären sa att det kanske kunde hjälpa. (har inte haft bräckt vatten tidigare)

                    Blir det värre eller om ännu fler verkar få trasiga fenor så måste jag ju gå tillbaka till djuraffären och be dem om råd.

                    Etersom jag har neontetror bland annat så kan det ju vara så att det är de som orsakar problemen, får se hur det går. Vill verkligen inte att de dör.
                    //Erika S

                    Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
                    Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
                    Kaniner: 2 dvärgvädurar
                    Hund: 1 vargliknande huskymix

                    Kommentar

                    • shpend
                      • August 2002
                      • 2010

                      #11
                      hej
                      pröva med att ta bort neontetran ett tag.
                      sen har ja ju läst att stimfiskar blir aggressiva om dom e själva.

                      Kommentar

                      • Nicolette
                        • May 2003
                        • 52

                        #12
                        Jag tycker det låter som om dina fiskar har drabbats av fenröta. Du säger att dom var nyinköpta, fiskar kan då drabbas av fenröta p.g.a snabbt ändrade vattenvärden. Mitt råd är att medicinera snarast om du vill rädda dom! Själv har jag just medicinerat ett par av mina fiskar som hade fenröta, och de får komma tebax i karet imorrn! =) Fråga i zooaffären efter medicin mot fenröta (bakteriella sjukdomar). Jag använder TetraMedica´s. Den funkar bra för mig. Tänk på att vissa känsliga växter kan ta skada av medicinen. Lycka till!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...