"Vild" eller odlad endler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    "Vild" eller odlad endler

    Hur ser jag om det är vildformen eller odlade formen av endler jag har? Syns det på både hanar och honor?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Svårt att säga, det finns flera vilda stammar som kan dyka upp ibland, och dessa skiljer sig åt utseendemässigt, även hybridendlers (blandning mellan vanlig guppy och endlers) kan se ut som "riktiga" vilda endlers, men bära på blandanlag....vilka du har är därför nästan helt omöjligt att säga säkert. Men en BILD skulle underlätta lite...
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Det beror på vad du menar med vild. Det finns dels P wingei som varit i kultur flera decennier, som kan vara inforsade med P reticulata och som knappast kan betecknas som vilda, men det är ju inte lika domesticerade som många odlingsformer av vanlig guppy. Sedan finns de de stammar som introducerats under de senast ca 5 åren och som oftast har en ursprungslokal. De är urvalsodlade och är ofta väldigt enhetliga (färgmönstret hos hanarna) om inte flera olika stammar är blandade. I mindre akvarier ser alla hanar nästan likadana ut redan efter ett fåtal generationer. Egentligen den enda nackdelen med inavel förutom risken för recessiva sjukdomar.

      I vilt tillstånd är alla guppy ganska variabla (åtminstone de två vanliga - P. obscura har jag aldrig sett, och det är tveksamt om den förekommer i hobbyn) eftersom utrymmet tilllåter många dominanta hanar. För att bibehålla detta i fångenskap måste man antagligen 1. skaffa guppy direkt från naturen. 2. hålla dem i stora biotopinredda artakvarier på gissningsvis minst en kvadratmeters bottenyta. Jag har aldrig hört talas om att någon har pyssslat med guppy på det viset, men det skulle vara roligt om det finns exempel på det.

      Kommentar

      • SarahE
        • August 2011
        • 199

        #4
        Tack för era svar! Verkar komplicerat det där...mest kul att veta Överkurs för en amatör som jag. Jag vet iaf att de är svenskodlade och det var det viktigaste för mig när jag köpte dem

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av SarahE
          Tack för era svar! Verkar komplicerat det där...mest kul att veta Överkurs för en amatör som jag. Jag vet iaf att de är svenskodlade och det var det viktigaste för mig när jag köpte dem

          måste ju fråga....varför var det viktigt med svenskodlat ??



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • SarahE
            • August 2011
            • 199

            #6
            Därför att jag inledningsvis köpte (visserligen platy) levandefödare som odlats utanför europa, israel närmare bestämt. De dog allihopa Då fick jag lära mig att de ofta håller låg kvalitet (hårt avlade) plus att de långa transporterna förstör deras näringsupptag, och att matsmältningssystemet tar skada. Därför ville jag absolut ha svenskodlade. Det skulle gå bra med europa-odlade också sa han. Såå, nu har jag mina gulliga svenskodlade endlers

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av SarahE
              Därför att jag inledningsvis köpte (visserligen platy) levandefödare som odlats utanför europa, israel närmare bestämt. De dog allihopa Då fick jag lära mig att de ofta håller låg kvalitet (hårt avlade) plus att de långa transporterna förstör deras näringsupptag, och att matsmältningssystemet tar skada. Därför ville jag absolut ha svenskodlade. Det skulle gå bra med europa-odlade också sa han. Såå, nu har jag mina gulliga svenskodlade endlers
              Nja - nu har jag ingen erfarenhet av Israel-odlade platys direkt men rätt mycket av Asien-odlade och dessa bör väl vara lika hårt odlade och knappast ha kortare transporter och de från Asien håller utan tvekan generellt hög kvalitet (oftast högre än svenskodalde).

              Den enda nackdelen är väl egentligen transporten och då tänker jag inte på tiden (de skulle kunna transporteras 3 ggr så lång tid utan några som helst problem) utan att de packas rätt tätt (beroende på de höga fraktkostnaderna med flyg (frakten är ofta betydligt dyrare än priset för fisken)) men har de bara packats rätt samt att importören har en tillräckligt lång karantän så skall det inte vara något problem.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 September 2011, 18:11.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • SarahE
                • August 2011
                • 199

                #8
                Ja du har säkert rätt. Jag återgav bara det som han sa till mig. Det var ju i alla händelser konstigt att alla dog knall och fall. Jaja, det verkar som att man får olika bud beroende på vem man frågar Svårt att veta vem man ska lyssna på. Det lilla jag lärt mig har jag iaf lärt mig på forum som detta

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av SarahE
                  Ja du har säkert rätt. Jag återgav bara det som han sa till mig. Det var ju i alla händelser konstigt att alla dog knall och fall. Jaja, det verkar som att man får olika bud beroende på vem man frågar Svårt att veta vem man ska lyssna på. Det lilla jag lärt mig har jag iaf lärt mig på forum som detta
                  De fiskar du köpte kanske också redan hade passerat "bäst före-datum" (guppy lever ju som bekant inte så länge) och därför kanske transporten (antingen från Israel eller från butiken hem till dig) var det som slutligen knäckte dem.

                  Sedan finns det många skäl att undvika just "produkter" från Israel....för vem vill stödja en ockupationsmakt som mördar och förtrycker sina "undersåtar" på det sätt Israel gör?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Sedan finns det många skäl att undvika just "produkter" från Israel....för vem vill stödja en ockupationsmakt som mördar och förtrycker sina "undersåtar" på det sätt Israel gör?
                    Då finns det många andra länder som man bör undvika. Burma är ett bättre exempel.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guy Palm
                      Då finns det många andra länder som man bör undvika. Burma är ett bättre exempel.
                      Så sant så sant...

                      För de som undrar hur Palestinierna haft det de senaste 60-70 åren kan ni läsa boken "Morgon i jenin" av Susan Abulhawa. Det är en roman, men alla händelser som beskrivs är autentiska. Det skulle kunna ha varit en dokumentärskildring, men hon har valt att skriva i romanform.

                      Angående Burma så verkar det i alla fall gå LITE i rätt riktning, de har ju i alla fall släppt Aung San Suu Kyi, som länge satt i husarrest, men sedan är det naturligtvis lååååångt kvar för det Burmesiska folket till riktig frihet.

                      Jag tycker att både Burma och Israel är lika bra exempel båda två på länder som man bör undvika, jag vill inte gradera den ena eller andra som "värre" alltså! Det finns säkert fler exempel, Kina skulle kunna vara ett till....
                      Senast redigerad av tummen; 08 October 2011, 20:34.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Nja jag handlar visserligen inte heller vare sig fisk, frukt eller något annat som kommer från Israel.

                        MEN oavsett detta så är orsaken till att fiskarna dog knappast det politiska läget i Israel och Palestina - så håll er till ämnet "levandefödare".
                        Vill ni diskutera den politiska frågan - gör det i så fall i "Off topic"
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Medicinugglan
                          • August 2010
                          • 34

                          #13
                          Att alla dog på en gång kan ju också tyda på att fiskarna hade någon bakteriesjukdom. Att de blivit sjuka redan hos uppfödaren. Så bryter sjukdomen ut först några dagar senare när de simmar hemma i ditt akvarium.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Den enda nackdelen är väl egentligen transporten och då tänker jag inte på tiden (de skulle kunna transporteras 3 ggr så lång tid utan några som helst problem) utan att de packas rätt tätt (beroende på de höga fraktkostnaderna med flyg (frakten är ofta betydligt dyrare än priset för fisken))
                            Låter som en rätt kass affärsidé, om frakten kostar mer än vad fisken säljs för...?

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Låter som en rätt kass affärsidé, om frakten kostar mer än vad fisken säljs för...?
                              Underförstått är det ju inköpspriset han pratar om, hos oss läggs frakten självklart på priset ut till kund, plus en marginal till handlaren naturligtvis!....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...