Hur många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    asså du hade inte behövt vänta med att pytsa i de första fiskarna. det händer ingenting om det inte finns fiskar i. bakteriekulturen kan inte komma igång. fiskar ska i samma dag som karet startas. sen bör man vänta en månad ungefär innan man introducerar fler fiskar. detta för att bakteriekulturen ska komma igång o kunna ta hand om alla "waste".

    så de där första två veckorna utan fisk var onödiga.

    Kommentar

    • lorvimorven
      • August 2011
      • 146

      #17
      På akvarieaffären sa de att jag skulle vänta två veckor för att vattnet skulle bli bra. Men annars kan jag köpa fiskarna snart. Jag vet inte är inget proffs

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        #18
        håller med om de andra att det låter lagom med de fiskar du planerat att ha i

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          det är en myt. finns ingen som helst anledning att vänta. så fort tempen är stabil ( typ efter nån timme) så är det bara att pytsa i pilotfiskarna

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #20
            personalen i zoobutikerna har inte alltid rätt, de kan göra stora misstag, det har synts här på forumet.
            men kika runt lite här på forumet och läs på mycket, finns massor av kunnigt folk här som hållit på med akvarier sedan innan personalen i butikerna ens var födda
            bara fråga så får du svar

            Kommentar

            • lorvimorven
              • August 2011
              • 146

              #21
              Jag bor i Luxemburg. Det kanske är någonting annorlunda med vattnet. Är det möjligt? Vill bara vara på den säkra sidan så att jag inte köper fiskar som dör

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                nope. den där myten går här med i sverige.

                men du kan inte garantera dig från att fiskar dör. det händer.
                men att vänta två veckor utan nån fisk i karet gjorde ingen nytta. ingen skada heller för den delen. mer än två veckors onödigt väntande

                Kommentar

                • lorvimorven
                  • August 2011
                  • 146

                  #23
                  Okej tack så mycket Ska kanske ta och skaffa mina fiskar snart :P

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    tycker jag

                    Kommentar

                    • CarroAnn
                      • August 2011
                      • 110

                      #25
                      Brukar inte en vecka vara en ganska lagom väntetid med fisk?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        de första eller resten?

                        de första. piloterna. kan man lägga i på en gång. SEN bör man vänta i ungefär 4 veckor för att få igång bakteriekulturen i filtret. lägger man i för mycket fisk på en gång så är risken överhängade att man får en nitritspik o fiskarna blir sjuka o dör.

                        hemligheten med akvarium är tålamod.

                        Lite för förenklat:

                        Fiskarnas avföring bildar
                        Ammonium < pH7< Ammoniak

                        Bakterier i ett balanserat fungerade kar bryter ner detta
                        Ammoniak(mycket giftigt)/Ammonium(relativt ofarligt) --> Nitrit(giftigt) --> Nitrat (relativt ofarligt, näring till växter)

                        Det tar ett par 3 veckor för bakterierna att bildas o kunna ta hand om ammoniumet/ammoniaken. därför bör man inte introducera mer fisk förrens ca 4 veckor efter de första fiskarna varit i karet.

                        mer info:

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Nu när det gått så pass lång tid så är det bara att köpa vad du känner för och när du känner för det. Tänk bara på att neontetrorna nog kommer knipa många guppyyngel om inte ynglen har mycket gömställen att gömma sig på. Även ytväxter är viktigt i det sammanhanget.

                          Jag använder aldrig vattenberedningsmedel, det behövs nog bara om man har typ egen brunn med konstiga vattenvärden, har man kommunalt vatten borde det för det mesta gå bra utan, varför göda akvarieaffärerna mer än nödvändigt? Mitt tips med "skitvatten" från ingånget fungerande akvarium får samma effekt som med dyra flaskprodukter, men det är gratis!

                          Hur vattnet är i Luxemburg vet jag inte men ta kontakt med vattenverket så får du reda på det mesta, men det viktigaste är om de klorerar vattnet mycket. DÅ och bara då kan det behövas "riktiga" vattenberedningsmedel som tar bort kloret.
                          Senast redigerad av tummen; 20 August 2011, 16:19.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            fast tummen, om karet stått tomt så kan man ju inte köpa vad som helst o pytsa i. har man inte haft några fiskar i från början så finns ingen bakteriekultur. du kan ha ett kar stående i ett år om du vill men du måste ändå vara förstiktig i början.

                            Kommentar

                            • lorvimorven
                              • August 2011
                              • 146

                              #29
                              Vattnet i Luxemburg är ganska klorerat och hårt. Därför använder jag AquaSafe och EasyBalance

                              Kommentar

                              Arbetssätt...