black molly <3 saffrans molly =?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lysette
    • April 2011
    • 24

    black molly <3 saffrans molly =?

    hej jag köpte 2 black molly för några veckor sedan, det skulle vara en hona och en hane, men det visade sig att det var 2 hannar :P så jag köpte en saffrans molly hona. kan hon bli dräktig med black molly?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ja men du borde nog byta en en hane mot en hona. två hannar på en hona kan bli för myclet för henne o hon avlider

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Hon har väl två honor och två hannar nu, men hon borde ha minst en hona till. Men det beror på hur stort akvariet är också.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • lysette
        • April 2011
        • 24

        #4
        okej, ska köpa ett par honor till men hannarna verkar inte särskilt intresserade ^^

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          På Zoomarknad sa det att det är tydlig skillnad på mollyarter. Tydligen kan inte en silvermolly bli dräktig med en blackmolly. Än mindre en saffransmolly med en black eller silver.

          Vet inte om det stämmer...
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Det stämmer inte alls eftersom det rör sig om färgvarianter av samma art. Alla mollys korsar sig med varandra
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Det finns ju olika mollyarter, som Poecilia sphenops (Black Molly, och andra färgvarianter), och Poecilia velifera (segelfensmolly, i olika färger). Båda dessa mollyarter finns ju i olika framavlade färger, så man kan inte gå bara efter färgerna när man artbestämmer dem. Det finns ju t.ex svarta segelfensmolly. Men de kan ju ha fått fram dessa genom att korsa sphenops och velifera, och en del av färgvarianterna har de säkert fått fram genom att korsa dem med varandra. Så att de inte skulle gå och korsa stämmer nog inte.

              Det är väl samma sak som med de olika färgvarianterna av platy och svärdbärare.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac

                Det är väl samma sak som med de olika färgvarianterna av platy och svärdbärare.
                Precis så ligger det till.Tyvärr har inte alla som jobbar i djuraffärerna "gått kursen" om man säger så.... Glad sommar!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Cigaro
                  • July 2011
                  • 25

                  #9
                  Har hört att de flesta mollysar kan korsa sig med varandra. Tex silver med black och dalmatin etc.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...