Ameca splendes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    • March 2003
    • 112

    Ameca splendes

    Kunde inte motstå att köpa sex stycken (en hanne, fem honor) av dessa "snyggingar" när de var på rea för 30 spänn på min lokala akvarieaffär. Har självklart sökt runt lite och hittat ett par sidor på nätet.

    Har de för närvarande i mitt 160L med fem rödzebror och ett stim siamensis. (småhårt vatten med en "touch" av salt brukar ju funka för ungfödare)

    Någon som har några egna erfarenheter av denna fisk, eller nån annan nyttig info?

    /Bjorn
  • hansg
    • February 2002
    • 444

    #2
    Amecan är en fin ungfödare, men glöm fort som katten saltet, en ameca har aldrig sett salt i hela sitt liv.
    Den ger ungar lätt som föds med en liknande navelsträng, är alltså en äkta ungfödare. Blir upp till 10-12 cm i storlek och verkligen trevliga.
    Brukar leka död när man har fångat den i håven men får de changsen så smiter de iväg som en raket ,jag har c:a 15 st just nu varav 10 yngel.
    mvh
    han-göran

    hgl
    hgl

    Kommentar

    • Bjorn
      • March 2003
      • 112

      #3
      Jo men tar den "skada" av salt om man har det i för andra fiskar i karet. (Vi snackar koncentrationer på <<0.1% här.)

      Har det mest för mina malawi men det är väl visserligen inte helt nödvändigt. Men det finns ju rätt många arter som vissa hävdar att det är bra med en låg konc salt i akvariet även om det inte finns en tillstymelse till salt "i verkligheten", sägs ju öka motsåndskraften mot vissa infektioner.

      Nåja, det här med salt är ju ett omtvistat ämne...

      /Bjorn


      Kommentar

      • hansg
        • February 2002
        • 444

        #4
        Glöm saltet det är en seglivad myt,som ger mer skada än nytta!!
        Saltet började anv. av ostasiatiska fiskfarmare på 60-talet dels att det tillsammans med hög tmp ger snabbare tillväxt, och att det framför allt simulerar "hårtvatten" som en del ungfödare vill ha, dock medför det på sikt skador på gälväggarna och slemhinnor, och hårdheten får vi genom korallgrus ,kalk etc.
        Den infektions hämmning som den påstås ha är snarare ett uppskjutning av infektioner och ett döljande av en symtom som kan vara farlig när sjukdommen bryter ut är fisken utom all räddning
        Det finns massor av artiklar om detta trots det lever myten kvar lika seglivad som myten om svärdbärarnas könsomvandling.
        mvh
        hans-göran

        hgl
        hgl

        Kommentar

        Arbetssätt...