Könsmognad för guppy hanar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #16
    Jag hoppas det för jag har köpt en sådan fin hona som jag tror är blond med gult, väldigt ljus är hon iaf. Jag tror att det kan bli fina yngel efter henne och hanen som är lite snakeskinn.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Du är ju goldmedlem så ta lite bilder och lägg in här.....vore kul att kunna se dem, inte bara läsa om dem.

      Men jag vet också att det är SVÅRT att ta bra bilder på guppy; liten aktiv fisk, som dessutom skimrar/blänker i starkt ljus, inte lätt att få skarpa bilder utan "reflexer" i kroppen....men trägen vinner, gör ett hundratal försök så får vi se.....
      Senast redigerad av tummen; 08 October 2010, 14:45.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Mmm, säkert....
        Absolut! Nuförtiden "mognar" dock alla mina hanar lite senare/mer normalt, eftersom jag har slut på de flesta typerna av frysfoder, så nu får de "bara" olika typer av torrfoder.

        Jag kan tänka mig att detta är ett "naturens sätt" att se till att populationen överlever, något/några yngel i varje kull har en disposition att bli könsmogna väldigt tidigt så att det "alltid" finns produktiva hanar även när de vuxna färgglada hanarna(och även honorna) (i vissa biotoper) blir uppätna av rovfisk....i akvarium behövs det inte längre, men det förstår naturligtvis inte generna, utan i vissa fall kommer det dyka upp "tidiga" hanar....

        Naturligtvis gäller detta mest för "ursprungliga" guppyformer, som t.ex. vildguppy och Endlers, akvariestammarna av "vanliga" guppy har ju avlats på sådana egenskaper som att bli större/färggladare än ursprungsformerna vilket naturligtvis gör att det kräver en längre tid att utvecklas.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Sorry Tummen, men du får nog försöka övertyga någon annan att dina hannar blir könsmogna när de är en månad gamla...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Lineli
            • February 2010
            • 565

            #20
            Nu håller jag på att ladda batteriet till min digitalkamera, får se om jag lyckas ta några guppy bilder. Jag vet inte ens hur jag ska ställa in kameran, kanske dags att ta itu med det nu undrar om deet finns någon manual kvar.....

            Kommentar

            • KORSARKOFF
              • August 2010
              • 327

              #21
              Finns säkert manualer på tillverkarens hemsida..
              40L Yngel
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
              240L Sällskap
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #22
                ja, jag såg just det men tyvärr blev jag inte klokare av det..Kanske det är jättesvårt att ta bilder på fiskar med just min kamera jag kan inget om sådant. Får se om jag kan få till någon liten bild som påminner om en Guppy Iaf

                Kommentar

                • Lineli
                  • February 2010
                  • 565

                  #23
                  Här kommer lite bilder, tyvärr väldigt dåliga...men jag försökte iaf.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebilder Guppy hanne 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,3 KB
ID: 2127943
                  Ljusa guppyhonan är hon vad man kallar blond?

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebilder Guppy hanne 005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,8 KB
ID: 2127944
                  Hona+hane
                  Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebilder Guppy hanne 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,1 KB
ID: 2127945
                  Hanen som var näst intill omöjlig att få en bild på.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebilder Guppy hanne 016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,1 KB
ID: 2127946
                  Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebilder Guppy hanne 017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,5 KB
ID: 2127947
                  de små prickarna under hanen är Platy yngel Synd att hanens "Snakeskinn mönster" inte syns alls. Han skiftar annars i lite blåt på sidorna. På bilderna ser han väldigt vanlig ut.
                  Senast redigerad av Lineli; 09 October 2010, 07:35.

                  Kommentar

                  • Lineli
                    • February 2010
                    • 565

                    #24
                    den ljusa honan är ff inte med ungar! Kanske hon är för gammal? Jag har hört att när Guppyhonor inte blir med yngel tidigt så kan de bli så att de inte kan få yngel alls. Vet ngn om det stämmer?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Tveksamt, personligen har jag aldrig sett en gammal hona utan att ge yngel. Däremot brukar ynglen bli lite färre men större, med stigande ålder på honan. Ge det lite tid så kommer det säkerligen att lösa sig, det är bara du själv som far illa av att "stressa" om hon inte ser ut att vara på tjocken.
                      Jag fick ett par Guppy av en vän för ett tag sedan, och honan släppte inga yngel förrän efter ca tre månader hos mig. Kan vara miljöombytet som försenar dräktigheten, och kanske det samma som hänt hos dig.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Lineli
                        • February 2010
                        • 565

                        #26
                        tack för snabbt svar!
                        Nu när du säger det så tänkte jag efter lite och hon är nog inte riktigt aklimatiserad ännu och jag medecinerade ju karet för ett tag sedan med.
                        Jag har däremot fått flera Platy yngel så nu måste jag sätta igång mitt "pytteakvarie" på 19l så jag kan minska fiskbeståndet lite. Lätt att det blir "överbefiskat" annars.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Alltid kul med förökning så länge det håller sig på en lagom nivå...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Lineli
                            • February 2010
                            • 565

                            #28
                            Ja absolut kul med yngel men i lagom nivå

                            När jag började med akvarie hobbyn tänkte jag först ha en yngelkasse men förstod sedan att det stressar honan och det blir ju lite väl många yngel. Jag låter fiskarna få ynglen fritt i karet så överleer förhoppningsvis bara de starkaste, tror att det är det bästa och sundaste för fiskarna. Jag har både Guppy, Platy och svärdbärare som ju alla lätt ynglar av sig.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              Helt rätt tänkt! Det blir oftast gott om avkomma ändå utan att man behöver göra så mycket mer.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Lineli
                                • February 2010
                                • 565

                                #30
                                det svåraste blir att inreda 19l så det blir fint och trevligt för ynglen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...