Något humant sätt att "avrätta" molly yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_Ace
    • April 2010
    • 78

    Något humant sätt att "avrätta" molly yngel?

    Då "Sir Hump-a-lot" och "Miss Horny" ständigt är i farten och det komer lite yngel då och då, så undrar ajg om det finns ngt humant, eller mindre råa sätt att avskaffa yngel?
    Spola ner i toa?
    Hälla kokande vatten borde ge snabb död?
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    En fryspåse och sen en hård smäll i bordet
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • undervatten
      • April 2010
      • 137

      #3
      Ge dem till nån som vill ha dem! Du kan ju alltid skicka dem till mig!
      Eller skaffa en fisk som äter yngel
      10 st med alla olika sorters fiskar.
      Jag kör med såna där pansarlimosiner!
      Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

      Kommentar

      • Zsara
        • January 2009
        • 49

        #4
        När jag tog bort ett deformerat yngel så lade jag den mellan två hushållspappersbitar, och sen rullade en flaska över (rulla med tryck). Annars kan du säkert lätt hitta någon som vill ta hand om dem. Ut med en annons och kolla =)
        1x180L, 9x96L______________________________

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Andreas_Ace
          Då "Sir Hump-a-lot" och "Miss Horny" ständigt är i farten och det komer lite yngel då och då, så undrar ajg om det finns ngt humant, eller mindre råa sätt att avskaffa yngel?
          Spola ner i toa?
          Hälla kokande vatten borde ge snabb död?
          Skänk till akvarieaffär istället, har du tur så kan du till och med få lite foder eller något annat för besväret.

          När jag skall avliva mindre fisk så dänger jag dem hårt i diskbänken, antingen genom hårt kast eller så får de ligga kvar i håven. De dör direkt. Större fiskar som behöver avlivas brukar jag bryta naken av, det funkar bra med abborre och därför också med akvariefisk.

          Många andra förordar andra metoder, och det må väl vara hänt, men jag tänker INTE starta en diskussion om det HÄR.
          Senast redigerad av tummen; 03 August 2010, 10:43.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Kokande vatten och levande nedspolning är plågsamma och skall inte användas av djurskyddsskäl.

            Lämpligt är att antingen knäcka nacken (inte skära av den) eller att ge djuren ett hårt slag i huvudet. Jag är lite skeptisk till det där med att lägga djuret i något och sen slå det hela i nåt annat, man vet ju då inte hur slaget träffar. För avlivning av akvariefisk finns inga klara regler men man kan jämföra med avlivning av andra djur, för de arter som får avlivas med slag i huvudet så skall man antingen slå djuret med hårt föremål i bakhuvudet eller hålla i djuret och slå bakhuvudet mot t ex en bordskant. Det är inte tillåtet att lägga djuret i något och slå det mot något, det är inte heller tillåtet att kasta djuret i golvet. Detta var som sagt regler för andra djur men det ger ändå ledning för vad som är acceptabla metoder.

            För små yngel är nog det effektivaste helt enkelt hammare mot huvudet. Jo, det kan kännas obehagligt och det kan bli smetigt men är det ändå inte bättre att ta det än att veta att djuren har plågats under avlivningen?

            Men självklart ligger det nåt i det som flera sagt här, först kan man ju undersöka om det går att göra nåt vettigt med ynglen.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Kokande vatten och levande nedspolning är plågsamma och skall inte användas av djurskyddsskäl.

              Lämpligt är att antingen knäcka nacken (inte skära av den) eller att ge djuren ett hårt slag i huvudet. Jag är lite skeptisk till det där med att lägga djuret i något och sen slå det hela i nåt annat, man vet ju då inte hur slaget träffar. För avlivning av akvariefisk finns inga klara regler men man kan jämföra med avlivning av andra djur, för de arter som får avlivas med slag i huvudet så skall man antingen slå djuret med hårt föremål i bakhuvudet eller hålla i djuret och slå bakhuvudet mot t ex en bordskant. Det är inte tillåtet att lägga djuret i något och slå det mot något, det är inte heller tillåtet att kasta djuret i golvet. Detta var som sagt regler för andra djur men det ger ändå ledning för vad som är acceptabla metoder.

              För små yngel är nog det effektivaste helt enkelt hammare mot huvudet. Jo, det kan kännas obehagligt och det kan bli smetigt men är det ändå inte bättre att ta det än att veta att djuren har plågats under avlivningen?

              Men självklart ligger det nåt i det som flera sagt här, först kan man ju undersöka om det går att göra nåt vettigt med ynglen.
              Då är min metod alltså helt ok.

              Hittills har INGEN fisk överlevt mitt "kast i diskhon/diskbänken", varken med eller utan håv. Snabbt går det. (och kanske ännu mer definitivt med hammare, men det tycker jag blir "overkill" om man säger så....) Men som sagt, jag tänker INTE starta en diskussion om det.....detta var mera en reflektion.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Cyruz10
                • February 2010
                • 235

                #8
                Den bästa metoden jag har hittat för molly/platy yngel är helt enkelt att vira in dom i en fuktig trasa/duk och drämma till med en hammare. Det blir kletigt och kanske är overkill, men det går snabbt och det dödar garanterat fisken direkt.

                Hur man än gör är det absolut nödvändigt att hjärnan förstörs för att garantera att fisken verkligen är död och inte bara avtuppad/svårt skadad.

                När min SirHumpalot är i farten i sällskapskaret brukar jag fånga in yngel i en håv och sedan rikta in koppartetror i håven. Det går snabbt och är effektivt så länge ynglena är tillräckligt små så att tetrorna kan äta upp dom i ett nafs. Problemet är bara att jag inte kan sätta in håven i karet utan att koppartetrorna simmar in i den och attackerar den frenetiskt

                Kommentar

                • Grothras
                  • July 2009
                  • 401

                  #9
                  Tog kål på ett gäng guppy och tog livet av dem genom att släppa dem ur håven ner i kokande vatten. De sprattlar till precis när de åker i men dör på under en halv sekund.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Att de slutar sprattla betyder inte att de har dött, lika lite som de behöver vara levande för att de sprattlar. Hjärnan är aktiv långt mer än en halv sekund vid avlivning i kokande vatten och den kommer att motta ohyggliga smärtsignaler under den tidsperioden. På goda grunder är kokande vatten utdömt som avlivningsmotod både av forskningsrapporter och av lagstiftningen där avlivning är reglerat.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Hammaren är helt ok bara man gör det ordentligt.

                      När det gäller att mata med ynglen så är det enligt Jordbruksverkets senaste infall olagligt. I just det fallet kanske det inte finns skäl att bry sig så mycket.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Guppy55
                        • April 2010
                        • 30

                        #12
                        Jag tycker då inte att du ska avliva dom!!!Det är helt onödigt om det istället finns möjlighet att ge bort dom.

                        Kommentar

                        • sandrorita
                          • August 2010
                          • 218

                          #13
                          Ge bort dom istället! Jag skullle göra vad som helst för att få mer yngel Du kan ju alltid ge akvariebutiker yngel.

                          Kommentar

                          • malfunkshun
                            • September 2008
                            • 394

                            #14
                            Ge oönskade yngel till mig istället. Då går de inte till spillo.

                            Ja, jag är seriös.

                            Kommentar

                            • Cyruz10
                              • February 2010
                              • 235

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Att de slutar sprattla betyder inte att de har dött, lika lite som de behöver vara levande för att de sprattlar. Hjärnan är aktiv långt mer än en halv sekund vid avlivning i kokande vatten och den kommer att motta ohyggliga smärtsignaler under den tidsperioden. På goda grunder är kokande vatten utdömt som avlivningsmotod både av forskningsrapporter och av lagstiftningen där avlivning är reglerat.
                              Sorry, visste inte att det var olagligt. Får i framtiden använda hammaren.

                              Men du har helt klart en poäng med avlivningsmetoder. Kokande vatten uppnår 100 grader, denna temperatur är inte tillräcklig för att garantera en smärtfri och snabb död för ens dom minsta fiskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...