Guppy fakta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    Guppy fakta

    Hej. Efter sommaren tänkte jag skaffa större akvarium och köpa några guppys. Dock behöver jag lite fakta/info om de.. Är det någon som har lust att svara på mina fårgor vore det jättesnällt! :-)

    - Hur många ska man köpa? 10 st?
    - Blir 23-24 graders vatten bra?
    - Får de yngel lätt? Hur sköter man yngeln? Hur många brukar det komma? Överlever många? Ska man separera de tillsammans med föräldrarna? Hur vet man vem som är pappan? Hur stort måste yngelkaret vara?
    YellowFish

  • Dragula
    • April 2010
    • 58

    #2
    Bara du köper 2 honor per hane.

    Ja, jag har 25 i mitt.

    Ja, det blir yngel lätt, om du bara har guppies behöver du inte göra något speciellt förutom att kanske smula ned flingfodret mindre än vanligt så ynglena kan äta det, eller köpa någon form av liquifry för levandefödare.

    De kan gå med föräldrarna, de blir vana att ha yngel omkring sig.
    Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Det är väldigt olika om Guppys äter sina yngel eller inte. Våra Guppys brukar inte göra det men om du har lite blandade fiskar, kanske tetror också, kan det vara bra att få undan ynglen så att de säkert klarar sig. Speciellt de första kullarna brukar vara spännande att följa. De kan få en ny kull en gång i månaden ungefär.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • YellowFish
        • April 2010
        • 213

        #4
        Oh herregud, nya fiskar varje månad? :o Haha, vad ska man göra med de? Sälja? Typ annonsera på internet om man vill ge bort eller? :P Hur många yngel brukar det bli per en kull?
        YellowFish

        Kommentar

        • mollsan
          • March 2010
          • 228

          #5
          Mellan 5 och 50...
          Guppys är roliga. Om man bestämmer sig för att odla medvetet så går det fort att se resultat då de förökar sig så snabbt!
          Det finns massor av roliga fenformer och för att inte tala om färger...
          Oändliga möjligheter!
          Kolla in länken i min signatur
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Försök handla guppy från privatpersoner då de kan vara ganska känsliga de du köper i butik.
            Många gånger har de stressats till bristningsgränsen eller helt enkelt hunnit bli gamla innan de hamnar hemma hos dig.

            Bestämmer du dig ändå för att handla i butik så se till att samtliga fiskar i karet ser helt friska ut och välj gärna de minsta och piggaste exemplaren.

            Skaffa massor med växter i olika nivåer och gärna någon mossa så kommer du garanterat ha överlevande yngel från dina guppy.

            Lycka till och välkommen in i levandefödarträsket
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • YellowFish
              • April 2010
              • 213

              #7
              Ursprungligen postat av mollsan
              Mellan 5 och 50...
              Guppys är roliga. Om man bestämmer sig för att odla medvetet så går det fort att se resultat då de förökar sig så snabbt!
              Det finns massor av roliga fenformer och för att inte tala om färger...
              Oändliga möjligheter!
              Kolla in länken i min signatur
              Jodå, det är verkligen jättesöta och jag älskar alla de vecka färgerna! ;-)
              Jo det finns väldigt många privat personer som annonserar på blocket etc. om att de har guppy yngel osv. De gör även bra paketpris då en enda guppy kanske kostar 15 ;- och vill man köpa ett helt stim så blir det en summa.. Här kanske de gör 10 ;- för 10 st fiskar, det är jättebra ju.!
              YellowFish

              Kommentar

              • Yollis
                • February 2010
                • 479

                #8
                jag fick säkert 40 yngel sist, alla blev uppätna, nu väntar jag på nästa omgång
                har 2 överlevare från första kullen som nu är ca 1½ månad och börjar få sina färger
                /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                "Happy Wife - Happy Life"

                Kommentar

                • mollsan
                  • March 2010
                  • 228

                  #9
                  Jag kan tycka det är bra att köpa från privatpersoner, men jag skulle nog inte köpa så många som 10 st från samma.
                  Som privatperson får du tillslut lite för många yngle i ditt kar, och det är ju ofta då man lägger ut en annons, så alla fiskarna i det akvariet är troligen nära släkt med varandra.
                  Såvida det inte är en odlare som har flera guppyakvarier.
                  Jag skulle sprida mina inköp.
                  När jag nu skaffat mitt "start" bestånd har jag handlat fiskar i olika butiker som jag vet har olika leverantörer, hos nån odlare och sen har jag även fiskar från Svenska GuppySällskapet.

                  Så för att slippa inavel är det bra att sprida inköpen lite med en sån produktiv fisk som guppy.
                  De tål en ganska hög grad av inavel, men det är ju inte så bra att starta med direkt!
                  www.guppys.se
                  Svenska GuppySällskapet
                  Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    mina guppy's är ifrån 4-5 olika affärer skulle köpa av en privatpreson en gång men kom dit, då sa dom att dom startade med 5st och nu hade dom massor, en del var missbildade, så jag struntade i det !

                    Kommentar

                    • mollsan
                      • March 2010
                      • 228

                      #11
                      Bra tänkt hult87... Ibland när det gäller odling av speciella former av guppy så behöver man inavla för att så att säga verkligen få med den önskade egenskapen (jag och genetik, men nåt sånt är det)
                      Men då är det i odling det gäller. Och inte heller då odlar man bara på det utan nya fiskar korsas in.
                      I ett sällskapsakvarium som det du nämner så har man ju inget mål med det utan fiskarna får bara hålla på bäst de vill... *fniss*
                      Och tillför man inga nya fiskar blir det såklart inavel, med fiskar av dålig kvalitet och ofta missbildade.
                      Får man missbildade fiskar bland sina yngel (det kan hända ändå)
                      så är det viktigt att ta bort dem genast så man inte för den dåliga genen vidare.
                      www.guppys.se
                      Svenska GuppySällskapet
                      Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                      Kommentar

                      • Dragula
                        • April 2010
                        • 58

                        #12
                        Faktum är att forskare har testat inavla guppies för att se om defekter bara uppstår, och så är inte fallet. Får du missbildningar av linjeavel beror det på att fiskarna har haft dolda fel och bör ändå tas ur avel. Man kan linjeavla i upp till 20 generationer utan problem.
                        Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

                        Kommentar

                        • mollsan
                          • March 2010
                          • 228

                          #13
                          hihi.. ja men 20 generation går ju faktiskt ganska fort när det gäller guppys...
                          www.guppys.se
                          Svenska GuppySällskapet
                          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Jag har en stam 'hybridendlers' (asiatiska endlers) här hemma som är rejält 'tjockblodade'. Har inte sett någon tillstymmelse till missbildningar men däremot hittar jag döda yngel ibland. Dessa guppyna är extremt små även som vuxna och både honor och hanar blir ungefär lika stora (max 3cm). De är de friskaste guppyna jag haft som aldrig drabbats av sjukdom. De föder väldigt små kullar på enstaka individer och jag tror mer på att detta är största problemet med inavel. Eller om man ska se det positivt så är det kanske mer lösningen eftersom de utrotar sig själv på det viset.
                            Dock smider jag hela tiden planer på att tunna ut blodet men har inte hittat någon lämplig fisk än. Vill behålla storleken och snakeskinmönstret. Har en liten odling av pastellfärgade micarif-liknande guppy som är mindre än vanliga guppy med snakeskin i generna. Dessa kommer jag kanske använda mig av... Vi får se.
                            Guppy-genetik är en hel vetenskap men likväl mycket intressant
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Nina82; 28 April 2010, 11:38. Anledning: la till en bild
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Dragula
                              • April 2010
                              • 58

                              #15
                              Ursprungligen postat av mollsan
                              hihi.. ja men 20 generation går ju faktiskt ganska fort när det gäller guppys...
                              Visst är det så. Men faktum kvarstår, det är sällan problemen spontanuppstår utan oftast handlar det om skador som legat latent. Linjeavel är ett bra sätt att se om man har friska individer.
                              Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...