Motverka latent insemination

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dragula
    • April 2010
    • 58

    Motverka latent insemination

    När man köper guppies brukar de kunna lagra upp till 6 "satser" sperma i kroppen och bli konstant gravida under ett halvår, vilket minst sagt är lite frustrerande för den egna aveln... Finns det något sätt att motverka, eller att få dem att tömma lagret?

    Har fått ett gäng bastarder nu från två olika honor, medan hanarna jag tänkt förgäves verkar leka med dem.
    Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.
  • phreak
    • March 2010
    • 77

    #2
    det enda sättet är väl att ta jungru honor skilj dom ifrån hanarna.. välj ut en du vill ha snygg / bra gener osv.. och stoppa den i ett kar med vald hane över natten..
    mer ska inte behövas göras.. jobbigt men
    102l kar
    350l kar
    200l kar

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Det går inte undvika att första kullen blir "bastarder" men redan nästa kull borde vara flertalet från din hane och tredje kullen i princip helt din hanes avkomma.
      Har läst att även om de lagrar så blir den aktuella hanens mjölke/sperma dominerande. Även om en hona lagrar så blir kullarna mindre och ynglen kan födas med missbildningar efter ett par kullar utan hane eftersom kvalitén på sperman försämras.

      Detta tycker jag låter logiskt men inget jag har belägg för

      Så jag skulle råda dig att ev. fånga upp de första ynglen men låta nästa kull vara. Sen om du skulle upptäcka individer som avviker från det ideal du tänkt kan du plocka bort dem efter hand och på så vis behålla standarden.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Dragula
        • April 2010
        • 58

        #4
        Ah, men det låter rimligt. Då får jag tacka så mycket för svaret så känner jag att jag då slipper vänta ett halvår tills hon är tom.
        Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

        Kommentar

        Arbetssätt...