Helgula yngel av guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    Helgula yngel av guppy

    Mina guppies förökar sig utav bara hejsan och samtliga yngel är nästan genomskinliga och helgrå efter födseln och fram tills de blivit ett par centimeter i storlek.

    Nu har dock trenden brutits och jag har ett yngel som är helt gult direkt efter födseln.

    Finns någon guppy-odlare här som drar några slutsatser av detta? Kan det vara en albino?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Eller ligger det gener från gula guppy i din stam som efter viss (in)avel börjar visa sig igen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Jodå, jag har en helgul hane men av alla de överlevare jag hittills dragit upp har ingen av dem varit gul från början - inte ens de som senare blivit gula. Det här blir spännande!

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Inte ens mina svarta föds med färg så det ska bli intressant. Ta lite bilder
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Inte ens mina svarta föds med färg så det ska bli intressant. Ta lite bilder
          Jodu, jag satt allt och försökte i en kvart men har bara en kompaktkamera med "autofokus" så det var bara att glömma. Systemkameraköpet rycker allt närmare...

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av hawkse
            Jodu, jag satt allt och försökte i en kvart men har bara en kompaktkamera med "autofokus" så det var bara att glömma. Systemkameraköpet rycker allt närmare...
            Hahaha.. Känner igen det där
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Nu har jag jagat mitt yngel med kompaktkameran igen och lyckats få till en suddig liten bild. Ingenting för fototävlingen precis men det duger som illustration. Såg förresten att jag har ytterligare ett yngel med denna färg!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Vad har du mer för fiskar i karet?
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Vad har du mer för fiskar i karet?
                  Det kan bara vara guppy, om det är det du tänker på. Sex Otocinclus, en ensam Ancistrus och åtta Corydoras leucomelas samt ett fyrtiotal guppies i varierande storlekar. Inga andra fiskar har varit ens i närheten och inga växter har flyttat in från kar med yngel.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Skumt...
                    Ser ut som en del av våra svärdbärare när de var nyfödda

                    Är du säker på att de var gula när de föddes? Våra svarta guppy får färg redan efter en vecka så jag tror grundfärgen dyker upp då någon gång. Innan dess är alla våra guppy exakt lika gråa och färglösa.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Skumt...
                      Ser ut som en del av våra svärdbärare när de var nyfödda

                      Är du säker på att de var gula när de föddes? Våra svarta guppy får färg redan efter en vecka så jag tror grundfärgen dyker upp då någon gång. Innan dess är alla våra guppy exakt lika gråa och färglösa.
                      Ja, den var definitivt max en eller två dagar gammal när jag först såg den. Nummer två som jag hittade idag ser inte ut att vara en vecka gammal den heller. Kan stämma bra då några honor födde i början av veckan.

                      Fortsättning följer men antagligen är det väl som ansjo tror att den helgula anfaderns anlag slår igenom rejält tidigt

                      Kommentar

                      • FishInTank
                        • February 2009
                        • 165

                        #12
                        jag fick också ett helgult yngel idag i mitt endlers-kar, så du är inte ensam om detta fenomen :P
                        455 L Växter

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #13
                          Mmmm... lutar åt att det är något genetiskt som ansjo trodde. Senaste kullen jag fick såg det ut som om en fjärdedel var gula ungefär. Ännu ingen av dem som blivit så stor att det går se hur de blir när de färgar ut... och jag är på gång att skaffa tetror! Jag får nog lämpa av några småttingar i ett annat kar innan dess för att stilla nyfikenheten.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Det är en färgform av guppy som efter återkorsning och/eller inavel i F1-generationen sedan i F2-generationen (och även i senare generationer!) ger gula yngel, den gula färgen kan slarvigt kallas en "albinoform" eftersom den ärvs recessivt precis som albinism. Har du en gul/guldfärgad hane så kommer det alltså i följande generationer dyka upp guldfärgade individer med ojämna intervall om gruppen får korsa sig fritt och inte blandas med nya guppy...



                            När det gäller guldfärgade endlers så skall det (efter vad jag hört) handla om hybridendlers, alltså endlers korsade med vanliga guppy i "bakgrunden" som producerar sådana "gula endlers"....äkta guldfärgade endlers existerar alltså inte i naturen, efter vad jag hört alltså....
                            Det kan också tänkas att detta inte stämmer, men att guldfärgade endlers blir otroligt kortlivade i vilt tillstånd så att det ändå i praktiken kan "verka sant"....

                            Jag satsar dock helst på det första alternativet eftersom man aldrig kan veta VAD man får tag i när man handlar i affärer, det kan kallas endlers, men i MÅNGA fall handlar det om uppenbara hybridfiskar, i andra fall visar detta sig först efter några generationer då det i en oblandad "endlersgrupp" plösligt dyker upp en "vanlig" guppy.....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • hawkse
                              • December 2009
                              • 781

                              #15
                              Tack för den fina beskrivningen. Jag har som sagt en gul hane ca två generationer bakåt (tror det är barnbarnen som kommer nu) så då är det han som märks nu då. Märkligt när anlagen inte visar sig i varje generation tycker jag som lyckats förtränga min genetik från gymnasiebiologin.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...