Bevis (video) på vilda guppys i Tyskland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Det är inte ett dugg coolt detta, det är oroväckande. Visserligen så är det lite speciellt med kylvatten men ändå, kommer det ut husdjur och sprider sig i naturmiljön så kan det ta en ände med förskräckelse, det är just sånt som leder till förbud. Vill vi att det skall vara tillåtet att hålla guppy så får vi se till att hålla dem där de skall vara och inte slarva ut dem i naturen helt enkelt. Och även bortsett från förbudsrisken, det finns risk för sjukdomsspridning som även det är anledning nog att bli bekymrad.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #17
      Undrar hur lång tid det kan ta för evolutionära anpassningen tills guppysarna klarar att ta sig ut i kallare vatten? Bara för att de inte kan det nu betyde inte det att fallet är så om ett par år.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #18
        En liten sökning på nätet gav följande information om platser där det skall ha hittats guppys (observera att jag inte vet sanningshalten i det hela):

        "Rumänien: Flera orter med varma källor (thermalbad) "

        "Ungern: Flera fyndorter med varma källor (thermalbad) i och omkring
        huvudstaden Budapest. "

        "Tyskland: En population nära staden Köln, en stor population i
        Niederlausitz, flera populationer nära staden Cottbus, en stor population i
        floden Lippe vid staden Dorsten, i och kring Berlin."

        "Nordholland: En population i Ijmuiden nära industriella värmeugnar och
        liknande. "

        "Sverige: Flera ställen i mellansverige (som dock ej varit fria populationer
        utan bevakade av människor)."

        "Nederländerna: (Exakta fyndorten har jag inte fått bekräftad) "

        "Stor-Britannien: (Exakta fyndorterna har jag inte fått bekräftad)"

        "Österrike: Bäckar och vattendrag nära Bad Villach (25 gradigt vatten!,
        denna population lär ha dött ut pga utplanterade ciklider eller
        desinfektionsmedel. Där fanns även svärdbärare och Makropoder)"

        "Italien: (Jag har inte fått de exakta lokaliteterna bekräftade) "

        "Södra Frankrike: Flera fyndplatser, troligne inte
        malairabekämpningsrelaterade fyndorter utan utsläpp runt större städer."

        "Man har därutöver även funnit guppyer i följande länder: Kenia, Uganda,
        Nigeria, Sri Lanka, Kanada, USA, Australien, Cook-Islands, Fiji-öarna, Guam,
        Hawaii, Nya Zeeland, Palau, Papua-Nya Guinea, Tahiti, Västra Samoa (enligt
        Paepke 1988) samt i länderna Mexiko, USA, Indien, Madagaskar, Västafrika
        (enligt Petzold 1990). Ecuador, Ghana, Singapore och Gran Canaria anges även
        som fyndorter för isolerade eller utbredda populationer. "

        ------

        Jag stöder inte handlingen att sätta ut akvariefiskar i naturen, men jag finner ett intresse av att se vad som hänt med de befintliga platser där man lär ha gjort så. Är det någon som har mer information om ovanstående påståenden, platser mm? Skulle vara intressant att faktiskt besöka en sådan plats, mest för att se vad som hänt med populationen, se om den existerar fortfarande.
        -----------------------

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Mycket av detta är skrönor - åtminstone vad gäller mellan och nordeuropa. Däremot är det ju vanligt att guppys planteras ut i subtropiska och främst tropiska områden för malariabekämpning.

          Sedan är det ju som så att vattnet på vissa ställen även i norra Europa (som i detta exempel) är väldigt varmt pga utsläpp från kraftverk och där har ju ibland medvetet och omedvetet planterats ut akvariefiskar - som flera dock redan har påpekat är det dock inte lagligt att göra så.
          Sedan har jag dock svårt att förstå i vad mån utplanteringen har påverkat den ursprungliga faunan eftersom den ursprungliga faunan knappast finns kvar - inte pga av utplanteringen av fisk utan pga utsläppen av varmvatten. Det är ju faktiskt sannolikt att anledningen till att t.ex. dessa guppys har kunnat etablera sig här är just det varma vattnet och det faktum att de lokala arterna har "drivits bort" pga varmvattenutsläppen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #20
            Instämmer i allt du skrev Kjell.
            Biotopmässigt gör det nog ingen större skada just för att det är en artificiell sådan. Dock så är det etiskt och moraliskt förkastligt. Samt risk för sjukdomar och kanske konsekvenser i framtiden, både miljöskydds- och miljömässigt.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Vattnet måste väl bli mer normalt i temp desto längre ifrån utsläppet man kommer. Det guppyna då äter kan ju vara mat fiskar eller olika insekter nedströms skulle behöva. Sen även själva insekterna hade blivit mat åt den fisken. Med extra bestånd av t ex guppy uppströms kanske ger mer rovfisk dessutom och det drabbar ju även inhemska fisken då. Så tänker jag att det skulle kunna påverka men kan ju vara helt fel ute med den funderingen.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av eriahl
                Vattnet måste väl bli mer normalt i temp desto längre ifrån utsläppet man kommer. Det guppyna då äter kan ju vara mat fiskar eller olika insekter nedströms skulle behöva. Sen även själva insekterna hade blivit mat åt den fisken. Med extra bestånd av t ex guppy uppströms kanske ger mer rovfisk dessutom och det drabbar ju även inhemska fisken då. Så tänker jag att det skulle kunna påverka men kan ju vara helt fel ute med den funderingen.
                Ja så kan det nog vara ibland och oavsett om det är så eller inte så skall man ALDRIG släppa ut sina fiskar, växter, skaldjur etc. i naturen.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #23
                  Det håller ju på att komma hårdare begränsning av fröer till trädgård också, något jag är förvånad över att det tagit så lång tid med tanke på skadan de ofta gör.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    En enkel och slagkraftig affisch som branschorganisationer i samarbete med myndigheter tagit fram och den används i en del länder där det är ett problem med utplantering
                    Bifogade filer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Jag tycker dels det är en dålig ovana folk har, att släppa ut sina fiskar där de inte hör hemma, även om de inte skulle klara sig utan kraftverket. Det är en annan sak som stör mig, jag tycker synd om fiskarna den dag då kraftverket läggs ner (kärnkraft är redan nu en omodern och inte helt ofarlig teknologi, med risk för olyckor, och radioaktivt avfall som måste slutförvaras, Japan någon?), eftersom de då kommer att stendö Kanske i mängder så att det gör vattnet dåligt?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Så tänker jag att det skulle kunna påverka men kan ju vara helt fel ute med den funderingen.
                        I det här fallet rör det sig om ett totalförstört vattendrag där den inhemska faunan helt eller nästan helt slagits ut, i praktiken ett avloppsdike. Påverkan av fisken är säkert helt försumbar jämfört med påverkan från kraftverket i sig. Det är förstås värre med de varma källorna, de hade en naturlig fauna innan akvariefiskarna släpptes ut som säkert tagit skada av de introducerad fiskarna.
                        Senast redigerad av Azur; 24 March 2011, 11:26.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • wierdalien
                          • February 2003
                          • 936

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Mycket av detta är skrönor - åtminstone vad gäller mellan och nordeuropa. Däremot är det ju vanligt att guppys planteras ut i subtropiska och främst tropiska områden för malariabekämpning.

                          Sedan är det ju som så att vattnet på vissa ställen även i norra Europa (som i detta exempel) är väldigt varmt pga utsläpp från kraftverk och där har ju ibland medvetet och omedvetet planterats ut akvariefiskar - som flera dock redan har påpekat är det dock inte lagligt att göra så.
                          Sedan har jag dock svårt att förstå i vad mån utplanteringen har påverkat den ursprungliga faunan eftersom den ursprungliga faunan knappast finns kvar - inte pga av utplanteringen av fisk utan pga utsläppen av varmvatten. Det är ju faktiskt sannolikt att anledningen till att t.ex. dessa guppys har kunnat etablera sig här är just det varma vattnet och det faktum att de lokala arterna har "drivits bort" pga varmvattenutsläppen.
                          jo förmodligen är en hel del av det skrönor, och därför skulle det vara intressant att kanske kunna få några platser bekräftade och stryka de som inte på något sätt verkar sanna. jag finner det intressant att se vad det verkligen kan finnas någon population och vem vet? kanske fånga någon för att se hur livet där har påverkat fiskarna.
                          -----------------------

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av Animaniac
                            Jag tycker dels det är en dålig ovana folk har, att släppa ut sina fiskar där de inte hör hemma, även om de inte skulle klara sig utan kraftverket.
                            Jag tycker att det låter på dig och andra att detta är vanligt förekommande och så är det definitivt inte - mycket högt räknat är det säkert bara 1 promille av de som har fiskar som gör detta så det är definitivt extremt ovanligt.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #29
                              Sverige har inte något problem med utsläppta akvariefiskar, mestadels för att våra vintrar är för kalla. Däremot har vi problem med att folk har absolut dille på att flytta fisk mellan olika vattendrag, och till fiskfria sjöar, samt med att folk flyttar signalkräfta till områden där det finns flodkräfta. (Gör inte sånt, och låt inte andra göra det. Det sprider sjukdomar & utplånar lokala bestånd.)

                              I varmare klimat är problemet med utsläppta akvariefiskar större, men även där är det absolut största problemet utsättning av främmande fisk för andra ändamål: karp/guldfisk, tilapia, öring och gambusia orsakar ojämförligt mycket större problem än någon akvariefisk, och de planteras ut med flit av statliga organisationer.

                              Värst drabbade av akvariefisk-utsläpp är delar av sydostasien, t.ex. Taiwan, och Florida, där hundratals akvariefisk-arter etablerat sig i naturen, och i vissa fall orsakat ekologiska problem. De flesta av de förvildade arterna är dock inte utsläppta av akvarister, utan har rymt ur fiskodlingar vid stormar och översvämningar. I sydostasiens fall blir det ännu värre för att det anses ge bra karma att släppa ut fångna djur, så det är mycket vanligt att folk köper akvariefisk med avsikt att direkt gå och släppa ut dem i närmsta sjö.

                              Kort sagt: att flytta runt djur och släppa ut dem är dåligt. Gör inte det. Just vad gäller akvariedjur har vi i sverige inget problem, men istället har vi problem med omflyttning av svenska djur till vatten där de inte hör hemma.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • johnny9900
                                • April 2008
                                • 69

                                #30
                                Danmark har længe haft problem med djur som slæppts fria från folks akvarium och øverlever våra vintrar,bla skøldpaddor,marmor kræfta en kræfta som inte behøver en partner før att fortplanta sig,och solabbore Solaborren (Lepomis gibbosus.Solabboren och marmor kræftan førøkar sig i Danmark.

                                Mit eget førsøk på att få red cherry att øverleva utomhus har lyckats i en 90 liters balja blev slæppt ett 50 tal red cherry,igår hadde vi 9 plusgrader och det var red cherry som øverlevt,trods en stræng vinter efter danska mått.

                                killifiskar og Gambusia ær nog mera utbredda æn guppy i europa och finns på flera platser æn guppy och det utan hjælp av varm vatten från kol och kærnkraft
                                mvh johnny
                                www.poecilia.org
                                http://www.danishshowguppy.dk/
                                http://www.dglz.de/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...