Yngel!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandraengstrom
    • November 2009
    • 79

    Yngel!!

    Jag och min familj märkte idag till vår stora förtjusning att vi fått platyyngel Vi har lyckats rädda 7 st 3-4 mm stora yngel som nu bor i en glasskål med en flytväxt.

    Min fråga är då, hur gör vi nu? Det här är vårt första akvarium occh vi skulle tycka det var jätte kul om vi lyckades få våra yngel att överleva.

    Jag har läst lite om yngelburkar man har i det ordinarie akvariet, hur funkar det? Hur gör man med mat till ynglen, vi har ikväll smulat ner ytterst lite flingfoder.

    Skulle vara jätte tacksam för alla råd och tips jag kan få!
  • Karin_95
    • May 2009
    • 85

    #2
    har ni bara en skål eller ett riktigt akvarie också? för om de är i skål skulle antagligen behöva en doppvärmare , smulla ner maten väldigt lite dom kanske inte fattar att dom ska äta de först, och om man lägger i för mycke så blir de då väldigt smuttsigt,har också fått platy yngel , du kan läsa lite längre ner här på "levande födande" sidan på forumet, så står de där om du inte redan läst lite :P

    Kommentar

    • sandraengstrom
      • November 2009
      • 79

      #3
      Vi har ett 120 L akvarie men i samband med att vi hittade yngeln ikväll så blev fler st uppätna Därför flyttade vi över dom i en skål. Än så länge verkar de inte förstå att dom ska äta av maten men tids nog antar jag! Jo jag läste lite på forumet men hittade inte tillräckligt kände jag.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Platy brukar vara duktiga på att äta fling mat om man som du gör precis som du gör dvs smular. om du har en balja utan grus är det ganska enkelt att suga upp överblivet, men gör gärna det ofta.

        Annars finns yngelkassar att köpa för en billig penning. Det är en liten plastlåda med galler som man sänker ned i karet så de delar vatten med resten. Det är en halvbra lösning men fungerar. Du kan ha dem där tills de blivit så pass stora att de hinner undan eller inte kan ätas upp. Även med ddenna lösning måste du mata dem separat med smulad mat.

        Det brukar gå ganska fort tills de äter fullstora flingor och biter botar av dessa.

        Alltid kul med yngel och se dem växa upp! Tänkt lite på att det snabbt blir ganska många platys som du ska ta hand om
        Checking out...

        Kommentar

        • sandraengstrom
          • November 2009
          • 79

          #5
          Tack för alla tips! Haha jag har som tur är mass syskonbarn med akvarium så jag kan dela ut lite fiskar till höger och vänster om det nu skulle bli fler

          Kommentar

          • Karin_95
            • May 2009
            • 85

            #6
            jag har haft mina yngel i en vecka och dom har börjat äta för två dagar sedan, (när jag har sätt de ) jag har en yngel"burk" eller vad jag ska kalla de , den flyter och den har som värdigt vädigt smala öppningar på sidorna så de kommer in nytt vatt en i lådan, väldigt effektiv då kan man också ha dom i de "riktiga" akvariet, och där är de ju lite lättare med ljus och värme och allt sånt :P hoppas dom klarar sig , lägg in lite bilder medsans dom växer vett ja '

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              ....yngelkassar eller småskålar funkar oftast inte lika bra som ett separat yngelakvarium, volymen är helt enkelt för liten. Det bästa brukar vara att låta honorna föda fritt i ett akvarium med bara snälla fiskar som inte äter upp ynglen, men med mycket växter och annan inredning så inte föräldrafiskarna kommer åt dem. Ni skriver inte heller vilka de övriga fiskarna är i akvariet, om ni gör det blir det lättare att ge råd om vad som bör göras.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • liljeros84
                • September 2008
                • 108

                #8
                göd upp dom tills dom är 5-10mm stora sen är det bara att stoppa tillbaka dom med mamma och pappa, så gör jag och min compadre.
                http://www.liljeros.net
                under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                Kommentar

                • sandraengstrom
                  • November 2009
                  • 79

                  #9
                  tummen: Dom bor nu i en 18 L fiskskål och har växt till sig duktigt senaste veckan I mitt stora akvarium har vi 3 pansarmalar, en slöjstjärt, 4 fjärilsciklider, 5 neontetror, 4 zebrafiskar några kulhiålar och 4 platy så om jag har mina yngel där i blir dom mat till cikliderna och slöjstjärten

                  Kommentar

                  Arbetssätt...