Poecilia amazonica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nothobranchius
    • November 2008
    • 83

    #31
    Ursprungligen postat av tummen
    ...och det "räcker" inte med att byta individer regelbundet med andra odlare eller egna separata linjer för att undvika detta?
    Odlarna i Tyskland har haft dom här problemenen

    Kommentar

    • Janne E
      • December 2007
      • 261

      #32
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Typlokal för branneri är Santarém. Titta på Catalog of Fishes!
      Ok, då är detta till 99,9% säkerhet M. minima, jag ska kolla om jag inte kan få hit M. branneri från Santarem, vi har en leverantör där som skickar fisk varje vecka till oss. Jag kan få tag på M. parae från Cameta men det får bli nästa år, de har en gul fläck vid stjärtfenan och gul ryggfena hos hanar.

      Problemet med att odla dessa arter i genrationer kanske hänger mer ihop med att de får väldigt få yngel som de gärna också äter upp?

      Mvh Janne

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #33
        ...det var det jag var ute och for efter, vill man ha framgångsrik odling på dessa arter kanske det är nödvändigt med flera riktigt stora avelsgrupper (och också riktigt bra med gömställen för ynglen) samt att man har minst en annan odlare att byta avelsdjur med....något jag gissar (men inte vet) att det troligen inte skett förut...
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • johnny9900
          • April 2008
          • 69

          #34
          Denna tråd på poecilias hemsida kan kanske vara till någon hjälp,det är om micropoecilia picta men infon kan väl användas till denna arten också ?
          Senast redigerad av johnny9900; 17 December 2009, 00:07.
          mvh johnny
          www.poecilia.org
          http://www.danishshowguppy.dk/
          http://www.dglz.de/

          Kommentar

          • Janne E
            • December 2007
            • 261

            #35
            M. minima och M. parae kommer inte från bräckt vatten i alla fall, temp. förhållandane är ganska jämna över året 26-27 C som kallast och runt 30 C under den lite varmare perioden. Man ska nog inte dra för snabba slutsatser och jämföra med M. picta som jag inte vet i vilken typ av vatten de kommer från... kanske bräckt om de kommer från Trinidad/Tobago?

            Jag håller en grupp (30-tal) M. minima i 240 µS, 28-30 C och de fungerar utmärkt, däremot tog det kanske 1 månad innan det blev stabilt, efter det inga dödsfall och bra tillväxt samt att de ynglar regelbundet. Nu är det ingen längre erfarenhet och på lång sikt kanske det inte fungerar, det lär väl märkas.

            Mvh Janne

            Kommentar

            • nothobranchius
              • November 2008
              • 83

              #36
              Ursprungligen postat av Janne E
              Är det någon som har typlokaliteten för Micropoecilia branneri? På fishbase står det bara "Amazonas" och jag tror inte att det är denna art som ni fått tag på. Vi fångar dem i Maranho på gränsen till Para vilket ligger mycket nära typlokaliteten för Micropoecilia minima som jag tror att det är. Det är svårt att hitta några pålitliga källor om dessa arter i Brasilien och det finns 4-5 beskrivna Micropoecilia härifrån.

              Mvh Janne
              Micropoecilia branneri förekommer även i Bel'em området.Referens böcker Livebearing Fiches(John Dawes) Atlas of Livebearers of the world(Lothar Wischnath)Aqualogen alle Lebendgebärenen (Michael Kempkes. Dipl.Biol Frank Schäfer)

              Kommentar

              • Janne E
                • December 2007
                • 261

                #37
                Böcker har ofta fel, vad är Belém området? Det finns gott om guppy i och runt Belém... Poecilia reticulatus inplanterad för kanske 30-40 år sen. Typlokaliteten för M. minima ligger ca 50 mil söder om Belém och där vi fångar M. minima ligger ca 10 km därifrån.

                Mvh Janne

                Kommentar

                • amund
                  • February 2004
                  • 6

                  #38
                  Hej
                  type locality for p.branneri er santarem para
                  der står en del i bogen livebearings aquarium fishes by kurt jacobs
                  T.F.H. ps 705
                  og efter de tegninger som er vist mener jeg ikke det kan være"branneri"
                  så der er en mulighed for at det er"amazonica"
                  Mikael sagde han havde sendt et par stykker til Stokholm til bestemmelse
                  så vi kan bare vente på svar?

                  Hilsen Amund

                  Kommentar

                  • Janne E
                    • December 2007
                    • 261

                    #39
                    Vad är skillnaden mellan släktena Poecilia och Micropoecilia?

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #40
                      Ursprungligen postat av Janne E
                      Vad är skillnaden mellan släktena Poecilia och Micropoecilia?

                      Mvh Janne
                      Formellt tror jag Micropoecilia fortfarande anses som en del av Poecilia - av en del. Jag har för mig att det är i beskrivningen av P. obscura som man efterlyser en revision av Poecilia - eller av resterna efter att Limia, Micropoecilia (och kanske i en framtid även Acanthophacelus) etc lyfts ut. Alltså Micropoecilia har man hyfsat hum om vad det är medan Poecilia svävar lite i limbo. Men jag tror att molly-fiskarna är i en sån nomenklaturell och systematisk röra att det inte är gjort i rappet.

                      Kommentar

                      • Janne E
                        • December 2007
                        • 261

                        #41
                        Ok, man skulle ju annars tro att Poecilia skulle vara ganska mycket analyserat idag, kan det bli så att även P. reticulata kommer hamna i släktet Micropoecilia?

                        Mvh Janne

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #42
                          Troligen kommer guppy-arterna att hamna i Acanthophacelus (så fort Poecilia är reviderat), men än så länge är det bara ett undersläkte.

                          Kommentar

                          • thues
                            • May 2006
                            • 219

                            #43
                            Det lyder logisk, men det kan godt tage noget tid, før Poecilia-slægten er revideret. At det med tiden vil ske, tror jeg også...
                            Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
                            http://www.poecilia.org
                            ---
                            - Den, der spørger, er kun dum én gang -
                            den, der ikke spørger, er dum hele livet

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #44
                              Jag tittade på originalbeskrivningen av minima. Färgmönstret matchade de avbildade fiskarna nästan perfekt. Dessutom står det uttryckligen att silverstrecket på svansen hos hanarna inte förekommer hos någon annan art i släktet. Hos hanar av branneri finns 8-10 ljusa grå snea sträck längs hela kroppssidan hos hanarna.

                              Den enda invändningen är att den stora svarta sidofläcken hos honorna verkar sitta aningen längre ned på kroppssidan på bilden i originalbeskrivningen. Om det är min misstolkning, en variation mellan populationer eller en antydan att detta skulle vara en obeskriven art som är mycket lik minima kan jag inte säja säkert, men jag själv skulle utan tvekan kalla fiskarna för Micropoecilia minima med tanke på att de är samlade så nära typlokalen.

                              Janne, om du vill ha mer info kan du maila mig!

                              Kommentar

                              • Janne E
                                • December 2007
                                • 261

                                #45
                                Kanon Erik, jag åker tillbaka nästa lördag till Brasilien och jag kan maila lite bilder om du vill. Jag har hittat en annan "Guppy" art söder om Sao Felix do Xingu som jag vill att du tittar på, det kan vara den riktiga P. amazonica... eller en ny art.

                                Mvh Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...