E den Platy Gravid???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nanko
    • May 2009
    • 6

    E den Platy Gravid???

    undrar om denna platy e gravid och vd ska jag göra nu. Skall jag flytta den eller vad? Den e i ett litet akvarium med 2 honor och en hane till. Vad händer ifall den ynglar med dem andra platys som jag har i akvarium , kommer dem att käka upp yngelhttp://www.facebook.com/photo.php?pi...4&id=708187223
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jovisst är den på tjocken, men det tar nog några dagar innan den föder. Låt den göra det i karet så kommer de starkaste att överleva och du kommer att få tillräckligt med yngel ändå.
    Du kan ha tätt planterat samt kanske lite flytväxter för att höja överlevnadsprocenten om du vill.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      hehe japp visst är hon gravid...har den någon gång gått i samma kar som en hane i könsmogen ålder så kan du räkna med att den är gravid...

      som ansjo säger, låt henne föda i karet så överlever de ''bästa'' ynglen...och tro mig du kommer ha så det räcker till slut låt naturen ha sin gång
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Combat.Pippi
        • December 2007
        • 45

        #4
        jo nästan alla ungfödare är duktiga på att äta sina yngel, så det lättaste för att behålla ett par ungar när man låter dessa föda i samma akvarium så är det att ha mycket och då menar jag mycket med gömställen för ynglen som de kan gömma sig i exempel på bra gömställen är javamossa och hornsärv finns även andra växter som är täta i växtriket, ett säkert sätt att se om en hona är befruktad är att kolla hennes buk de blir svart/gråa där då, på det kan man tidigt se om honan är befruktad... vill önska dig lycka till och hoppas att endel av ynglen överlever de andra alltid kul med yngel av alla de slag...

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Får man bara några överlevande yngel i varje kull så tenderar de vuxna fiskarna sluta äta yngel med tiden. Det är mest kritiskt i början alltså.
          Flytormbunke är också en bra ytväxt för ynglen att gömma sig i.

          FRÅGA: Hur "litet" är ditt akvarium?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...