Guppy- Platy Stora Problem!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    Guppy- Platy Stora Problem!!!!

    Hej!!

    Tacksam för snabba svar i förhand.

    Idag dog ännu en guppy i mitt akvarium. Jag har 2 platyhanar som är galna. ena var rätt så lugn när jag köpte den men nu simmar den på min andra hane hela tiden(blå) och då simmar min blå hane från sida till sida intill glasrutan och så till den andra. idag simmade den igår simmade den på mina guppys snabbt när den krockat med glasrutan och nu kan inte min guppy använda bakdelen av sin kropp. den är krokig och simmar lite stående vad är det med mina fiskar egentligen? det dog ännu en guppy i morse pga ålder tror jag men den andra som har typ brytit bakdelen av sin kropp lever. vet itne vad jag bör göra=? de andra verkar må bra iallafall
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    ...svårt att veta på din beskrivning.
    Troligen håller platyhanarna bara på att göra upp om vem som skall vara herre på täppan, detta kan lösas med fler hanar så den dominante hanen inte kan hålla koll på alla andra hela tiden=aggressionerna sprids ut på fler individer.
    Guppyn med krokig rygg låter mer som åldersproblematik, det är knappast troligt att de lyckats "krocka" så den brutit ryggen.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Svetsaren
      • July 2009
      • 193

      #3
      Men det här med krokiga fiskar/puckelrygg och dödsfall. Kan det inte ha med nitrit/nitrat att göra? Jag fick problem med guppys som dog en efter en och platys som fick snedrygg och dog. Det började dö fiskar 1-2 månader efter uppstarten med förra akvariet, med en alldeles för liten skumfilterpump. Jag hade slarvat med vattenbyten,( hade massvis med levandefödare i akvariet). Jag bytte hälften av vattnet, satte i en riktig ytterpump med makaroner och Eheimsubstrat, avlivade några kvarvarande puckelyngel och sedan dess har jag inte sett rallystuk på fiskarna. Byt en rejäl andel av vattnet och glöm inte vattenberedningsmedlet, gissar jag på.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Svetsaren
        Men det här med krokiga fiskar/puckelrygg och dödsfall. Kan det inte ha med nitrit/nitrat att göra? Jag fick problem med guppys som dog en efter en och platys som fick snedrygg och dog. Det började dö fiskar 1-2 månader efter uppstarten med förra akvariet, med en alldeles för liten skumfilterpump. Jag hade slarvat med vattenbyten,( hade massvis med levandefödare i akvariet). Jag bytte hälften av vattnet, satte i en riktig ytterpump med makaroner och Eheimsubstrat, avlivade några kvarvarande puckelyngel och sedan dess har jag inte sett rallystuk på fiskarna. Byt en rejäl andel av vattnet och glöm inte vattenberedningsmedlet, gissar jag på.
        Jag skall inte förringa dina erfarenheter, men dålig vattenkvalitet har mig veterligen aldrig visat sig så hos mig. Krokig rygg brukar som sagt innebära gamla fiskar. MEN det kanske kan bli så som du säger.

        Vattenbyte-ja!!! (och helst ofta och innan problem uppstår, varför vänta på döende fiskar och hög nitrit????)

        Vattenberedningsmedel? Nej!/Nja, oftast helt onödigt i väletablerade akvarier, OM man inte har egen brunn eller annat "dåligt vatten", med t.ex. ofta höga klorhalter.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...