Allvarligt!

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kariba
    • December 2006
    • 92

Allvarligt!

Jag funderar allvarligt att göra mig av med mina guppys och prova att ha platy eller svärdbärare istället... Dom dör ju bara hela tiden!
    Hur får man tag på starka och fina guppys?
    Jag vet att ni kommer fundera på vattenvärden osv, men mitt kar fungerar som det ska, det är fiskarna som är så ömtåliga. Tom, yngel dör ju...
    När jag var liten gick det hur bra som helst med guppy...det är nog som alla säger, att dom är i sämre skick än förr.

Jag har en tanke på att skaffa ett ca 100, 150 l kar med Biltemas blästersand och ett gäng med svärdbärare eller platys. Tänkte att det skulle se läckert ut med orange mot vitt och gröna växter... vad tror ni?
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

du skriver att "till och med ynglena dör ju" ynglena är mycket känsligare än vuxna individer, men du har helt rätt i att guppy inte är någon rolig fisk längre, man får ha mycket tur för att hitta bra exemplar och det är u inte lätt o se direkt.

dom är helt sönderavlade och blir bara sämre och sämre. undrar hur länge dom finns kvar på marnaden egentligen?

tycker du ska prova platy istället, en mycket trevligare fisk än guppy enligt mig.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• polysperma
      • January 2007
      • 550

psssst bättre att köpa guppy från privatpersoner, dom är inte lika sönderavlade och dessutom är dom födda i det lokala vattnet.
      själv var jag och hämtade 4 snygga sorgmantlar i dag....... pigga och allerta, litar på min akvarist så jag vågade faktiskt ta dom. annars är jag emot att köpa guppy på zoo.
      Även den bästa akvarist kan fela

Kommentar

• Vic
        • November 2006
        • 1533

annars så är ju Endlers guppy tåligare.
        Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!

Kommentar

• Amanda321
          • February 2007
          • 587

det varierar på hur dom ser ut som hur dom kan hålla sig i livs längden! jag har hatt en guppy i ca 2, 5 år men sen dog den tyvär! har därimot hatt en annan sorts fisk i 3 år som hette pelle! ^^ dom som har mindre färg på sina skärtar över lever nog längre eftersom dom inte är så hårt framavlade! jag chansar på dom!
          30 L - 60 L - 150 L
          //Amanda

Kommentar

• Pumba
            • January 2007
            • 345

Guppy är rena skiten.. standardåldern brukar väl va 2-3 månad efter man köpt dem..., har köpt från 4 olika butiker i olika kommuner och samma skit, troligen importerade asiatiska guppys, brukar odlas i bräckt vatten i malaysia bla och flygs hit, tycker man får dåligt med yngel med, 10 talet har jag max fått från en hona. Hanarna verkar mer tåliga än honorna.

Platy är en mycket trevlig fisk, dock känsliga för nitrit som fasen, förlorade ett helt gäng vid en nitritspik, har råkat ut för 2st som blivit som guppysarna, krokiga i ryggen och fenorna ihopfälda och simmar som en pinne, så de är nog rätt avlade ändå, black molly för den delen med håller betydligt sämre kvalite nu än när jag höll på med akvarier för 10 år sedan.

Men Platy är mycket trevliga och ynglar bra när man fått dem att trivas, har själv 60 talet platyyngel nu och fler på g.
            Svärdbärare tycker jag är de "nybörjarfiskar" som ändå håller kvaliten uppe stadigt, kanske inte lika mycket yngel längre men de verkar ganska tåliga, iaf dem jag fått tag i, har dock bara fått 3st yngel på dem, har varit lite svårt att se när de ska yngla med, lättare på platys.

Kommentar

• Amanda321
              • February 2007
              • 587

jag tycker guppy är fina!! jag köpte en sån stark färgad (hårt avlad) men efter en viss trivsel den hade i mitt akvarie är dom som prima! alla mina fiskar trivs så mina guppys lever länge och dom yngalr många yngel! har många i mitt yngel akvarium nu
              30 L - 60 L - 150 L
              //Amanda

Kommentar

• lenis3
                • June 2004
                • 2254

kanske ska satsa på andra än ungfödare? ungfödare verkar vara hårt avlade allihopa (?) kanske satsa på kardinafiskar (ej kardinaTETROR utan kardinalfiskar) jag har fått för mig att de är tåliga, och de är mycket fina och livliga också! ett gäng såna och några pansarmalar i ditt 150l blir nog fint
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• tummen
                  • March 2005
                  • 5199

Ursprungligen postat av kariba
                  Jag funderar allvarligt att göra mig av med mina guppys och prova att ha platy eller svärdbärare istället... Dom dör ju bara hela tiden!
                  Hur får man tag på starka och fina guppys?
                  Jag vet att ni kommer fundera på vattenvärden osv, men mitt kar fungerar som det ska, det är fiskarna som är så ömtåliga. Tom, yngel dör ju...
                  När jag var liten gick det hur bra som helst med guppy...det är nog som alla säger, att dom är i sämre skick än förr.

Jag har en tanke på att skaffa ett ca 100, 150 l kar med Biltemas blästersand och ett gäng med svärdbärare eller platys. Tänkte att det skulle se läckert ut med orange mot vitt och gröna växter... vad tror ni?
                  Tråkigt att du har sådan otur med dina guppy, kolla med lokala odlare istället, då får du (antagligen)fisk som är i god kondition. Testa att åka på en akvarieauktion till exempel, eller hör med akvarieföreningar, eller varför inte kolla med Svenska guppysällskapet....ett problem med guppy, om man har otur vill säga, är att de redan från butiken kan vara sjuka med någon typ av fenröta, det är då¨fenorna klibbar ihop och de simmar som en "pinne"....jag har för övrigt köpt guppy på flera olika ställen och aldrig haft särskilt stora problem, visst, de verkar ha blivit lite känsligare på senare tid, men inte så som ni skriver. "Sönderavlade" eller "hårt avlade" är svårt att säga: alla guppy är avlade med olika mål, främst avlar man på färg eller fenformer, eller allra oftast på en kombination av båda. I denna avel är inavel en naturlig del och inget stort problem nästan oavsett fiskart, inte som med människor...får man ett stort antal deformerade yngel så är det dock dags att föra in nya gener, men inte förrän då...

Vill man som hobbyakvarist ha "friska" fiskar så satsa på att köpa ett gäng olika guppy,(olika färger och speciellt olika fenformer på hanarna....) då får ni från början en stor bredd på genmaterialet i er grupp, låt gärna någon vara en vildguppy...sedan kan ni ju alltid "gallra" bort oönskade korsningsprodukter vartefter.

Troligen har du helt enkelt fått med dig sjukdom från butiken, kanske var dina djur försvagade av många täta vatten byten på kort tid t.ex. Mitt råd är att försöka igen, platy och svärdbärare KAN drabbas av samma typ av problem som dina guppy...ett problem kan också vara överbefolkning, det leder till stress och det i sin tur förkortad livslängd....vad har du för vattenvärden? Om det är för mjukt vatten så släng i lite kalksten...

Om du hade bott i närheten av Falkenberg så hade jag kunnat erbjuda fiskar i god kondition.....men nu såg jag att du får kolla i NORA-trakten....hoppas det finns någon odlare i närheten med friska guppy som du kan få köpa...
                  Senast redigerad av tummen; 11 March 2007, 00:22.
                  Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• kariba
                    • December 2006
                    • 92

Ursprungligen postat av tummen
                    Tråkigt att du har sådan otur med dina guppy, kolla med lokala odlare istället, då får du (antagligen)fisk som är i god kondition. Testa att åka på en akvarieauktion till exempel, eller hör med akvarieföreningar, eller varför inte kolla med Svenska guppysällskapet....ett problem med guppy, om man har otur vill säga, är att de redan från butiken kan vara sjuka med någon typ av fenröta, det är då¨fenorna klibbar ihop och de simmar som en "pinne"....jag har för övrigt köpt guppy på flera olika ställen och aldrig haft särskilt stora problem, visst, de verkar ha blivit lite känsligare på senare tid, men inte så som ni skriver. "Sönderavlade" eller "hårt avlade" är svårt att säga: alla guppy är avlade med olika mål, främst avlar man på färg eller fenformer, eller allra oftast på en kombination av båda. I denna avel är inavel en naturlig del och inget stort problem nästan oavsett fiskart, inte som med människor...får man ett stort antal deformerade yngel så är det dock dags att föra in nya gener, men inte förrän då...

Vill man som hobbyakvarist ha "friska" fiskar så satsa på att köpa ett gäng olika guppy,(olika färger och speciellt olika fenformer på hanarna....) då får ni från början en stor bredd på genmaterialet i er grupp, låt gärna någon vara en vildguppy...sedan kan ni ju alltid "gallra" bort oönskade korsningsprodukter vartefter.

Troligen har du helt enkelt fått med dig sjukdom från butiken, kanske var dina djur försvagade av många täta vatten byten på kort tid t.ex. Mitt råd är att försöka igen, platy och svärdbärare KAN drabbas av samma typ av problem som dina guppy...ett problem kan också vara överbefolkning, det leder till stress och det i sin tur förkortad livslängd....vad har du för vattenvärden? Om det är för mjukt vatten så släng i lite kalksten...

Om du hade bott i närheten av Falkenberg så hade jag kunnat erbjuda fiskar i god kondition.....men nu såg jag att du får kolla i NORA-trakten....hoppas det finns någon odlare i närheten med friska guppy som du kan få köpa...
                    Jag har för närvarande bara 4 st vuxna guppys i ett 54l kar, kanske ett tiotal yngel också + 7 neontetror. (har även råkat ut för för mycket inavel, så jag tog bort några yngel)
                    Jag vill ju så gärna ha guppys, gillar dom men man ledsnar när det inte fungerar riktigt.
                    Jag ska kolla runt lite hos privatpersoner ang guppy, tack!

Kommentar

• albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

Prova Endlers istället, mindre risk för besvikelse.
                      Mvh Leif

Kommentar

• tummen
                        • March 2005
                        • 5199

Ursprungligen postat av albjohn
                        Prova Endlers istället, mindre risk för besvikelse.
                        Eller korsa helt enkelt in flera olika sorter som jag tidigare sagt, även Endlers kommer bli inavlade vad det lider, om man nu inte ser till att hålla sig med flera grupper och öka genbasen genom byten med andra odlare, och mellan sina grupper hela tiden, men detta kommer nog inte ske särskilt ofta, eftersom de ju är relativt lätta att föröka ändå...utarmningen står lätt för dörren just av den anledningen...

Ett ytterligare förtydligande: Endlers är ju också en guppy....
                        Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• maricici
                          • March 2006
                          • 303

Ursprungligen postat av kariba
                          Jag har för närvarande bara 4 st vuxna guppys i ett 54l kar, kanske ett tiotal yngel också + 7 neontetror. (har även råkat ut för för mycket inavel, så jag tog bort några yngel)
                          Jag vill ju så gärna ha guppys, gillar dom men man ledsnar när det inte fungerar riktigt.
                          Jag ska kolla runt lite hos privatpersoner ang guppy, tack!
                          Jag började med 3 honor+3hanar som nyinsättning i ett 100 liters, samt byggde upp med lite växter och grönt grus-snäckor som hängt med från zoo fick ingå som en naturlig del i akvariet.Efter 6 månader började dom yngla och idag, efter ca 1½ år är akvariet i stort sett självgående. Köpte aldrig några nya fiskar utan yngeln fick växa upp. Inga problem med inavel och sjukdomar ännu.
                          I
                          MY

Kommentar

• cikliden2
                            • January 2005
                            • 434

Jag har köpt 5st guppys för ca 1,5 månad sedan och alla mår jättebra än så länge:-) Men det jag reagerat på är att ingen är speciellt tjock av honorna (har 4st honor och 2 hanar) Trodde att det skulle bli yngel fort men det verkar inte så. Mina hanar har slöjfenor fast av olika slag så de är inte lika snabba som honorna så det kanske kan bero på det?

Kommentar

• cikliden2
                              • January 2005
                              • 434

Oj läste inte inlägget innan så noga så det kan alltså ta ca ett halvår innan det blir yngel..

Kommentar

Arbetssätt...