Hjälp! Bukvattensot?!?!?!

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tamlin1978
    • November 2006
    • 7

Hjälp! Bukvattensot?!?!?!

Hade problem för ett tag sedan med en platyhona som alltid var gravid, fick nya fiskyngel var tredje vecka ungefär. Såg stressad ut, så vi köpte nya platyhonor för att avlasta henne lite.

För ungefär två veckor sedan började hon svullna upp. Vi trodde att hon kanske var gravid igen, så vi lät det vara. Märkte efter några dagar att hon inte bara var svullen, hennes fiskfjäll stod rakt ut och hon började tappa lite fjäll med några timmars mellanrum.

Idag såg hon så hängig ut att jag fick avliva henne. Kan det ha varit bukvattensot? Visste inte att det kunde drabba platy, trodde bara att malawi och ciklider fick det. Finns det risk för att fler fiskar i akvariet kan drabbas, så att jag bör behandla med någon medicin eller exempelvis göra vattenbyte, eller kan sjukdomen läka ut av sig själv så att inga fler fiskar drabbas?

Orolig och tacksam för snabbt svar!
    Tamlin1978
  • Isolde81
    • August 2006
    • 233

Egentligen har jag ingen aning men jag skulle ha gjort ett vattenbyte. Det kan ju inte skada iaf.
    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

Kommentar

• Johan_esset
      • May 2006
      • 97

min guppyhona är också plöttsligt svullen och har fjällen rakt ut. väldigt hänging och bara ligger å slöar på botten:'( vad ska jag göra??:O snabba svar
      MVH Johan

Kommentar

• gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

Ursprungligen postat av Tamlin1978
        Hade problem för ett tag sedan med en platyhona som alltid var gravid, fick nya fiskyngel var tredje vecka ungefär. Såg stressad ut, så vi köpte nya platyhonor för att avlasta henne lite.

För ungefär två veckor sedan började hon svullna upp. Vi trodde att hon kanske var gravid igen, så vi lät det vara. Märkte efter några dagar att hon inte bara var svullen, hennes fiskfjäll stod rakt ut och hon började tappa lite fjäll med några timmars mellanrum.

Idag såg hon så hängig ut att jag fick avliva henne. Kan det ha varit bukvattensot? Visste inte att det kunde drabba platy, trodde bara att malawi och ciklider fick det. Finns det risk för att fler fiskar i akvariet kan drabbas, så att jag bör behandla med någon medicin eller exempelvis göra vattenbyte, eller kan sjukdomen läka ut av sig själv så att inga fler fiskar drabbas?

Orolig och tacksam för snabbt svar!
        Jag hade bukvattensot för ett tag sedan bland mina guppy började det men spred sig sen innan jag hann stoppa det. Jag medicinerade med Baktopur ett par omgångar samt gjorde ett större vattenbyte.

Kommentar

• Healena
          • May 2006
          • 1440

Nog kan det vara bukvattensot allt....
          Hur mår de övriga fiskarna?
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• Johan_esset
            • May 2006
            • 97

de övriga fiskarna ser ut att må prima. tror att en av mina kakaduor har lagt rom. men den guppyn som var misstänkt har jag avlivat för säkerhetens skull och gjort ett vattenbyte. ska man göra något mer??
            MVH Johan

Kommentar

• Healena
              • May 2006
              • 1440

Du kan nog inte göra mer i nuläget än avvakta och se om fler fiskar drabbas.
              Du har gjort rätt än sålänge
              Drabbas fler kan en medicinvända vara nödvändig.
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• lenis3
                • June 2004
                • 2254

bukvattensot är ofta resultat av dålig vattenkvalite.. se över kvaliten.

är cirkulationen på vattnet bra?
                hur ofta byter du vatten?
                fiskar?

när du måste avliva en fisk, spola inte ner den levande i toaletten, utan klipp av huvudet eller likande för snabb död.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• Johan_esset
                  • May 2006
                  • 97

min vattenkvallite är bra sa dom i akvarieaffären när jag lämnade in vattenprov.

ph. 8,0 (lite högt sa dom)
                  nh4/nh3. 0
                  no2. 0
                  no3. 10
                  ms. 530
                  har runt 23-25 grader i akvariet

Det ligger på 60liter och har en fluval 2+.

är det något mer man ska mäta eller??
                  mätningen är från 20/11
                  Jag byter minst 10 liter i veckan och tvättar då ur filtret i akvarievatten.
                  MVH Johan

Kommentar

• Healena
                    • May 2006
                    • 1440

Ursprungligen postat av Johan_esset
                    Jag byter minst 10 liter i veckan och tvättar då ur filtret i akvarievatten.
                    - HÖPP, här kan du ha boven i dramat - du gör rent filtret ALLDELES för ofta!!
                    Nyttobakterierna hinner ju aldrig växa till sig och du får ett akvarium med svajjiga vattenvärden som följd!

Filtret gör man rent så sällan som möjligt när ´genomströmningen börjar bli dålig..

Kommentar

• Johan_esset
                      • May 2006
                      • 97

jaha. jag trodde inte det gjorde något när man gjorde det i akvarievattnet men då ska jag inte rensa det så offta då. men vattenbytena så offta är bara bra eller?
                      MVH Johan

Kommentar

• Healena
                        • May 2006
                        • 1440

Vattenbyten varje vecka är helt okej
                        När jag gör rent filtret så kramar jag ur det i en hink med urtappat akvarievatten vid vanligt vattenbyte.
                        Du ska däremot inte slamsuga botten och göra rent filtret samtidigt
                        - då stör du "miljön" för mycket.

I mitt 62 - liters gör jag rent mitt filter typ varannan månad ,,,
                        Senast redigerad av Healena; 02 December 2006, 18:33.

Kommentar

• Johan_esset
                          • May 2006
                          • 97

jag har ganska fin sand så allt bajs lägger sig på botten synligt så vill slammsuga ganska offta men ska jag kanske vänta någon dag då när jag gör rent filltret? kanske räcker med att gööra rent filltret 1 gång i månaden eller kanske var tredje vecka.
                          MVH Johan

Kommentar

• lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

du kan suga upp skiten, men försök att inte sugan upp sanden. i sanden finns nämligen (förhoppningsvis) bra bakterier.

du kan byta 20 l i veckan, och endast göra rent filtret när du ser att blåset har minskat.
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• Johan_esset
                              • May 2006
                              • 97

aa okej 20 liter i veckan och inte filltret så offta.
                              sanden försöker jag att inte få med det kanske kommer med något korn men det är inte varje gång.

jag tror jag har fått bättre kolla på att sköta det bra nu.
                              tack så jättemycket allihop som skrivit här och hjälpt mej
                              MVH Johan

Kommentar

Arbetssätt...