Koppartetra vid ytan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nysa81
    • October 2008
    • 224

    Koppartetra vid ytan?

    Hej

    Införskaffade ett stim med 40 st koppartetra idag, vattnade in fiskarna i lämpligt tempo, och sedan då jag släppte dem fria så står 38 st vid ytan, ser nästan ut som att dom kippar efter luft, men de stimmar iallafall. De 2 andra simmar på som vanligt i karet.
    Har 2 st sajicaciklider med ett 15-tal yngel i samma kar, kör även med Co2.
    Undrar om det är normalt beteende för nya koppartetror, eller om det är något fel eller om de inte tycker om Co2?

    Tips eller förslag?
    "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
    20L Körsbärsakvarium
    112L Sällskapsakvarium
    375L Växtakvarium
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Dåligt med syre skulle jag tippa på. Se till så du får ner co2 nivån i karet innan fiskarna dör, precis likadant hände mig fast med 40 Rödmunnstetror varav en 5-6 överlevde.
    Det jag tror hände var att de fiskarna som gick i karet från början var vana vid en lägre syrenivå, men det var inte de nya fiskarna varpå de kolade.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • nysa81
      • October 2008
      • 224

      #3
      Efter 1-2 timmar så var det bara 6 st kvar vid ytan, de övriga simmade på som vanligt, kollade imorse och ingen har avlidit än så länge.
      Det är väl så att det måste vänja sig vid Co2:n
      Eller är det så att just dessa fiskar är extra känsliga?
      "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
      20L Körsbärsakvarium
      112L Sällskapsakvarium
      375L Växtakvarium

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är nog att de skulle vänja sig vid co2:n. Skönt att det gick bra, och gratulerar till ett snyggt val av tetra!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • nysa81
          • October 2008
          • 224

          #5
          Vi får väl se då jag kommer hem från jobbet då Co2:an varit igång hela dan, det skulle inte förvåna mig om det ligger 40 döda tetror o flyter i grönvattnet, i denna helvetesburk !

          jag valde länge mellan kopparbarben och koppartetran...
          "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
          20L Körsbärsakvarium
          112L Sällskapsakvarium
          375L Växtakvarium

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Enligt mina erfarenheter är det isläppandet och en stund efter som är den kritiska punkten. Att det sedan inte är hälsosamt att ha för mycket co2 i vattnet är givet, men det brukar synas då fiskarna står vid ytan och kippar efter andan.
            Det är ännu värre när alla malar suger sig fast vid ytan de med, för att få så syrerikt vatten som möjligt, då blir det ett snabbt vattenbyte kan jag lova!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...