Praktbottentittare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sessis
    • December 2008
    • 3

    Praktbottentittare

    Hej alla! Ny här på forumet som verkar vara en spännande och väldigt lärorik plats!!!!
    Har sökt efter erfarenhet men inte hittat så kanske någon här vet. Har funderingar på att köpa ett stim praktbottentittare men i akvariets lexikon står det att de ej går ihop m regnbågshaj (och jag har naturligtvis en sådan...). Verkar konstigt eftersom de har ursprung från olika världsdelar. Jag antar att det kanske handlar om algkonkurrens och att man i så fall bör mata rikligt m grönfoder. Det jag inte vill tillföra min burk är bråk mellan fiskarna. Vore väldigt tacksam för svar från någon klok akvarist!!!!

    Ha en bra kväll!
    Hälsar Sessis
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Hej, och välkommen hit!

    Jag vet faktiskt inte riktigt någon anledning till att de inte skulle kunna gå tillsammans. Dock är en sak säker, och det är att det inte handlar om alg konkurrens, eftersom regnbågshaj inte äter alger (Om dom inte får extremt lite näring i sig, alltså inte tillräckligt med mat när du matar)
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Sessis
      • December 2008
      • 3

      #3
      Nej, jag kan inte heller komma på någon naturlig anledning, konstigt att de skriver s de gör i boken. Men tack för ditt svar!

      Kommentar

      • Nicke SA
        • January 2008
        • 32

        #4
        Hej
        Jag tror att de skrivit så för att de söker föda på liknande sätt, -genom att "beta" av inredningen här och där. Mina bottentittare (A. ternetzi) äter grönfoder samt frysfoder av olika slag. Jag ser inte att de är extrema vegetarianer. Jag tror du kan ha bottentittarna ihop med regnbågshajen, men du bör köpa en grupp av bottentittarna (minst 4-5). Regnbågshajen kan ju ibland bete sig aggressivt och jag andra fiskar, kanske verkar bottentittarna komma lite till korta i jämförelse.
        Ur min synvinkel är allt som står i akvariets lexikon inte att lita på. Boken har några år på nacken.
        MVh Niklas

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag har inte testat kombinationen, men regnbågshajen kan ofta vara bitska mot andra liknande fiskar och bägge är ju långsmala och rödfenade så jag kan mycket väl tänka mig att den ger sig på praktbottentittaren - fast jag vet som sagt inte.

          Det har absolut inget med alger att göras. Regnbågshajen äter inte alls några alger, medan Anostomusen tar väldigt lite med alger.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • M B
            • December 2007
            • 152

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag har inte testat kombinationen, men regnbågshajen kan ofta vara bitska mot andra liknande fiskar och bägge är ju långsmala och rödfenade så jag kan mycket väl tänka mig att den ger sig på praktbottentittaren - fast jag vet som sagt inte.

            Det har absolut inget med alger att göras. Regnbågshajen äter inte alls några alger, medan Anostomusen tar väldigt lite med alger.
            Jag håller med Kjell. Regnbågshajen ger sig ofta på till utseendet liknande arter.
            Mikael
            www.poecilia.org

            Kommentar

            • Sessis
              • December 2008
              • 3

              #7
              Hejsan och tackar för era svar! Har bestämt mig för att avstå från praktbottentittarna då det känns som att det eventuellt skulle kunna bli problem i akvariet.
              Ha det så bra o God Jul!
              / Sessis :-)

              Kommentar

              Arbetssätt...