Rödbukspirayor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sumpan
    • December 2008
    • 238

    #31
    Ursprungligen postat av illerfisken
    har man ett akvarium över 5500 liter så simmar dom hela tiden som galningar
    Ja, de simmar fort som f*n i det vilda, och MÅNGA är dom!
    200L Asien
    56L
    27L

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #32
      Rimligen är du väl inte riktigt på riktigt, Stifflor....men OM du är det, så inser du väl att zoobutiker som har stora fiskar i för små akvarium räknar med att sälja dem innan de blir fullstora?

      Fullväxta 30-cm fiskar i grupp kan givetvis INTE hållas i 200 liters akvarium. Det finns t.o.m. lagar mot det.

      Tar du upp Paroonhajen som exempel, kan du nog räkna ut att ett par fullvuxna sådana kräver ungefär ett akvarium av vardagsrumsstorlek att simma i för att må prima.

      Kommentar

      • Vicke55
        • March 2009
        • 6

        #33
        hej jag hade tänkt att köpa en piranha,pygocentrus piraya. jag har ett 128 l akvarium och undrar om 1 piraya skulle dö eller nått liknande om den bara är en ensam piraya i ett 128liters? proffs...hör av er tacksam för svara

        Kommentar

        • Cold
          • March 2006
          • 1127

          #34
          Ja den här tråden va ju rolig att läsa
          540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

          Kommentar

          • pirayaa
            • May 2009
            • 54

            #35
            Ursprungligen postat av Vicke55
            hej jag hade tänkt att köpa en piranha,pygocentrus piraya. jag har ett 128 l akvarium och undrar om 1 piraya skulle dö eller nått liknande om den bara är en ensam piraya i ett 128liters? proffs...hör av er tacksam för svara

            jag skulle inte ha den i sånt litet för dem är stim fisk och behöver ca 55-70 liter var och dem mår inte så bra av att vara sj jag hadde en enda i 550liter han låg bara på botten sen köpte jag 3st till sså va dem fyra då vart det fart på skiten sen köpte jag 5till då jäklar fick dem fart och dem va helt galen släppte ner en sor fisk den vart bara slaktade va fett kul att titta på men 10st då få dem bästa atacken

            Kommentar

            • lillboman
              • May 2009
              • 16

              #36
              Ursprungligen postat av Quilles
              Hej har precis inskaffat mig 10 st rödbukspirayor men jag har en liten fråga. Haft dem nu i 1 dag och dem är väldigt skygga gömmer sig hela tiden men så fort man släcker akvariet så kommer dem fram men problemet är att dem äter inget jag lägger ner till dem. Försöker mata dem me Oxhjärta men dem rör inte de... så nu undrar jag hur lång tid de tar för dem att vänja sig till de nya akvariet och när man skall börja mata dem... har funderingar på att släppa ner en guppy och se om dem äter den. Eller man skall införskaffa sig ett par maskar..

              Minna pirayor är just nu lika stora som en 5krona


              Tacksam för svar.

              David
              Hej!
              För en vecka sen fick jag mina nya pirayor... 15 stycken som var ca. 2-3 cm stora... när jag släppte ner dom i karet så försvann dom på en gång... skräckslagna... nu är dom hur tama som helst... dom åker upp mot ytan för att visa att dom vill ha mat... dom simmar omkring utan att bry sej om omgivningen... jag kan springa förbi akvariet utan att dom försöker simma iväg å gömma sej... mitt råd till dej är att göra hela deras dag till en vana... du ska absolut inte ta bort deras gömställen... dom måste ju kunna gömma sej om dom verkligen är rädda!!

              Gör allting på samma sätt nu den första tiden... varje gång du öppnar akvariet så får dom mat... då lär dom sej att du inte är farlig... du är mat! Låt dom vänja sej vi dej... för våra pirayor tog det två dagar... ibland går det fort... men ibland tar det lite längre tid. Ta en stol och sätt dej utanför akvariet så dom vänjer sej vid att du sitter och tittar på dom... jag är helt chockad över hur fort det gick med våra!

              Kommentar

              • pirayaa
                • May 2009
                • 54

                #37
                allså vilket jävla liv allså pirayor ska ca ha 55-75liter var :O ochså men du kan räkna så har med 1cm på fisken liter om vi säger dem blir 25cm då blire 25liter sen dubbla du det med lite mer en två för dem ska ha lite sim yta med så nu kan nu sluta käfta i detta jävla forum tycker sidan är bra tycker man ska ge råd inte käfta imot men klart man ska kunna ta ktrtik men har äre lte mycket !!!!!!

                Kommentar

                • Quilles
                  • November 2008
                  • 87

                  #38
                  Har dock sålt minna pirayor men undertiden jag hade dem var dem skit skoj. Så fort jag skulle mata dem med skinka så kom dem upp till ytan och vänta på att jag skulle ta ner mat till dem. Dock så brände vissa sig på min doppvärmare men dem var ganska kvicka att hela upp sig... Grymt roliga fiskar dock tråkiga att titta på med tanke på att dem bara stod still, men så fort de kom ner en fisk eller någon annan form av mat blev de liv i dem

                  Kommentar

                  • Sleep
                    • December 2008
                    • 246

                    #39
                    Ursprungligen postat av pirayaa
                    allså vilket jävla liv allså pirayor ska ca ha 55-75liter var :O ochså men du kan räkna så har med 1cm på fisken liter om vi säger dem blir 25cm då blire 25liter sen dubbla du det med lite mer en två för dem ska ha lite sim yta med så nu kan nu sluta käfta i detta jävla forum tycker sidan är bra tycker man ska ge råd inte käfta imot men klart man ska kunna ta ktrtik men har äre lte mycket !!!!!!
                    Vill inte vara elak men vad har du skrivit???
                    Mvh Glenn.

                    Kommentar

                    • Guest

                      #40
                      Ursprungligen postat av Sleep
                      Vill inte vara elak men vad har du skrivit???
                      Ja de blev lite rörigt hehe.

                      Ursprungligen postat av Fösen
                      Har råkat ut för detta är ej roligt så jag säger bara sluta innan det blir katastrof jag blev troll men det skiter jag blanka fan i nu. Om jag får säga som jag tycker, nu vill jag inte att någon kommenterar negativt. Jag tycker man kan ha vilken fisk man vill i hur stort kar man vill, när dom blir för stora så byter man ut dom mot små igen.
                      I mina ögon är du det fortfarande.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...