Neontetrornas lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Neontetrornas lek?

    Hej!
    Hur ser neontetrornas lek ut? Två av mina snurrar runt varandra och simmar riktigt fort, och skrämmer bort andra som kommer i närheten.

    Är det deras lek? Dom gör det i intervaller, liksom "Snurrar-simmar vanligt- sen snurrar dom igen-simmar vanligt, osv.

    Och om det blir rom, ska jag lägga bladet (?) med rom i en yngelkasse (Som hänger ner i akvariumet som en bur) eller låta dom gå kvar? Har ju inte så tät växtlighet, så då är nog risk andra fiskar äter upp den. Men dom verkar vara mest vid en särskild växt, så ska väl ganska ofta kolla efter rom där.
    Tillbaks efter paus.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Neontetror fäster ingen rom vid ett specifikt blad, dom sprider den bara "slumpmässigt" så att plocka upp den blir svårt.
    Alternativet är att plocka upp fiskarna istället, eller sätta ett nät en bit över botten så att rommen kan komma ner men inte fiskarna.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Woho! Då har jag rom på bottnen nu! Jag såg att dom släppte ut små "korn" lite då och då medans dom höll på, men trodde dom la allt på blad, så brydde mig inte om det.

      Mycket hann gå ner på bottnen utan att bli uppätet, är det någon fara att malarna tar det nu istället?


      Och en fråga till: Ser man lätt när ynglen är kläckta men inte frisimmande? Tänkte isåfall kan jag ju om inte annat plocka ner dom då?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Omg måste iväg till läkare, och så ska jag klippa mig nu.

        Får lägga ner neonerna i buren sen.

        Men tror ni/du att dom fortsätter para sig där, för där blir ju rätt trångt?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Niklas-P
          • August 2007
          • 53

          #5
          Inte för att förstöra din glädje men om inte malarna tagit deras rom så lär säkert din belysning ha förstört dem.

          Men otroligt kul med det du observerat! Försök att återupprepa samma sak i ett separat odlings akvarie så lär du karske få några yngel.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ska inte rommen ha ljus? :O

            Edit: Då hoppas vi sstenhårt på at lite rom ramlat ner i kokosnötsgrottan, för dom har varit över den och lekt alla gångerna, och där i är det mörkt, malarna hittar inte, och vilket kanske gör det mer sanningsenligt: Neontetrorna (Dom som lekte) Är ofta där nere.

            Ska försdöka se in i grottan.

            Sådär, dåg 3 vita klumpar (Inte så stora) nere i kokosnöten, kan det vara rom?
            Senast redigerad av JojjeN; 07 August 2008, 14:46.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • mirrefirre
              • January 2008
              • 31

              #7
              hur många neontetror har du?
              260 liter: Tigerbarb

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                10 st.

                Guppyhannen käkar upp rommen i grottan, mer kommer helt plötsligt medans jag gör annat, han käkar igen, sen kommer mer.

                Lustigt. Dom måste hålla igång. :P Men verkar ha nån samband med maten, för dom sätter igång direkt efter dom ätit flingfodret verkar det som.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                Arbetssätt...