Amandatetra i basiskt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    • March 2007
    • 213

    Amandatetra i basiskt vatten

    hej
    jag har ett litet akvarie på 45 liter som ska få sig en makeover. jag hade tänkt mig några platy alt molly och ett stim tetraliknande fiskar som gärna håller liten storlek och som stimmar till skillnad från de förvuxna osolidariska neontetrerna som är däri nu.
    fastnade för amandatetran (glödkolstetra) men har läst att de trivs i lite surare vatten. jag har basiskt vatten ph 8-8.5 ur min kran hemma och när jag mäter i akvariet (varit igång 1½ år) har det ungefär samma trotts lite rötter och dyligt. det ligger stadigt mellan 8-8.5 (svårt att avläsa exakt färg). tanken känns på tok för liten för att jag ska försöka ge mig på att sänka mitt ph så frågan är, kan amandorna trivas iaf?
    100L asien projekt
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Först får jag fråga dig hur du kan ha ett pH som ligger över 8 om du nu inte har alkhaltigt grus eller sten?
    hur mäter du ditt pH, med mätsticka eller dropptest?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Emman
      • March 2007
      • 213

      #3
      vattnet ur kranen har så högt ph. det som ligger i akvariet är lite rötter engelsk sjösten och nån röd porös lavasten/klump av nåt slag.
      jag har ett test från sera där man tar upp vatten i ett provrör och sen har i några droppar av nåt medel och sen jämför färgen i provröret med en skala...vet inte va man kallar sånt?
      100L asien projekt

      Kommentar

      • Emman
        • March 2007
        • 213

        #4
        jag bor i upplands väsby, sthlm och nästan hela norra sthlm får vatten från görvälns vattenverk och de har ett ph på 8,2 enligt sina vattenanalyser.
        100L asien projekt

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Dropptest kanske.
          Nu är jag ingen kemiingenjör, men jag tycker ändå det är konstigt att ditt pH ligger såpass högt trots att du har en rot som sänker ditt pH något, och kranvattnets pH brukar även sjunka en del efter det har kommit ut från kranen.
          Som du är inne på så är det ganska vanskligt att laborera med pH-sänkande peparat eller liknande, utan det är då bättre för fiskarna att ha ett stabilt pH i karet.

          Att tetrorna vill ha lite lägre pH, mellan 6-7 och du har 8 kan vara en liten risk för dem eftersom det inte är optimala värden för just dessa tetror, och jag vet inte hur känsliga de är, så får du inga bättre svar finns det bara ett par olika sätt att göra.
          Antingen köpa några stycken och testa och skulle det funka kan du köpa fler, eller välja en sorts fisk som inte är lika känslig.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Emman
            • March 2007
            • 213

            #6
            okay det är dom man kallar dropptest
            jag är inte heller nån kemiexpert men i mitt lilla kar har jag tre rötter som är ca ett år gammla men mitt ph har alltid legat runt 8...svårt att avläsa exakt för färgalternativen e så lika varann och vätskan är genomskilnig så det är en knepig jämförelse.
            har använt zoopets artbeskrivning och sökt efter fiskar som gillar basiskt vatten...är inte överdrivet många och ännu färre som trivt i små kar.
            jag har ett stim på 11 neontetror nu. har haft dem ett år och de har samtliga växt och är starka i färgerna, ingen dött. så de verkar juh trivas. hur är amandorna och man jämför med neonen om man tittar på vattenkrav?
            100L asien projekt

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag har bara sett dessa tetror hemma hos en kompis samt även i affären som båda har haft ett pH på runt 7 och jag tycker inte de verkar vara svårare än neontetror, men som sagt har jag inte haft dem själv.
              Vänta och se så hoppas jag att du får fler svar av någon som kanske har dessa tetror.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ja, kranvattnet i Stockholm har pH 8.5.
                Hårdheten är låg och pH brukar därför dala med tiden.

                Amandatetran liksom alla andra tetror funkar bara finemang i rent kranvatten. pH är kraftigt övervärderat som trivselfaktor för fisk.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Emman
                  • March 2007
                  • 213

                  #9
                  så jag skulle kunna köpa någrastycken och se hur det funkar?
                  100L asien projekt

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Japp.
                    Funkar det inte så är det i alla fall garanterat inte pga pH hos kranvattnet - gissa vilket vatten tetrorna går i hos zooaffären?
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Emman
                      • March 2007
                      • 213

                      #11
                      lysande
                      vilken mat trivs dom med? funkar det med vanlig standardmat till platy och tetror?
                      100L asien projekt

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Det är samma mat.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...