Vet ni något...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miacaliza
    • April 2008
    • 39

    #16
    Ja, precis min tanke. Ibland är det roligt med något som inte alla andra har i sitt akvarium.
    Men jag visste inte att dom var så ovanliga. Är dom svåra att få tag på? Jag tänkte ifall jag behöver fylla på någongång om det blir bortfall. Fiskar dör ju trots allt ibland.
    Vill dyka ner i akvariet

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Om de är så ovanliga vet jag inte då de inte är speciellt dyra, men det är inte ofta man träffar på dem i affären.
      En av de stora fiskgrossisterna har dem på listan så det borde inte vara så svårt att få tag i dem.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #18
        Ni som sett dessa tetror i affär, kommer ni ihåg/vet ni vad de kostar där ni varit?

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #19
          För att förklara namnförvirringen med pirangatetra och guldbandstetra:

          guldbandstetran, Nannostomus beckfordi, beskrevs 1872 från Demerara, Guyana. Pirangatetran, Nannostomus aripirangensis, beskrevs 1931 från ön Aripiranga, nära Belem i brasilianska Amazonas. Fram till 1966 ansågs de som två olika arter eller underarter tills Stanley Weitzman förde samman dem till en enda art, men med vissa förbehåll och till en art med stor utbredning och variabel färg. Det är troligt att smycketetran kommer splittras upp i flera arter i framtiden - idag används färgteckning i kombination med DNA-teknik som stöd för en annan syn på arter än man hade på 1960-talet. I stort sett ingen annan än herr och fru Weitzman har jobbat med släktet Nannostomus sedan dess. Det är också möjligt att Nannostomus aripirangensis så som den beskrevs 1931 kommer återfinnas i naturen igen - alla beläggexemplar förstördes under andra världskriget så det har varit lite oklart hur fisken verkligen såg ut!

          Men tills vidare anses N. beckfordi och N. aripirangensis vara olika namn på samma fisk.
          Senast redigerad av Erik Åhlander; 21 May 2008, 23:27.

          Kommentar

          Arbetssätt...