Neontetror som inte stimmar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Neontetror som inte stimmar!?

    Mina neontetror stimmar inte, utan dom sprider ut sig en och en i
    hela akvariet
    varför gör dom så?
    Affären där jag köpte dem var det blandat Neoner och kardinaler och fick med båda sorterna hem kan det kanske vara därför.
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De gör på det viset när de känner sig trygga, och då är det bara att vara glad för det. Tetror stimmar över lag inte så mycket förutom kanske ett par arter bl.a. Rödmunstetran, förutom då de känner sig hotade av exempelvis någon rovfisk.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      jodå, det gör de, men beror ju hur länge man haft dem och/eller från olika akvarier/grupper, brukar ta ett litet tag så kommer de igång, men som är skrivet finns betydligt bättre/roligare stimmare

      Kommentar

      • XenOn
        • March 2008
        • 1008

        #4
        När jag hade neontetror för ungefär 2 år sedan stimmade de inte heller...kanske berodde på att akvariet var nystartat och att där inte fanns så mycket växter. Efter en tid så stimmade de sig
        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

        Kommentar

        • tobias.nero
          • January 2008
          • 384

          #5
          Hur många har du? Har nämligen hört att om dom är för få så brukar dom inte stimma.
          MVH /Tobias

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #6
            Jag har haft mina i ungefär ett år nu och dom har aldrig stimmat dom är runt elva stycken, är det för några?
            Men om det är så som Anders säger så är det ju bara bra om dom känner sig trygga

            Det kanske blir att köpa någon annan sort i så fall, vilken skulle ni i så fall föreslå?
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • Maffia666

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              De gör på det viset när de känner sig trygga, och då är det bara att vara glad för det. Tetror stimmar över lag inte så mycket förutom kanske ett par arter bl.a. Rödmunstetran, förutom då de känner sig hotade av exempelvis någon rovfisk.
              Japp kan bara hålla med Anjo, har själv ca 35st och det är sällan att de "stimmar". Tror oxå att de känner sig säkra och därför sprider ut sig i akvariet.

              Kommentar

              • A C-son
                • December 2007
                • 537

                #8
                Ja, visst är det så att tetrorna stimmar mer när de känner sig hotade av t.ex större fiskar men en del tänker inte på sambandet mellan stimmets storlek kontra akvariets dito. Ytan som ett stim kan uppta i ett stort akvarium kan ju i ett mindre kar ge intryck av att fiskarna är mer utspridda.
                Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ska du ha en tetra som stimmar är ett säkert tips Rödmunstetran.
                  Visst är det lite skillnad om karet är stort eller litet, men stimmar de så syns det ganska säkert, och gör de det inte syns det lika bra.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • oskarwallin
                    • February 2008
                    • 1080

                    #10
                    Sätt ner en lite aggressiv fisk, kanske nån liten ciklid som är lättretlig så kanske du får fart på dem. jag har runt 20 stycken i 500liter och de stimmar inte men jag har bara vänliga ciklider... förutom då scalarerna..... men de bryr sig ändå inte om att stimma.... bara när man släcker ner..
                    60,58 liter
                    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      #11
                      Släng ner ett gäng nyckelhålsciklider så får du stim på tetrorna. Dessutom är ju nyckelhålen snälla, men det vet ju inte tetrorna ^^

                      //C
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                        Släng ner ett gäng nyckelhålsciklider så får du stim på tetrorna. Dessutom är ju nyckelhålen snälla, men det vet ju inte tetrorna ^^

                        //C
                        ...om det finns plats ja, annars så har nog A C-son rätt i att ett stim i ett litet akvarium inte ger intrycket av att de håller ihop på riktigt, men att de i ett större akvarium med samma "stimtäthet" skulle se ut att stimma ännu bättre, även om de inte var närmare varandra för det....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...