Stimbeteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Vadå ljus?? alla celler kommuniserar väl med elektriska impulser!
    Javisst!
    Läs första inlägget och om du har lust så kolla upp boken och forskaren som jag snubblade på, även vad elektricitet "är" för någonting!

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #17
      Att fiskars "stimmande" hör ihop med ljuspåverkan tycker jag låter ganska naturligt. Det låter ju vettigt som MaxB skriver att stimfiskar verkar tryggare under intensivare ljus, då det vid intensivt ljus lättare uppstår skuggor vid rörelse i eller vid vattnet och stimmfisken snabbare/lättare kan uppfatta faror. Är det istället lägre belysning uppstår skuggor inte lika lätt/tydligt och stimfisken är i större behov av "stimmande". Därav "stimmar" även stimfiskar bättre av en större fisk som de blir "skrämda" av, de blir skrämda av skuggor (gissar jag)..

      Exempelvis uppfattade jag att mina rödmunstetror stimmade väldigt dåligt i mitt välbelysta kar innan större fiskar (scalar) flyttade in..
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #18
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19

          Aaaah, du är för skön Åheim! Var nu vänlig och repetera hela artikleln - för du kan väl den utantill...?
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 December 2007, 07:37.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #20
            Jag känner på mig att ämnet kan sticka i ögonen på många människor och tar därför tillfället i akt att reservera mig - dels för att jag inte är tillräckligt "påläst" för att linda in mig i akademiska diskussioner av strikt koncensustyp - och därför att mitt huvudsakliga intresse var att fördjupa mig i huruvida stimbeteende möjligtvis kunde ha en aning annorlunda förklaringsgrund än den gängse "skräm upp dom så blir det stimmande".

            Åheim, du är en salt en - efter den artiklen har jag inte mycket att komma med...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #21
              Men max nu tycker jag det här blev en enda röra! hur fiskens signaler i kroppen fungerar och hur stimbeteendet funkar är olika saker! att du säger att dem stimmar bättre i mörker håller jag med om och är ganska logiskt då det ger dem en sämre kontroll av omgivningen och då söker sig till varandra för att få trygghet i stimmet! men att fiskens celler reagerar på ljusimpulser istället för elektriska tror jag inte alls...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Men max nu tycker jag det här blev en enda röra! hur fiskens signaler i kroppen fungerar och hur stimbeteendet funkar är olika saker! att du säger att dem stimmar bättre i mörker håller jag med om och är ganska logiskt då det ger dem en sämre kontroll av omgivningen och då söker sig till varandra för att få trygghet i stimmet! men att fiskens celler reagerar på ljusimpulser istället för elektriska tror jag inte alls...


                Nja, jag säger inte så - läs om inläggen i tråden. Det var forskaren Popps som gav ett exempel på fiskars stimbeteende som hade liknande betingelser som det sätt celler komunicerar.
                För att ta ett ytterligt förenklat exempel - Alltså; hur är det möjligt att två celler, på två helt olika ställen i en kropp, exakt samtidigt reagerar på en impuls - hur är det möjligt att en stimfisk i framkanten på ett stim reagerar, i stort set, exakt samtidigt som en fisk längs bak i stimmet. Vad är det som gör att stimmet uppträder som en enda organism?
                Att celler kommunicerar med elektriska impulser kan vi väl vara överens om, men den här forskaren, hade teorier om att ljus kunde ha en inverkan i detta samspel.

                Vad du, jag eller forskarna TROR är oviktigt i sammanhanget.
                Jag är öppen för teorier och idéer som ligger i utkanten av bevisbart "vetande" - jag ogillar den akademiska konsensuslåsningen, där en teori eller ny idé inte kan läggas till seriöst forskande - om den inte går att mäta.
                En liknelse i min tankegång är denna; Strängteorin - som vetenskapsmän har konstruerat - INTE bevisat - enbart för att den "passar" väldigt bra till de redan gängse sätt att försöka närma sig UFT (the unified field theory). Med andra ord; Istället för att bryta ett redan invant tankemönster om hur "saker och ting" ligger till, därför att det finns en en vedertagen etablerad och inom vetenskapsvärlden accepterad "sanning", konsensus, så bygger man teorier som passar gängse vedertagna tankegångar - istället för att bygga nya tankegångar som passar en ny teori.

                Är du med mig, so far?

                När jag alltså läser om någon som har en ny idé om cellers kommunikation - där då möjligtvis ljus kan ha en inverkan - så försöker jag att inte låsa mig vid vad "vetenskapen" har sagt är sant och vetenskapligt riktigt. Återigen; vad jag eller andra TROR i sammanhanget är oviktigt - det är mycket mer intressant att vidga vyerna och själv "forska" vidare och läsa mer i ämnet.

                Jag är en fullständig novis, har inte läst på skolor eller har någon som helst djupare kunskap - när det gäller de flesta ämnen - men tycker det är intressant att läsa om nya rön som kanske kan luckra upp och ändra på strukturer - som i den vetenskapliga världen, ofta är väldigt rigida - av någon outgrundlig anledning...

                Kommentar

                • Tuff.Gong
                  • November 2007
                  • 1

                  #23
                  Naturligt beteende.

                  Det om att fiskarna kan "återgå" till ett mer naturligt beteendet från att ha haft ett något onaturligt beteende låter högst troligt, hade 5 sebrafiskar i en damm på landet. Sebrafiskar är ju en av de fiskar som i akvarium gärna uppehåller sig lägst fram vid rutan rusandes fram och åter när man visar sig (det är iaf min erfarenhet).

                  Men när de kom ned i dammen handlade de inte alls olika mot de abborrar som var där sommaren innan, de gick i grupp, höll sig undan från rörelser och skuggor, plus att när man la mygg på ytan så störtade de inte fram som de gärna gör i akvariet när det vankas mat, utan de höll sig på avstånd tills en samlade sitt mod och pilade fram och norpade myggan!

                  Har aldrig gillat den typ av framfusiga fiskar i akvarium, men de kom verkligen till sin rätt i dammen, man kunde sitta i timmar och se gruppen patrullera sitt område. Kan även tillägga att när de skulle tas upp på hösten så var de uppemot 30 stycken (när de kom i akvariet hemma så återgick de till att vara framme vid rutan dock)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...