Kardinal vs Neon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xzion
    • June 2007
    • 237

    Kardinal vs Neon

    Vad är skillnaden på kardinaltetra och neontetra egentligen? Ja jag vet det är olika arter och så. Men är kardinalen nå super deluxe? För den kostar upp mot 15-20:- fisken medans Neonen kostar 4-5:- styck...

    One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
    Nine, ten, never sleep again.


  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Låter som stor prisskilnad men nog brukar neontetran vara rätt förmånlig. Kardinalen är färggrannare och blir något större än neontetran. Enligt egen erfarenhet är kardinalen litet kinkig medan neontetran är mycket lättskött och tålig men på den punkten finns det delade åsikter och erfarenheter.
    h. Johan

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Kardianalen har längre streck med färger och är tåligare än neon tetran men det är hugget som stucket om man ska ha ett stim på 30 till 40 st så hade jag köpt neonteran efter som den kostar mindre det gör nog dem flesta
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Xzion
        • June 2007
        • 237

        #4
        okok. För Ibland har jag sett akvarium med flera hundra kardinaler i ett stim (ibland ca 1000) Har dett nått med "Statusen" att göra att man har extremt mycket dyrare fisk i eller äre av nått annat skäl?
        One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
        Nine, ten, never sleep again.


        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Nja, det har inget med statusen att göra för vår del. Kardinalen är röd under hela buken medans neontetran är röd under bara halva buken, vilket innebär att kardinalen är färggladare. Sedan blir ju kardinalen lite större vilket också påverkade vårt val. Vi har även gröna neoner i vårt akvarium och de är oerhört vackra även de!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Xzion
            • June 2007
            • 237

            #6
            ok Tänkte bara höra lite eftersom prisskillnaden va ganska hög
            One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
            Nine, ten, never sleep again.


            Kommentar

            • abbimicke
              • May 2007
              • 599

              #7
              Hört att en kardinaltetra skiter mycket mer än vad en neontetra gör. Stämmer det? Jag trodde också hela tiden att en neontetra tål mer än vad en kardinaltetra gör men det verkar vara tvärtom?

              Om du har råd så välj kardinaltetror och det blir snyggt om det är många i stim.
              http://kiwi.msun.se <- blogg

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                jag håller mih till neontetror, tycker de är mkt mer tåligare än kardinaltetra.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Faktum är att hos oss har kardinaltetrorna varit mycket tåligare än neontetrorna. De neoner vi köpt dog alla inom ett halvår, kardinalerna däremot är väl sex år gamla vid detta laget.

                  Om kardinaltetror skiter mer än neontetror? Vad får du det ifrån? Jisses, det handlar ju om inkomster och utgifter. Får de mycket mat skiter de mycket, får de lite mat skiter de lite. Vilket skitsnack !
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Xzion
                    • June 2007
                    • 237

                    #10
                    Hur som hellst så undrar jag också vilken av dessa arter som är mest livlig? Tycker att mina neoner är ganska still i sitt lilla stim på 5 individer.
                    One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
                    Nine, ten, never sleep again.


                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Xzion
                      Hur som hellst så undrar jag också vilken av dessa arter som är mest livlig? Tycker att mina neoner är ganska still i sitt lilla stim på 5 individer.
                      Båda arter är ganska lugna, men det beror ju även på hur stort akvariet är. Har de gott om utrymme rör de på sig mer. Sen är 5 stycken ett väldigt litet stim så det kan hända att de inte känner sig riktigt trygga. Minst 8-10 skulle jag rekommendera.

                      Betträffande prisen så kan det bero på att de flesta neontetrorna som säljs i affärerna är uppfödda i akvarium medans kardinaltetrorna ofta är vildfångade. Personligen tycker jag att kardinaler är snyggare, men neoner är inte så dumma de heller.

                      Hos en kompis som haft både neoner och kardinaler har kardinalerna varit tåligare.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Det är väl en smaksak man väljer. Rent generellt är Neontetran tåligare än Kardinaltetran och det där med att de lägger mer avföring tror jag inte på riktigt.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Jag tycker nog att kardinaltetran verkar lite känsligare precis i början när man skaffat dom. Men dom verkar bli mycket äldre än neonerna när dom väl anpassat sig. Jag har nu en ensam stackars kardinaltetra kvar, av 10, som simmar med amandatetror. Den är över 10 år gammal och fortfarande väldigt fin i kroppen och har vacker färg. Dom blev väl sådär 8 år innan dom började trilla ifrån, började se gamla och slitna ut en efter en.
                          Kul med fisk att dom blir så gamla.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Kul med fisk att dom blir så gamla.
                            Ja jag har läst att kardinaltetror kan bli upp till 12 år gamla. Men det är ju ändå ingenting mot hur gamla guldfiskar och koi kan bli
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Fiddan
                              • June 2006
                              • 885

                              #15
                              Kardinalen tål mer värme, men varken neon eller kardinalen gillar varmare än >26
                              men kardinalen kan gå i 2-3 grader varmare vatten än neonen.
                              skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...