piraya med mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yllekanin
    • December 2006
    • 177

    #16
    Förutom att en halv meter gäddaskulle skräpa ner otroligt mycket spelar det ju ingen roll, ha ihjäl den först bara. Får inte gäddan plats, då får inte dina pirayor det heller.

    En stor majoritet utavakvarifolk jag stött på har absolut inte rekomenderat att använda kött osv. från varmblodiga djur, dvs kor, grisar mm. Räkor, vit fisk, musslor, bläckfisk och sådant lär funka.
    Mvh Michael

    Kommentar

    • Cold
      • March 2006
      • 1127

      #17
      men de e ju fryset..de e 100g tro jag,som man bryter av till små bitar.Ha för mig att man bara ska ge typ en gång i veckan,men tro de va räkmix,men spela de nån roll?
      540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

      Kommentar

      • Cold
        • March 2006
        • 1127

        #18
        nån?
        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

        Kommentar

        • Metalmaid
          • September 2006
          • 815

          #19
          Som jag skrev tidigare så kan man använda den typen av foder i nödfall (typ fryst oxhjärta och köttfärs), köp hellre en påse med stora frysta skalade räkor istället om du inte har tillgång till levandefoder.
          Hare bäst...och simma lugnt
          Besök gärna nått av mina nystartade forum:
          http://mariahalsoforum.forum24.se/
          http://www.helpdesken.forum24.se/

          Kommentar

          • Cold
            • March 2006
            • 1127

            #20
            Ursprungligen postat av Metalmaid
            köp hellre en påse med stora frysta skalade räkor istället om du inte har tillgång till levandefoder.
            Levande som tex?
            540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

            Kommentar

            • Cold
              • March 2006
              • 1127

              #21
              Jag byter ämne lite,hur inreder man bäst till pirayor?Typ som dom har där dom kommer ifrån(vart e de?).Är de rötter och stenar mm??
              Senast redigerad av Cold; 31 May 2007, 14:28.
              540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

              Kommentar

              • Metalmaid
                • September 2006
                • 815

                #22
                Ursprungligen postat av Cold
                Levande som tex?
                Levande som i småfisk t.ex.

                Levandefoder i meningen artemia, mygglarver, tubifex mm...ges bara till ytterst små yngel.

                Men man kan lära dom att äta annat, å då är det i frysdisken bland räkor, vitfisk man tittar. Fryst skaldjursmix är en bra kombination av lite allt möjligt.
                Senast redigerad av Metalmaid; 31 May 2007, 17:13.
                Hare bäst...och simma lugnt
                Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                http://mariahalsoforum.forum24.se/
                http://www.helpdesken.forum24.se/

                Kommentar

                • Metalmaid
                  • September 2006
                  • 815

                  #23
                  Ursprungligen postat av Cold
                  Jag byter ämne lite,hur inreder man bäst till pirayor?Typ som dom har där dom kommer ifrån(vart e de?).Är de rötter och stenar mm??
                  Tycker du ska läsa det som skrivs här, mycket nyttig information om du aldrig haft pirayor förr.

                  Men som ett kort svar på frågan en del växter av lite kraftigare slag och gömställen. De är skygga som ungfiskar.
                  Hare bäst...och simma lugnt
                  Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                  http://mariahalsoforum.forum24.se/
                  http://www.helpdesken.forum24.se/

                  Kommentar

                  • Cold
                    • March 2006
                    • 1127

                    #24
                    Ursprungligen postat av Metalmaid
                    Jo det ha jag läst några gånger förut.
                    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                    Kommentar

                    • decaux
                      • April 2007
                      • 97

                      #25
                      jag har två st segelfenspleco(?) och en chokladmal ihop med mina pirayor, plecon är små än så länge och pirayorna med för den delen, det har gått bra nu i en vecka.. och jag hoppas verkligen att det fortsätter att gå bra!
                      håller man dom hyfsat välmatade så brukar dom inte attackera, dessutom måste det finnas massvis med gömställen i olika storlekar!

                      själv har jag en jättehög med lavasten med växter planterade i, väldigt populär hos alla fiskar! har försökt läsa på nätet på olika sidor om hur pirayan vill ha det, men det verkar som att jag inte kan hitta nåt bra.. men iaf så har jag för mig att bottnen är slam, lyset medium och massa rötter! eventuellt svartvatten, är lite osäker. men det kan man ju få till om man låter bli att låta rötterna skölja ur.
                      själv väntar jag på att det ska bli tillräckligt varmt så att jag kan bada i sjön vid våran stuga, finns nämligen ASCOOLA rötter på bottnen där! för allteftersom mina pirayor växer så växer dom ju även ur gömställena... så lavahögen är ju egentligen provosorisk..
                      hur stora är dina pirayor? hur många har du och hur stort akvarie?
                      själv har jag 4 st i ett 500l.

                      Kommentar

                      • Cold
                        • March 2006
                        • 1127

                        #26
                        Okej,De e 4st småa på ca 5cm och ja ha dom i mitt 250L,men fundera om ja ska flytta dom till 550L karet,de e tomt just nu..
                        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                        Kommentar

                        • decaux
                          • April 2007
                          • 97

                          #27
                          jag skulle defenitivt flytta dom! varför låta firrarna bo för trångt om man inte behöver?

                          det var min sambo som kom hem med pirayorna, han kan ingenting om akvarier och eftersom mitt 120 liters var tomt (bara växter) så tyckte han det var en skitbra ide *not* trodde att dom skulle klara sig bra där ett tag innan de växte på sig, men icke dom började tugga på varandra redan efter en vecka! så jag fick snällt köpa ett nytt akvarie tidigare än jag tänkt.. haha. men nu är dom så fina så!

                          Kommentar

                          • Cold
                            • March 2006
                            • 1127

                            #28
                            Vad matar du dom med?Har haft dom i ca 1vecka nu,men tycker redan ja ser att dom växter..
                            540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                            Kommentar

                            • decaux
                              • April 2007
                              • 97

                              #29
                              jag matar med oxhjärta (fryst i bitar), lax, räkor, kyckling, alaska pollock, lövbit... ja allt i princip.
                              helst ska det ju vara sånt från havet, men det går bra med annat också.
                              jag har haft mina i en månad nu och de har ungefär dubblat sin storlek om inte mer!

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                #30
                                har för mig att om man ska ha malar med pirayor så ska man slänga i malen i karet samtidigt som man slänger i pirayorna. På universeum har dom ett stort piraya akvarium, och där i hade dem en massa malar. Gibbiceps tror ja, så det ska väl funka om akvariet är stort nog
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...