Yngel tips, snälla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darkdemonia
    • May 2004
    • 18

    Yngel tips, snälla!

    Jag har cochus blue tetror hemma, fiskar som har odligsvalör guld.
    Men mina tetror sprutar ägg varenda morgon efter matning.
    Vilket är konstigt eftersom att jag har ett rätt tätbefolkat akvarium dock med mysket växlighet.

    Jag har själv hållt på mycket men mina play-yngel och lyckast jätte bra.
    Men det är är ju en helt annan sak. De är ju så jävla små. Typ 3mm från huvud till svanstipp och de ser verkligen ut som spermier innan de fått ögon.
    Och det tog bara en till två dagar innan äggen "kläcktes"

    Är det någon som har några tips att dela med sig av så är jag jätte tacksam!

    Jag har ca: 50 yngel med ögon (detta tog endast två dagar)

    ca: 10yngel (1dag gamla)

    ca: 100ägg som lades igår.

    Honorna (ca 3-4st tror jag att de är) sprutar ägg ca: 3 -7 gånger varje morgon i typ 3dagar, och sedan med ett uppehåll på två dagar.

    Är jätte glad över mina yngel och vill gärna ha tips. Just nu får de liquidfry, men jag ser ju inte om det äter...

    Mvh Therese, Tack på förhand
    200l: 1 sköldpadda, 30 guldtetror,

    112: ca: Platys, 10st cochus blue tetror, 1mal

    Övrigt: En tjock kisse
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Till de som är lite större är nykläckt artemia en höjdare. sen blir vattenloppor och cyklops bra mat.

    Kommentar

    • Diwa
      • December 2006
      • 300

      #3


      söt tetra

      som jag fattar det ska man ha stora löv i akvariet för att få ynglen att leva och så är det en vegetarian
      Mår bra av vegatabiliska fling foder
      110L 54L 54L

      Kommentar

      • saltbiff
        • December 2006
        • 607

        #4
        Hur tusan gör ni för att de ska leka? Jag har 14 st och de har inte lekt vad jag vet...men de är fina och stimmar bra!

        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

        Kommentar

        • Darkdemonia
          • May 2004
          • 18

          #5
          Jag vet inte hur jag har lyckats, men jag har lite högre temperatur i akvariet än vad som behövs (har hört att detta kan få dem att bli "kärvänliga") Annars vet jag inte... HAr haft extrem tur, tror jag. Men det är så jävla kul... Resten av mina ägg "kläcktes" igår så nu har jag ca 150 yngel!

          Men jag är tvungen att vara där med en burk och fånga upp äggen när de släpper dem. Annars är äggen borta på 3 sekunder. Och då menar jag att både tetrorna, men framförallt mina platys tycker att detta är jätte smaskigt.

          När tetrorna börjar släppa sina ägg så följer platysarna efter som i följa john genom akvariet. Och de bara väntar på att få glupska i sig flera ägg.
          200l: 1 sköldpadda, 30 guldtetror,

          112: ca: Platys, 10st cochus blue tetror, 1mal

          Övrigt: En tjock kisse

          Kommentar

          • fairing
            • October 2003
            • 574

            #6
            vad heter den här tetran igentligen den finns inte med bland artbeskrivningen,är den svår att få tag i butiker
            www.akvarietorget.se

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #7
              ja skitsvår...jag köpte mina på fridhems i stockholm...den kallas blå ellr moskitotetra tror jag..

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • Matsvin
                • April 2006
                • 254

                #8
                Ursprungligen postat av Darkdemonia
                Jag vet inte hur jag har lyckats, men jag har lite högre temperatur i akvariet än vad som behövs (har hört att detta kan få dem att bli "kärvänliga") Annars vet jag inte... HAr haft extrem tur, tror jag. Men det är så jävla kul... Resten av mina ägg "kläcktes" igår så nu har jag ca 150 yngel!

                Men jag är tvungen att vara där med en burk och fånga upp äggen när de släpper dem. Annars är äggen borta på 3 sekunder. Och då menar jag att både tetrorna, men framförallt mina platys tycker att detta är jätte smaskigt.

                När tetrorna börjar släppa sina ägg så följer platysarna efter som i följa john genom akvariet. Och de bara väntar på att få glupska i sig flera ägg.
                Hur får du tag i äggen? Mina glödbandstetror leker ofta och jag vill gärna sno lite ägg och dra upp några yngel... Min guppy äter upp dem annars...

                Tänker försöka mata ynglen med mikromask i så fall...

                /Matsvin.
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                Kommentar

                • Darkdemonia
                  • May 2004
                  • 18

                  #9
                  Jag ser när fiskarna börjar leka.... Sedan sitter jag i ibland i 1-2 timmar och vaktar på att det ska släppa äggen. Då är jag snabb som fan där med en burk och fångar upp så många ägg jag kan innan de andra fiskarna har ätit upp dem.
                  Det största antalet ägg som jag räddat vid en äggläggning är ca 50st. Sedan så är det ju inte alla som blir till yngel heller. Men jag tycker att utdelningen har vart ganska hög endå.

                  Boehlkea fredcochui Heter fisken här inne.
                  200l: 1 sköldpadda, 30 guldtetror,

                  112: ca: Platys, 10st cochus blue tetror, 1mal

                  Övrigt: En tjock kisse

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #10
                    vad är nykläckt artemia? ???
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • Vic
                      • November 2006
                      • 1533

                      #11
                      det är en liten liten kräfta som är jättebra foder till yngel. man lägger i ägg i saltvatten och ungefär efter ett dygn kan man se 1 millimeters stora "hoppande" kräftor.
                      Mvh Viktor


                      Apistogramma för hela slanten!

                      Kommentar

                      • Matsvin
                        • April 2006
                        • 254

                        #12
                        Ursprungligen postat av Darkdemonia
                        Jag ser när fiskarna börjar leka.... Sedan sitter jag i ibland i 1-2 timmar och vaktar på att det ska släppa äggen. Då är jag snabb som fan där med en burk och fångar upp så många ägg jag kan innan de andra fiskarna har ätit upp dem.
                        Det största antalet ägg som jag räddat vid en äggläggning är ca 50st. Sedan så är det ju inte alla som blir till yngel heller. Men jag tycker att utdelningen har vart ganska hög endå.

                        Boehlkea fredcochui Heter fisken här inne.
                        Jag måste ju ändå säga att det mest fantastiska är att du får tag i så många ägg i en burk, det skulle jag vilja se en video av!!! Antar att du inte håller burken under dem när de leker

                        Jag skulle nog inte få tag i mer än ett eller två ägg med en burk... Och att jaga ägg bland alla mina växter... Nä, då är det nog lättare att flytta alla fiskarna

                        /Matsvin.
                        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                        Kommentar

                        • Darkdemonia
                          • May 2004
                          • 18

                          #13
                          Tack för alla svar....

                          MEn undrar endå... Artemia, vart ska man köpa äggen till dem. Eller köper man artemia och "hoppas att det tycker om varandra"?

                          Jag har gett yngelna liquidfry... Men nu har jag läst på flera ställen om folk som totalt avråder från det.

                          Det var ganska många yngel som dog i förrgår, men de som är kvar ser jätte pigga ut och har fått "armar". Ser jätte söta ut....

                          Sedan har de äggat av sig i går och i morse igen... Men jag börjar tappa tekniken på att fånga äggen. Det har ju vart ett uppehåll på några dagar innan detta.

                          Imorse var det en hona som släppte från sig helt klart mer än 100ägg.... Och jag fångade typ 15 st..... Värsta loosern man kännde sig som då...
                          200l: 1 sköldpadda, 30 guldtetror,

                          112: ca: Platys, 10st cochus blue tetror, 1mal

                          Övrigt: En tjock kisse

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            #14
                            Ursprungligen postat av Darkdemonia
                            Jag har gett yngelna liquidfry... Men nu har jag läst på flera ställen om folk som totalt avråder från det.
                            Varför avråder folk från det? *nyfiken*

                            Off topic: Väldigt otrevligt när du skriver ut svordomar i tid och otid...
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Matsvin
                              • April 2006
                              • 254

                              #15
                              Ursprungligen postat av Darkdemonia
                              MEn undrar endå... Artemia, vart ska man köpa äggen till dem. Eller köper man artemia och "hoppas att det tycker om varandra"?

                              Jag har gett yngelna liquidfry... Men nu har jag läst på flera ställen om folk som totalt avråder från det.

                              Det var ganska många yngel som dog i förrgår, men de som är kvar ser jätte pigga ut och har fått "armar". Ser jätte söta ut....

                              Sedan har de äggat av sig i går och i morse igen... Men jag börjar tappa tekniken på att fånga äggen. Det har ju vart ett uppehåll på några dagar innan detta.

                              Imorse var det en hona som släppte från sig helt klart mer än 100ägg.... Och jag fångade typ 15 st..... Värsta loosern man kännde sig som då...
                              Man köper Artemiaägg på en akvarieaffär eller djuraffär, obs - de är dyra!!
                              Sedan kläcker man dem i saltat vatten, och matar helst så snabbt de kläckts... Jag kläcker i glassburkar, då kan man skatta så fort det kläckts några... fast jag tänker att små nya tetrayngel är för små för att äta dem de första dagarna...

                              http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm Om hur man kläcker i glassburkar...

                              Vart förvarar du äggen tills de kläcks??

                              /Matvsin.
                              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...