Svarttetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    Svarttetra

    Nån som har lite info om dessa? Funderar på att skaffa ett gäng till nya akvariet, o skulle vilja ha lite mer o kul info om dessa än vad som står på artbeskrivningen
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Kan det vara svart neontetra eller sorgmanteltetra eller nånting annat? Har du något vetenskapligt namn?

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      I Norge kallar man Sorgmanteltetra för svarttetra ibland... känner du igen bilden på fisken här ?


      Isåfall är det vi kallar Sorgmanteltetra som Erik var inne på.. men så väldigt svarta är de ju inte fullt utvuxna, men som ungfiskar är de...

      Kommentar

      • Whizzer
        • May 2005
        • 498

        #4
        Ursäkta mej, jag menar så klart svart neontetra.. var lite otydlig där
        Whizzer
        http://ninavarblane.blogspot.com

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Då var Erik på rätt spår iallafall... Jag har haft dem en del ggr och är en trevlig och enkel tetra att ha. Du frågade efter lite annan info om dem än det som står i artbeskrivningarna och jag satt och funderade på vad man skulle kunna berätta om dem.. Men då den är så anspråkslös, tålig o äter allt så kom jag inte på ngt speciellt... men den vill gärna ha mkt växter. intr för starkt ljus och den är inte alls så svår odlad om man bara försöker sig på det, men då i speciellt odlingsakvarium.
          Svarta mygglarver säger en del ökar lusten för lek på dem. Så jag hade inte så mkt spännande att berätta om dem.. men tycker det är en snygg tetra detta och ett stim sådana passar bra i alla sällskapsakvarium med snälla fiskar. Vi får se om Erik har ngt spännande att delge oss

          Kommentar

          • Whizzer
            • May 2005
            • 498

            #6
            Inte "jobbigare" än de vanliga neonerna med andra ord.. funderade på ett litet stim av dessa i det nya akvariet.. samt några andra fiskar.. vet bara inte vad ännu
            Whizzer
            http://ninavarblane.blogspot.com

            Kommentar

            • MaxRobban
              • August 2006
              • 1048

              #7
              nej de är inte alls jobbiga, en riktigt trevlig o lättskött tetra, men finns mkt du kan ha tillsammans med den.. men hur stort akvarium ska de gå i ?

              Kommentar

              • Whizzer
                • May 2005
                • 498

                #8
                Ursprungligen postat av MaxRobban
                nej de är inte alls jobbiga, en riktigt trevlig o lättskött tetra, men finns mkt du kan ha tillsammans med den.. men hur stort akvarium ska de gå i ?
                Det är ju inte det största av de jag har, utan detta ligger bara på 100L. Har ett 200L oxå, men där går (eller har gått) de flesta vanliga sällskapsfiskarna (typ scalarer, platys, mollys osv osv)

                Har ett till på 60L oxå, där det går kakaduaciklider, ialf yngel samt deras far. Mamman dog för några dar sen.. han ska få en ny fru, om inte 2, inom sinom tid.. har haft lite mycket att göra än.. + pengabrist..

                Så satte jag upp ett 3e akvarium.. o här vill jag ha nåt som jag inte haft förut, men för den skulle får de absolut inte vara svårskötta o kräsna o allt det där..
                Svart neontetra har jag kollat lite på o de är rätt så läckra o kommer nog att passa in, rent inredningsmässigt. Det måste ju se snyggt ut oxå

                Här finns en länk till bilder på akvariet. Ska plantera in flera vallisneria, men de hade inte fler av den skruvade varianten i affären när jag shoppade, så jag tog det som fanns
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=416357
                Whizzer
                http://ninavarblane.blogspot.com

                Kommentar

                • MaxRobban
                  • August 2006
                  • 1048

                  #9
                  100 liter fungerar utmärkt och att kombinera med ngn trevlig Dvärgciklid och malar.. men då jag kikade på dina bilder ser jag alla de vita stenarna ? Är det kalksten du har inrett med ? Den svarta neon tetran är inte så kräsen på vatten, men vill inte ha hårt vatten.. helt ngt mjukt vatten eller iallafall neutralt. Är det kalksten så blir vattnet hårt.. men det kanske är ngn annan sorts vit sten du har..

                  Den skruvade Vallisnerian är jag bra på ta död då, men det är jag med de flesta växter, men har uppfattat den lite krångligare än den vanliga.. men så är jag usel på växter också...

                  Kakaduaciklid funkar bra med svarta neontetror.. så de kan flytta ihop också om du ska hitta på ngt annat med ditt akvarium på 60 liter.. men vi borde veta om det är kalksten du har i ditt akvarium...

                  hälsn Robban

                  Kommentar

                  • Whizzer
                    • May 2005
                    • 498

                    #10
                    Ursprungligen postat av MaxRobban
                    100 liter fungerar utmärkt och att kombinera med ngn trevlig Dvärgciklid och malar.. men då jag kikade på dina bilder ser jag alla de vita stenarna ? Är det kalksten du har inrett med ? Den svarta neon tetran är inte så kräsen på vatten, men vill inte ha hårt vatten.. helt ngt mjukt vatten eller iallafall neutralt. Är det kalksten så blir vattnet hårt.. men det kanske är ngn annan sorts vit sten du har..

                    Den skruvade Vallisnerian är jag bra på ta död då, men det är jag med de flesta växter, men har uppfattat den lite krångligare än den vanliga.. men så är jag usel på växter också...

                    Kakaduaciklid funkar bra med svarta neontetror.. så de kan flytta ihop också om du ska hitta på ngt annat med ditt akvarium på 60 liter.. men vi borde veta om det är kalksten du har i ditt akvarium...

                    hälsn Robban

                    hej hopp!
                    Jo det är några kalkstenar i karet.. tyvärr kanske? Den stora håliga är inte det ialf.. men de mindre.. Tänkte på det oxå när jag köpte stenarna, men att de ska påverka så mycket tänkte jag inte på, mina tankar rörde sej mest om pH-värdet..

                    Den skruvade vallisnerian är snyggare än den raka modellen tycker jag ialf.. hoppas på att den ska överleva, jag är inte heller född med dessa gröna fingrar som kan behövas ibland.. men det är ju kul att nyinreda med nya växter när de gamla gått hädan
                    Whizzer
                    http://ninavarblane.blogspot.com

                    Kommentar

                    • MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

                      #11
                      Visst är den skruvade Vallisnerian snygg, men jag är så dålig på sköta växter. Jag vet bara att de som vill ha hårt vatten ofta har kalksten i akvariet, men riktigt hur mkt det kan påverka vattnet är jag osäker på, men det vet säkert de som pysslar med tanganyikaciklider t.ex och det är inte alls mitt område.. men visst är det snyggt

                      Kommentar

                      • Whizzer
                        • May 2005
                        • 498

                        #12
                        Ja det är ju det.. vi får se vad som händer med karet.. just nu fick ett par blackmollys flytta dit från 200L karet så länge..
                        Whizzer
                        http://ninavarblane.blogspot.com

                        Kommentar

                        Arbetssätt...